کارهایی که مستاجران باید انجام دهند تا صاحبخانه حکم تخلیه نگیرد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قرارداد اجاره از جمله رایج‌ترین قراردادها است که در زندگی مردم به وفور آن را مشاهده می‌کنید. این قرارداد دارای قوانین مخصوص به خود است که افراد باید از آن اطلاع و آگاهی داشته باشند.
وظایف مستاجر

وظایف مستاجر از جمله مواردی است که در قانون به آن اشاره شده است و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند تا در روند اجرای این قرارداد دچار مشکلی نشوند. برخی از کارهایی هستند که وظیفه مستاجر است و باید انجام دهد؛ بنابراین اگر این کارها را انجام ندهد موجر یا صاحبخانه حق دارد حکم تخلیه وی را بگیرد. همراه دلتامگ باشید.

تعریف اجاره

در ابتدا و قبل از آن که وظایف مستاجر را برایتان بیان کنیم باید بگوییم که اجاره به عقدی می‌گویند که در آن اجاره‌کننده مالک منافع عین مال موضوع اجاره می‌شود. به‌عبارت‌دیگر در این عقد مستاجر از منافع ملک موجر استفاده کرده و در ازای آن به صاحبخانه اجاره‌بها می‌پردازد.

در واقع اجاره قراردادی است که طبق آن یک نفر (موجر) خانه یا آپارتمان خودش را به فرد دیگر (مستاجر) برای مدت معین و در ازای اجاره‌بها (کرایه) واگذار می‌کند.

حالا اجاره ممکن است نسبت به اشیا مانند اتومبیل، خانه، حیوان نیز باشد.

عناوینی در اجاره‌نامه ذکر می‌شوند که برای آشنایی شما آن‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • مستاجر: اجاره‌کننده
  • موجر: اجاره‌دهنده
  • عین مستاجر: مورد اجاره
  • مال‌الاجاره: اجاره‌بها

تعریف اجاره

وظایف مستاجر

حالا سراغ یکی از مهم‌ترین نکاتی که در قانون مدنی به آن اشاره شده است می‌پردازیم:

پرداخت کرایه

معمولاً پرداخت کرایه به‌صورت ماهانه از جمله وظایف مستاجر است که باید آن را به‌دقت انجام داده و به آن عمل کند؛ بنابراین مستاجر در پایان هر ماه باید اجاره‌بهای خود را به صاحبخانه یا نماینده وی پرداخت کند.

لازم به ذکر است درصورتی‌که در قرارداد اجاره حق فسخ قرارداد اجاره در صورت عدم پرداخت به‌موقع اجاره‌بها پیش‌بینی‌شده باشد باید مستاجر به‌موقع اقدام به پرداخت اجاره کند تا دچار مشکلات تخلیه نشود.

بنابراین، یکی از وظایف مستاجر که اگر در آن کوتاهی کند باعث می‌شود صاحبخانه حکم تخلیه بگیرد، عدم پرداخت به‌موقع اجاره‌بها است.

مطلب پیشنهادی:  این نکات مهم را هنگام خرید ملک فراموش نکنید

وظایف مستاجر  مثل تخلیه محل اجاره در پایان قرارداد

همان‌طور که بیان کردیم، قرارداد اجاره به عقدی گفته می‌شود که برای مدت معینی تنظیم شده و بعد از پایان این قرارداد یا باید دررابطه‌با تمدید قرارداد یا دررابطه‌با تخلیه تصمیم‌گیری شود؛ بنابراین اگر صاحبخانه قصد تمدید قرارداد را نداشته باشد، مستاجر باید اقدام به تخلیه کند.

انجام تعمیرات غیراساسی مورد اجاره

از جمله چالش‌هایی که بین صاحبخانه و مستاجر وجود دارد آن است که اگر خانه یا مغازه و به‌طورکلی ملک مورد اجاره احتیاجی به رنگ‌آمیزی یا تعویض لامپ‌ها یا پریز و کلید برق و قفل درها …داشته باشد، مستاجر خودش باید این کارها را انجام دهد.

وظایف مستاجر مثل پرداخت‌ بهای آب برق گاز تلفن و حق شارژ

چون مستاجر از آب برق گاز و تلفن استفاده می‌کند هزینه‌های آن را هم خودش باید بپردازد و حق شارژ را هم خود مستاجر باید پرداخت کند؛ بنابراین طبق قانون مدنی ایران هزینه‌های جزئی خانه با مستاجر است و موجر نباید آن‌ها را پرداخت کند.

وظایف مستاجر مثل پرداخت‌ بهای آب برق گاز تلفن و حق شارژ

جلوگیری‌نکردن از تعمیرات اساسی توسط موجر

اگر محل مورد اجاره نیاز به تعمیرات کلی داشته باشد، مانند تعمیرات موتورخانه، آسانسور و… انجام این تعمیرات با موجر بوده و مستاجر نباید از ورود موجر برای تعمیرات این موارد جلوگیری و ممانعت کند.

خودداری از ورود خسارت به محل اجاره 

مستاجر باید به شکلی از خانه یا مغازه استفاده کند که خسارتی به آن وارد نشود در صورت ورود خسارت مستاجر باید خودش آن را جبران کند؛ بنابراین مستاجر باید بادقت با خانه رفتار کند وگرنه باید جبران خسارت بپردازد.

تعداد کلمات مطلب: 549

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…