احساس خجالت چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
احساس شرم و خجالت در همه ما انسان ها در طول زندگی رخ می دهد اما اگر نسبت به آن آگاهی داشته باشیم، به راحتی می توانیم با این احساس درست برخورد کنیم.
خجالت

یکی از خاطرات خود را به خاطر بیاورید که باعث خجالت شما شده حتی ممکن است زمان زیادی از این خاطره گذشته باشد. اما با این حال، وقتی به آن فکر می کنید، پر از شرم و انزجار می شوید. با درک مفهوم خجالت و شناخت علل آن می توانید این احساس دردناک عاطفی را تا حد زیادی کنترل کنید. این مفاهیم همان هایی هستند که در این مقاله از دلتامگ قصد بررسی آن ها را داریم، پس این مقاله را از دست ندهید.

خجالت چیست؟

کمرویی نوعی احساس ناراحتی یا ترس است که به ویژه در موقعیت های جدید و در میان غریبه ها بروز می کند. خجالت نوعی احساس ناهنجاری یا دلهره است که برخی افراد مدام در مواجهه با دیگران دچار آن می شوند. شرم یک حالت عاطفی دردناک اما مهم است. وقتی احساس خجالتی می کنیم، در واقع نوعی طرد شدن و احساس عدم تایید دیگران را تجربه می کنیم. در پاسخ به این طرد شدن که یکی از بزرگترین ترس های همه انسان هاست، ضمیر ناخودآگاه ما نشانه هایی از خود نشان می دهد که آنها را به عنوان احساس خجالت می شناسیم.

اکثر محققان بر این باورند که وقتی افراد نسبت به اشتباهات اجتماعی یا شخصی خود احساس بدی داشته باشند، در واقع شرم را تجربه می کنند. همراه با این احساس، معمولاً تغییرات فیزیولوژیکی مختلفی رخ می دهد. این تغییرات عبارتند از:

  • قرمز شدن
  • عرق کردن
  • لکنت زبان و…

کمرویی

علت خجالت چیست؟

کمرویی یک احساس خودآگاه در نظر گرفته می شود و می تواند تأثیر منفی عمیقی بر افکار یا رفتار فرد داشته باشد. خجالت از چند ویژگی اصلی ناشی می شود:

عزت نفس پایین

فردی که عزت نفس پایینی دارد، خود را بی لیاقت، بی ارزش و شکست خورده می داند. وقتی فردی نسبت به توانایی های خود، بدبین باشد و خود را قادر به انجام هر کاری نداند، طبیعتاً کم رو خواهد بود.

پرورش افکار منفی در خود

یکی دیگر از عواملی که باعث احساس شرم در فرد می شود، پرورش افکار منفی در ارتباط با افراد و موقعیت هایی است که پیش روی او قرار می گیرد. منفی نگری باعث می شود، فرد قبل از قرار گرفتن در موقعیت اجتماعی، احساس بد و شرمندگی کند.

ترس از قضاوت و طرد شدن

انسان ها تمایل طبیعی به برقراری رابطه با دیگران و تایید شدن توسط آنها دارند. به همین دلیل دوست ندارند، دیگران درباره آنها نظر منفی داشته باشند. ترس از قضاوت شدن توسط مردم و سپس طرد شدن توسط آنها، یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود، افراد احساس خجالت کنند. این ویژگی در افرادی که مدام خود را قضاوت می کنند، بیشتر دیده می شود.

مطلب پیشنهادی:  موهای خود را در خانه هایلایت کنید

این 3 مورد یکی از مهم ترین عوامل ایجاد این حس در انسان است. به طور طبیعی، بیشتر ما ترجیح می دهیم، تعاملات اجتماعی آرامی را تجربه کنیم تا دیگران درباره ما قضاوت منفی نکنند.

خجالت

روانشناسی خجالت

کمرویی در روانشناسی یک حالت عاطفی در نظر گرفته می شود. خجالت یک احساس مشترک در بین همه مردم روی کره زمین است. با این حال، برای برخی افراد، بیش از یک واکنش موقت است. شدت شرم در این افراد به حدی می رسد که به عنوان یک ویژگی شخصیتی در آنها تلقی می شود.

درمان کمرویی و رهایی از این احساس ناخوشایند

محققان معتقدند اولین قدم برای غلبه بر کمرویی، پذیرش آن است. خجالت و شرم به خودی خود از بین نمی روند. زمانی موفق تر خواهید بود که این خودآگاهی را بپذیرید، درک کنید و سپس بر اساس آن عمل کنید.

جزئیات وضعیت را پیش بینی کنید

اگر فردی کمرو هستید، به جای اجتناب از رویدادهای اجتماعی، می توانید از قبل برای آنها برنامه ریزی کنید و مهارت های اجتماعی و اصول ارتباطی خود را زودتر تمرین کنید.

احساس خجالت

مثبت فکر کردن

قدم بعدی این است که سعی کنید، ذهنیت منفی را اصلاح کنید. به جای تصور واکنش منفی دیگران، انتظار یک نتیجه مثبت را داشته باشید. ممکن است فکر کنید این کار دشواری است یا در حالی که تمام تلاش خود را می کنید که افکار مثبت داشته باشید، ناگهان افکار منفی به سمت شما هجوم می آورند و کاری نمی توانید، انجام دهید.

خندیدن به کمرویی خود

راه دیگر برای غلبه بر کمرویی، خندیدن به آن است. افرادی که می توانند در لحظه های خجالت آور بخندند، عموماً قابل اعتمادتر، دوست داشتنی تر و اجتماعی تر دیده می شوند. درک اینکه همه اشتباه می کنند، نیز می تواند به غلبه بر شرم کمک کند.

همه این راهکارهایی که گفتیم می توانند در درمان کمرویی به شما کمک کنند. اما اگر کمرویی شدید دارید و این احساس باعث ایجاد مشکلات اساسی در زندگی شما شده است، بهترین راه مراجعه به روان درمانگر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مفهوم کمرویی را برای شما بازتر کنیم و به علل پیدایش آن و راهکارهایی برای رفع یا کاهش آن پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …