تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عزت نفس و اعتماد به نفس با هم تفاوت دارند؛ اما درعین‌حال مکمل یکدیگر هستند. با آگاهی داشتن از تفاوت این دو حس  می‌توان سریع‌تر در مسیر خودشناسی قدم برداشت.
عزت نفس و اعتماد به نفس

با دانستن تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس، راه رسیدن به خودشناسی هموارتر می‌شود. در بیشتر موارد، افراد عزت نفس و اعتماد به نفس را به یک معنا می‌دانند، اما این دو کاملاً متفاوت هستند. به همین دلیل همه روان‌شناسان و روانپزشکان با توضیح تفاوت این دو واژه سعی در درمان اختلالات شخصیتی بیماران دارند. ما در ادامه آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد با دلتامگ همراه باشید

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس احساسی است که فرد در عرصه‌های مختلف زندگی به خود دارد که یک احساس بیرونی است، به همین دلیل تقویت اعتماد به نفس راحت‌تر از عزت نفس است. این حس از دانش ما در زمینه‌های مختلف است که با تمرین بیشتر می‌شود؛ بنابراین، هرچه تجربه بیشتری در یک شغل داشته باشید، اعتماد به نفس بیشتری در آن زمینه خواهید داشت.

عزت نفس و اعتماد به نفس

عزت نفس چیست؟

عزت نفس یعنی من توانمند و ارزشمند هستم و همه موجودات و انسان‌ها نیز ارزشمند و توانمند هستند و به‌این‌ترتیب حول محور احساس ما نسبت به خودمان به‌عنوان یک انسان می‌چرخد. عزت نفس یک احساس درونی است و نحوه تعامل شما با دنیای اطراف خود و دیگران را تعیین می‌کند. وقتی عزت نفس سالمی دارید، به این معنی است که به‌اندازه کافی از دستاوردها و توانایی‌های خودآگاه هستید، از آنچه هستید خوشحالید و خود را دوست دارید. به همین دلیل احساسات خود را به‌راحتی بیان می‌کنید، خودتان را سرزنش نمی‌کنید و برای خود ارزش قائل هستید.

عزت نفس و اعتماد به نفس، کدام مهم‌تر است؟

در واقع شاید نتوان به‌سادگی به این سؤال پاسخ داد، زیرا در مسائل ارتباطی و خودآگاهی، دادن پاسخ قطعی صحیح نیست.

داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس در یک زندگی سالم و شاد ضروری است. برای موفقیت شغلی و ارتباطات اجتماعی، اعتمادبه‌نفس ممکن است مهم‌تر از عزت‌نفس باشد. بدون اعتماد به نفس، فرد قادر به برقراری ارتباط با دیگران، انجام کارهای دشوار و بالقوه پرخطر و به‌دست‌آوردن  ویژگی‌های افراد موفق نخواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، بدون اعتماد به نفس، عزت‌نفس کامل نمی‌شود. یعنی انسان عزت نفس زیادی دارد یا نه اما همین فرد می‌تواند در کاری اعتمادبه‌نفس داشته باشد و در کاری دیگر نداشته باشد!

مطلب پیشنهادی:  مراحل مهم برای داشتن آرایش زیبا

عزت نفس و اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

باتوجه‌به تعاریف عزت نفس و اعتماد به نفس، عزت‌نفس مربوط به خود ما به‌عنوان یک فرد است و اعتماد به نفس به توانایی‌های فردی ما مربوط می‌شود. در واقع، اعتماد به نفس یکی از عناصر سازنده عزت نفس است؛ بنابراین می‌توان گفت که این دو مکمل یکدیگر هستند.

عزت نفس اساس احساسات قوی است که می‌تواند تفکر منطقی و نحوه رفتار شما را تعیین کند. اگر عزت نفس بالایی دارید، ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری، دوست‌داشتن خود، دوری از مواد مخدر و الکل، پرهیز از رفتارهای پرخطر و احترام به دیگران را در رفتار و باور خود نشان می‌دهید.

از سوی دیگر، اعتمادبه‌نفس به معنای باور به توانایی‌های خود در یک مورد خاص است که نتیجه آن انجام موفقیت‌آمیز یک کار یا عملکرد موفق در مواجهه با چالش واقعی است که در زندگی برای شما ایجاد می‌شود. اگر اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشید، ویژگی‌هایی مانند پذیرش و رویارویی مشتاقانه با چالش‌های زندگی، مسئولیت‌پذیری و پذیرش فرصت‌های جدید را در رفتار خود نشان می‌دهید.

به‌طورکلی، اگر به توانایی‌های خود ایمان دارید؛ اما احساس ارزشمندی ندارید، از توانایی‌ها و مهارت‌های خود فقط در راه دفاع از ارزش‌های خود استفاده کرده‌اید.

سخن پایانی

نکته دیگری که در ادامه بررسی تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس باید بگوییم این است که تلاش برای رسیدن به هر دستاوردی بدون داشتن عزت نفس کافی می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ بنابراین باید عزت نفس خود را افزایش دهیم تا به موفقیت برسید.

تعداد کلمات مطلب: 588

یک نظر

  1. ناشناس

    25 آذر 1402 در 2:42 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

پیشگیری از زوال عقل با خوردن این 5 میوه خوشمزه

برخی از میوه‌ها به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به پیشگیری از زوال عقل…