چگونه با دروغگوها برخورد کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در دنیای امروزی دروغ گفتن بسیار رایج است و ما با افرادی برخورد می کنیم که به راحتی این کار ار انجام می دهند که اگر دقت کنیم از طریق زبان بدن و یا حتی لحن صحبت کردنشان می توان متوجه دروغ گفتنشان شد.
دروغگو

در دنیای امروزی دروغ گفتن بسیار زیاد شده است. اگر می خواهید دروغگوها را بهتر بشناسید، زبان بدن آنها را بدانید و بفهمید بهترین راه مقابله با آنها چیست، این مقاله از دلتامگ برای شما نوشته شده است.

چرا دروغ می گوییم؟

همه ما گاهی دروغ می گوییم و خیلی وقت ها فکر می کنیم که یک دروغ کوچک به کسی آسیب نمی رساند. اما مشکل اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه بیشتر دروغ بگویید، آسان‌تر می‌شود.

دیرلی فیتز جرالد، دکتر و استادیار روانشناسی آمریکایی، می گوید: دروغ گفتن با افزایش خطر اضطراب، افسردگی، اعتیاد، روابط ضعیف و غیره کاملا مرتبط است.

دروغ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما روانشناسی دروغگویی به ما می گویند که افراد معمولاً به 3 دلیل دروغ می گویند:

  • از احساسات و عواقب بد دوری کنند
  • حس بهتری داشته باشند و پاداش بگیرند
  • کاری کنند که دیگران آنها را دوست داشته باشند و آنها را تحسین کنند

دروغ گفتن معمولا با همین دروغ های کوچک شروع می شود. همان دروغ هایی که ما آن را بی ضرر می دانیم. اما باید بدانیم که حتی دروغ های کوچک نیز می تواند به چرخه ای از عواقب بد منجر شود.

دروغگو

زبان بدن دروغگوها

از نظر روانشناسان معمولا دروغگوها علائم مشترکی در زبان بدن و لحن صدای خود دارند. در اینجا برخی از این علائم رایج بیان شده است:

  • تغییر وضعیت سر، به طور مداوم
  • تغییر روش تنفس
  • تکرار کلمات یا عبارات
  • لمس کردن یا پوشاندن دهان
  • تمایل غریزی به پوشاندن نقاط آسیب پذیر بدن
  • مشکل در صحبت کردن
  • خیره شدن به طرف مقابل بدون پلک زدن زیاد
  • بازی کردن با موی سر
  • سوال پرسیدن مکرر بدون پاسخ دادن به آنها
  • مبهم صحبت کردن
  • تک جمله ای صحبت کردن
  • و …

دروغگو

چگونه با دروغگوها رفتار کنیم؟

دروغ گفتن در برخی موارد بیمارگونه می شود. در این صورت زندگی یا معاشرت با فرد دروغگو بسیار سخت می شود و نزدیکان فرد را در شرایط سختی قرار می دهد. اگر در بین دوستانتان دروغگو می شناسید و نمی دانید چگونه با او رفتار کنید، توصیه های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

اعصاب خود را کنترل کنید

مهم نیست دروغی که می شنوید، چقدر اعصاب خردکن یا ناامید کننده باشد، اما نباید عصبی شوید. محکم بودن و قاطعیت داشتن در این شرایط بسیار مهم است. اما در عین حال باید دلسوز و مهربان باشید.

مطلب پیشنهادی:  با این ترفندها بدون آرایش زیبا شوید

حامی او باشید

بر اساس یافته های روانشناسی دروغگویی، فردی که به شما دروغ می گوید، ممکن است، ترس از دست دادن داشته باشد و دروغ بگوید تا شما را در زندگی خود نگه دارد. باید به او یادآوری کنید که نیازی به تحت تأثیر قرار دادن شما ندارد و شما او را همانطور که هست، دوست دارید.

به او کمک پزشکی پیشنهاد دهید

یک درمانگر می تواند ریشه مشکلات دروغگویی افراد را خیلی بهتر از هر کس دیگری شناسایی و درمان کند. با این حال، چنین پیشنهادی ممکن است در وهله اول باعث گاردگیری شخص شود. اما به او بگویید که پیشنهاد شما ناشی از نگرانی واقعی شما برای او است.

اما اگر احساس می کنید که حتی کمک شما هیچ تاثیری بر او ندارد و آن فرد همچنان به دروغگویی ادامه می دهد، بهتر است در معاشرت با او بسیار محتاط باشید و اعتماد خود را صرف او نکنید. مطمئن باشید که اگر کسی نمی خواهد تغییر کند، هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.

سخن پایانی

اگر حقیقت را می خواهید، باید بگوییم که هیچ علامت جهانی و قابل اعتمادی وجود ندارد که مشخص کند یک نفر قطعاً دروغ می گوید، وجود ندارد. تمام علائم و رفتارهایی که محققان و روانشناسان با دروغگو بودن مرتبط می‌دانند، سرنخ‌هایی را به ما می‌دهند که شاید بتوانیم تشخیص دهیم که کسی دروغ می‌گوید. اما این تصمیمی نیست که تشخیص ما لزوما درست باشد. پس بهتر است تا زمانی که مطمئن نشده ایم به کسی برچسب دروغگو نزنیم. اما اگر مطمئن هستید که فردی دروغ می گوید و امیدی به تغییر او ندارید، بهتر است از معاشرت با او خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…