تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

0
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به دنبال داشتن احساسی با آرامش و ارزشمند تری به خود هستید و می‌خواهید موفقیت بیشتری کسب کنید، این مطلب برای شماست.
تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس به شما کمک می‌کند تا با تفکیک این دو مولفه از هم بهتر بتوانید آن ها را تقویت کنید. همه انسان ها حتی کم، دارای عزت نفس و اعتماد به نفس هستند. اما این مولفه ها چگونه به انسان کمک می‌کنند؟ تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چگونه می‌تواند پلی برای موفقیت و آرامش بیشتر ما شود؟ برای دانستن تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس با دلتامگ همراه باشید.

عزت نفس چیست؟

برای دانستن تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس ابتدا باید معنای هر کدام را بدانید. عزت نفس یا حرمت نفس به معنای احترام به خود ایت. هنگاهی که فرد از خود دید مثبتی داشته باشد و بر ارزشمندی و قدرت خود آگاهی دارد. فردی که عزت نفس بالایی دارد می‌داند که هنگام چالش های زندگی چطور باید مقابله کند. او می‌داند چگونه به اهدافش برسد. به  طور کلی عزت نفس یکی از مهمترین عوامل رشد شخصی انسان و پیشرفت در زندگی است. اگر معنای ساده تری از عزت نفس را بخوانید، به معنای دوست داشتن خود با تمام ویژگی های شخصیتی و ظاهری خود، با تمام وجود است. به این معنی نیست که شما در تلاش برای بهبود ویژگی های منفی خود نباشید بلکه به این معنی است که شما می‌بایست با پذیرفتن آن ها در تلاش برای بهبود کوشش کنید.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست؟

احتمالا حالا با دانستن معنای عزت نفس کمی بیشتر با تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس آشنا شده باشید. اعتماد به نفس به معنای اعتقاد و اطمینان به خود، توانمندی ها، مهارت ها و قدرت های شخصیت خود می‌باشد. افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند می‌توانند با موفقیت با همه چالش ها ها رو به رو شوند. آن ها با قدرت و اعتماد به توانایی های درونیشان با مشکلات زندگی رو به رو می‌شوند. اعتماد به نفس می‌تواند یکی از اصلی ترین مولفه های موفقیت  انسان در زندگی شخص، حرفه ای و یا تحصیلی باشد. انسان های با اعتماد به نفس به دلیل اعتمادی که به خود دارند، ماجراجو هستند و به دنبال کسب تجربیات جدید می‌باشند. آن ها با پشتکار، تمرین و کسب تجربیات از اتفاقات گذشته، موفقیت خود را تضمین می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  همین امروز از منطقه امن خود خارج شوید

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

حالا که با معنای عزت نفس و اعتماد به نفس کاملا آشنا شده اید باید به سراغ تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس برویم. با اینکه عزت نفس و اعتماد به نفس دو مقوله‌ی متفاوت از هم هستند اما به طور کلی می‌توان گفت به افرادی که افکار و ارتباط مثبتی با خود دارند، مربوط است.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس و باورهای بنادین

عزت نفس و اعتماد به نفس انسان ها در سال های ابتدایی زندگی شکل می‌گیرد. در واقع همان احساس و باوری است که والدین و اطرافیان به افراد می‌دهند. زیرا انسان ها در سال های ابتدایی زندگی باوری درباره خود ندارند  و تنها با توجه به صحبت ها، تشویق ها، مقایسه ها و انتقاد های دیگران، شخصیت خود را شکل می‌دهند. البته باید به این نکته توجه شود که اعتماد به نفس و عزت نفس، تا حدودی ارثی هستند.

اعتماد به نفس جزیی از عزت نفس است

در واقع عزت نفس شامل احساس ارزشمندی ما نسبت به خود است اما اعتماد به نفس باور به توانمندی در یک فعالیت خاص است. برای اینکه بخواهید احساس توانمدی را تجربه کنید ابتدا باید ارزشمندی خود را احساس کنید. عزت نفس یک احساس درونی است که به خود دارید. اعتماد به نفس نمای بیرونی دارد.  در واقع هرگاه احساس کردید با وجود تمام کاستی ها و نقاط ضعفتان دوست داشتنی، مورد احترام و ارزشمند هستید شما عزت نفس خوبی دارید. برای تشخیص اینکه چقدر اعتماد به نفس دارید می‌توانید از باور توانا بودن برای انجام فعالیت های مورد نظرتان، بهره ببرید.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

سخن پایانی

شما با تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس آشنا شده اید، حالا می‌توانید با باور به توانمندی های خود و ارزشمندی درونیتان، عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …