علت حرف زدن در خواب چیست و چگونه درمان می‌شود؟

1
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حرف زدن در خواب دلایل متعددی دارد که بیشتر آن‌ها به سلامت روان فرد مربوط می‌شود. در این مطلب راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه داده‌ایم.
علت حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب مشکلی رایج برای افراد در تمام رده‌های سنی است و می‌تواند دلایل سلامتی یا روانی داشته باشد. در این مطلب از دلتامگ با علت حرف زدن در خواب از نظر روانشناسی آشنا می‌شوید. همچنین راه‌هایی برای مقابله با این مشکل ارائه شده است.

علت حرف زدن در خواب چیست؟

بسیاری از افراد، مشکل حرف زدن در خواب را در سنین مختلف تجربه کرده‌اند. این مشکل دلایل مختلفی دارد که از میان‌ آن‌ها می‌توانیم به اضطراب و افسردگی اشاره کنیم. در ادامه این مطلب، با دلایل دیگر حرف زدن در خواب آشنا می‌شوید.

ژنتیک

ژنتیک نقش تعیین کننده‌ای روی ویژگی‌های رفتاری و عملکرد ما در زندگی دارد. محققان طی مطالعه‌ای روی کودکانی که در خواب حرف می‌زنند، متوجه شده‌اند که والدین آن‌ها نیز با این مشکل مواجه بوده‌اند.

علت حرف زدن در خواب

افسردگی

یکی از دلایل حرف زدن در خواب، افسردگی است. افراد با علائم افسردگی معمولاً خواب عمیق را تجربه نمی‌کنند و مدام کابوس می‌بینند. در این شرایط احتمال حرف زدن در خواب و یا مشکلات بزرگتری مثل راه رفتن در خواب و حمله عصبی وجود دارد. اگر علائم افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید، هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.

استرس و اضطراب

می‌توانیم اضطراب را به عنوان بارزترین علت حرف زدن در خواب در نظر بگیریم. افرادی که در شرایط روحی سختی به سر می‌برند و تحت فشار استرس هستند، خواب راحتی را تجربه نمی‌کنند. از این رو مشکلاتی مثل حرف زدن در خواب، کابوس‌های شبانه، فلج خواب و … در میان این افراد بسیار شایع است.

علت حرف زدن در خواب

استرس پس از سانحه

افرادی که به استرس پس از سانحه (PSD) دچار می‌شوند، تا مدت‌ها دچار هذیان در خواب هستند. استرس پس از سانحه نوعی حالت روانی است که افراد پس از اتفاقات و تصادفات تلخ در زندگی خود (مانند مرگ عزیز، تصادف رانندگی، تجربه بیماری‌های سخت و …) تجربه می‌کنند. این افراد معمولاً خواب شبانه کافی ندارند و با مشکلاتی مثل حرف زدن در خواب یا آپنه خواب مواجه هستند.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات می‌تواند یک علت حرف زدن در خواب باشد. بسیاری از افراد سیگاری، خواب شبانه راحتی را تجربه نمی‌کنند و مدام دچار آپنه یا فلج خواب می‌شوند. همچنین تنفس سخت و حرف زدن در خواب در افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد رایج است.

مطلب پیشنهادی:  شهر گمشده آتلانتیس، مرموزترین افسانه کره زمین!

علت حرف زدن در خواب

مصرف الکل

بین مصرف الکل و حرف زدن در خواب، ارتباط نزدیکی وجود دارد. مصرف الکل باعث می‌شود که در حالت خواب هم شرایط باثباتی نداشته باشیم و با مشکلاتی مثل آپنه خواب یا هذیان گفتن مواجه شویم.

خستگی در روز

خستگی ناشی از کار فکری و جسمی نیز می‌تواند یک علت حرف زدن در خواب باشد. به ویژه افرادی که روز طولانی پرکاری را تجربه کرده‌اند، در خواب هم از نظر فکری آرام نیستند و با مشکلاتی مثل حرف زدن در خواب یا فلج خواب مواجه می‌شوند. در این شرایط بهتر است قبل از خواب، تمرینات یوگا انجام دهید یا مراقبه داشته باشید.

علت حرف زدن در خواب

چگونه مشکل حرف زدن در خواب را رفع کنیم؟

با شناخت علت حرف زدن در خواب، می‌توانیم راحت‌تر برای حل این مشکل اقدام کنیم. اما راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند که کیفیت خواب خود را بالا ببرید و مشکلات این چنینی نداشته باشید:

  • پیگیری سبک زندگی سالم
  • مراقبه و مدیتیشن قبل از خواب
  • صرف غذای سبک قبل از خواب
  • انجام ورزش روزانه
  • مطالعه کتاب‌های مفید
  • گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش
  • کنترل استرس و اضطراب
  • دور کردن افکار منفی

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

حرف زدن در خواب مشکل چندان بزرگی نیست و عموماً نیاز به پیگیری پزشکی ندارد. اما اگر روی کیفیت خواب شما تاثیر گذاشته و در کنار آن علائم زیر را تجربه می‌کنید، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

  • کرختگی و خستگی شدید بعد از خواب شبانه
  • افکار خودکشی
  • بی‌انگیزگی نسبت به انجام کارهایی که قبلاً دوست داشته‌اید
  • استرس شدیدی که انجام کارها را برای شما مشکل کرده است
  • حملات عصبی مکرر

علت حرف زدن در خواب

سخن پایانی

مشکلات مربوط به خواب، بیشتر به شرایط روحی و روانی ما مربوط می‌شود. بنابراین مهم‌ترین علت حرف زدن در خواب، عدم برخورداری از سلامت روان است. مراقبت از خود و انجام تمرین‌هایی برای رهایی از افکار منفی، برای داشتن خواب باکیفیت لازم است. همچنین لازم است در صورت بروز مشکلات بزرگتر، حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

تعداد کلمات مطلب: 695

یک نظر

  1. ناشناس

    8 آذر 1402 در 10:57 ب.ظ

    استرس واقعا مخربه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

راز کوکو سبزی خوشمزه که کسی به شما نمی‌گوید!

کوکو جزو غذاهای بسیار ساده، اقتصادی و خوشمزه است که طرفداران بسیاری دارد؛ چرا که در مدت زم…