مجازات شلاق رابطه نامشروع را به جزای نقدی تبدیل کنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رابطه نامشروع بر اساس قانون مجازات اسلامی، یک عمل مجرمانه بوده و از جمله مواردی است که در جرایم منافی عفت قرار می‌گیرد.
تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی

یکی از سؤالاتی که ممکن است برخی از افراد در ذهن داشته باشند آن است که آیا تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی ممکن است؟ در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به شما پاسخ این سؤال را بگوییم.

مجازات جرم رابطه نامشروع چیست؟

اگر بخواهیم رابطه نامشروع را برایتان توضیح دهیم باید بگوییم که رابطه نامشروع هرگونه ارتباط خارج از عرف بین زن و مردی است که باهم ازدواج نکرده‌اند. طبق قانون این عمل جرم بوده و دارای دایره گسترده‌ای است که شامل زنا و انواع زنا هم می‌شود؛ اما منظور از رابطه نامشروع در این مطلب جرم تعزیری رابطه نامشروع دون زنا است.

مجازات جرم رابطه نامشروع طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است. طبق این ماده، مجازات رابطه نامشروع، شلاق تا 99 ضربه است. از کلمه ” تا ” مشخص است که این مجازات می‌تواند از 1 تا 99 ضربه شلاق باشد نه بیشتر از آن:

مجازات جرم رابطه نامشروع

اگر بخواهیم این ماده را شرح دهیم باید بگوییم، طبق این ماده ” هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه ‌(هم‌بستر شدن) شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود. ”

لازم به ذکر است که قاضی باتوجه‌به شرایط متهم، میزان مجازات او را از یک تا 99 ضربه شلاق تعیین می‌کند.  همچنین باید بگوییم که تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی در شرایطی که برایتان توضیح می‌دهیم ممکن است.

شرایط تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی

همان‌طور که بیان کردیم مجازات رابطه نامشروع، از یک تا 99 ضربه شلاق تعزیری است اما در شرایطی تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی  ممکن است.

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه یک پلو مخلوط خوشمزه با گوشت

تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی در عرف به خریدن شلاق شناخته شده که در صورت وجود شرایط مخففه جرم، جریمه نقدی، جایگزین شلاق تعزیری می‌شود. شرایط مخففه برای تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی در ماده 38 قانون مجازات اسلامی آورده شده است:

“جهات تخفیف مجازات عبارت‌اند از:

شرایط تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی

  • اولین و مهم‌ترین مورد برای تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی گذشت شاکی یا مدعی خصوصی است.
  • همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیا حاصله از جرم یا به‌کاررفته برای ارتکاب آن نیز از دیگر شرایط تبدیل مجازات است.
  • اوضاع‌واحوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک‌آمیز بزه‌دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم
  • اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی در حین تحقیق و رسیدگی طبق قانون از جمله موارد تبدیل مجازات است.
  • ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری
  • کوشش متهم به‌منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن
  • خفیف بودن زیان وارده به بزه‌دیده یا نتایج زیان‌بار جرم
  • مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم. “

بنابراین، اگر این شرایط وجود داشته باشد و همچنین قاضی تشخیص دهد که تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی به نفع متهم است، می‌تواند مجازات شلاق تعزیری را به جزای نقدی تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

خوشگذرانی‌های متفاوت در باغ جوان اصفهان

اصفهان فقط میدان نقش جهان نیست. در این بخش باغ جوان اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد. جای…