شاید باور نکنی چه چیزهایی حساسیت‌زا هستند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حساسیت یا آلرژی واکنشِ ناخوشایندِ بدن است به موادی که در حالتِ عادی بی‌خطر هستند. خارش، بثورات، تورم، خس‌خس سینه، درد و خارش گلو، خارش پوست و  تورم لب از علائم آلرژی هستند.
حساسیت

آمار تکان‌دهنده نشان می‌دهد بیش از 30 درصد از جوانان و 40 درصد از کودکان درگیرِ آلرژی یا آرژی هستند! آلرژی‌های شناخته‌شده‌ای مثل مواد غذایی، حیوانات خانگی، آب و هوا… وجود دارد. اما صبر کنید! دشمنانِ پنهانِ دیگری هم در کمین هستند که می‌توانند شما را دچار آلرژی کنند! حساسیت یا آلرژی واکنشِ ناخوشایندِ بدن است به موادی که در حالتِ عادی بی‌خطر هستند. خارش، بثورات، تورم، خس‌خس سینه، درد و خارش گلو، خارش پوست و  تورم لب از علائم آلرژی هستند.

انواع آلرژی:

آلرژیِ غذایی: واکنش به برخی مواد غذایی مانند بادام زمینی، حبوبات، آجیل، تخم‌مرغ، شیر گاو، کنجد یا گندم.

آلرژیِ پوستی: واکنش به موادی مانند لاتکس، فلزات، یا مواد شوینده.

آلرژیِ تنفسی: واکنش به موادی مانند گرده، دود، یا موی حیوانات.

آلرژی فصلی: واکنش سیستم ایمنی بدن به گرده گیاهان در فصول خاص است که با علائمی مثل عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم همراه است.

در این مقاله از دلتا مگ، چند نوع  آلرژیِ نادر را به شما معرفی می‌کنیم که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید:

حساسیت به موبایل

موبایل و تبلت

در دنیایِ امروز، وابستگیِ انسان به موبایل و تبلت انکارناپذیر است. اما چه می‌شود اگر این وابستگی، رنجِ آلرژی را به همراه داشته باشد؟ برخی افراد به فلزاتی مانند نیکل و کبالت که در ساختِ اکثرِ موبایل‌ها و تبلت‌ها به کار می‌رود، حساسیت دارند. این وضعیت، با علائمی مانند خارشِ دست، گوش و گونه‌های صورت، خود را نشان می‌دهد.

دکمه‌های شلوار

دکمه‌های شلوار، معمولاً از نیکل ساخته می‌شوند و همان داستانی که برای آلرژی به موبایل و تبلت وجود داشت، برای این دکمه‌ها نیز صدق می‌کند. افرادی که به نیکل حساسیت دارند، با پوشیدنِ شلوارهایی که دکمه‌ی نیکلی دارند، دچارِ خارش و ناراحتیِ پوستی می‌شوند.

حساسیت به میوه ها

میوه‌های فریبنده

میل کردنِ میوه‌های گرده افشانی شده مانند کیوی، سیب و… ناگهان با درد و سوزشِ لب‌ها همراه می‌شود. این آلرژی، با نامِ “سندروم آلرژی دهانی” یا “سندروم گرده غذا” شناخته می‌شود. این آلرژی، معمولاً کودکان را درگیر نمی‌کند، اما در سنین نوجوانی ممکن است بروز کند.

مطلب پیشنهادی:  این رنگ موها شما را ۱۰ سال جوان می‌کند

شوینده‌های لباس: دشمنانِ پنهانِ پوست‌های حساس!

شوینده‌های لباس، با وجودِ قدرتِ پاک‌کنندگیِ قوی، می‌توانند برای برخی افراد، آزاردهنده باشند. موادِ شیمیاییِ موجود در این شوینده‌ها، در برخی افراد، باعثِ بروزِ واکنش‌های آلرژیک می‌شود. افرادِ آلرژیک، پس از پوشیدنِ لباس‌هایی که با این شوینده‌ها شسته شده‌اند، یا خوابیدن روی ملحفه‌هایی که با آن‌ها شسته شده‌اند، دچارِ خارشِ پوستی می‌شوند.

حساسیت به شوینده لباس

پشم

همه ما پشم را با خارشِ ملایمی می‌شناسیم، اما برای برخی افراد، این خارش، فراتر از یک حسِ ناخوشایند است. این افراد، به لانولین، ماده‌ای طبیعیِ موجود در پشمِ گوسفند، آلرژی دارند. لانولین، علاوه بر پشم، در بسیاری از محصولاتِ آرایشی و بهداشتی نیز به کار می‌رود. به همین دلیل، افرادِ آلرژیک به پشم، باید در انتخابِ محصولاتِ آرایشی و بهداشتی دقتِ زیادی داشته باشند و از محصولاتی که حاوی لانولین هستند، دوری کنند.

چرم

چرم، با ظاهرِ شیک و جذابش، همواره موردِ علاقه‌ی بسیاری از افراد بوده است. اما این زیبایی، برای برخی افراد، با آلرژی و خارش همراه است. برخی افراد، به موادِ شیمیاییِ موجود در چرم، مانند کروم، دباغی و رنگ‌ها، حساسیت دارند. این آلرژی، با علائمی مانند خارش، سوزش و قرمزی پوست خود را نشان می‌دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

۳ راه برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر

جلوگیری از ماسیدن کرم پودر یکی از خواسته‌های افراد است که همواره با آن روبه‌رو می‌شوند. ای…