عوامل مهم نابودی ازدواج ها شناخته شد

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به گفته محققانی که به مدت 50 سال روی زوج ها مطالعه کرده اند، بیشتر روابط به دلیل ارتباط ضعیف با شکست مواجه می شوند.
نابودی ازدواج

محققان چهار مورد از عوامل مهم در نابودی ازدواج را شناسایی کردند که در میان آنها «تحقیر» به عنوان عامل اصلی تخریب رابطه شناخته شده است. در ادامه به شرح کامل این عوامل پرداخته ایم پس با دلتامگ همراه باشید.

عوامل مهم نابودی ازدواج ها

دکتر جان گاتمن، روانشناس بر اساس مطالعاتی که روی 40000 زوج انجام داد، چهار عامل مشکل‌ساز در روابط را به شرح زیر شناسایی کرد:

تحقیر: عدم احترام به شریک زندگی خود

انتقاد: حمله به شخصیت او

حالت دفاعی: محافظت از خود در برابر انتقاد با بهانه تراشی یا سرزنش.

ناآگاهی: کناره گیری از ارتباط با نادیده گرفتن، عدم توجه یا تظاهر به مشغول بودن.

گاتمن می گوید که در میان این چهار مورد، بزرگترین پیش بینی کننده یک ازدواج شکست خورده، تحقیر است.

نابودی ازدواج

تحقیر چگونه است؟

تحقیر فراتر از انتقاد یا گفتن چیزهای منفی است. تحقیر زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین در یک رابطه ادعا می‌کند که باهوش‌تر است، اخلاق بهتری دارد یا به سادگی، فرد بهتری نسبت به دیگری است.

مثلاً قطع مدام حرف طرف مقابل بی احترامی است. اما زمانی که پریدن به صحبت های شخص دیگری به دلیل اشتیاق بیش از حد برای صحبت نیست، بلکه برای نشان دادن اینکه او هیچ چیز جالب یا مهمی برای گفتن ندارد، تبدیل به توهین می شود. وقتی این رفتار بارها و بارها تکرار شود و عمدا انجام شود، در هر رابطه ای مشکل ایجاد می کند.

فردی که در یک رابطه تحقیر می شود، احساس بی ارزشی می کند. تحقیر باعث می شود طرفین رابطه احساس نکنند که پشت یکدیگر هستند به‌جای اینکه «من و تو با هم ایستاده‌ایم» اعمال شود، زوج‌ها به رقیب تبدیل می‌شوند و هرگز نمی‌دانند چه زمانی ممکن است توسط دیگری مورد حمله یا نابودی قرار گیرند.

این اغلب از این واقعیت ناشی می شود که افراد احساس می کنند روی پای خود ایستاده اند و از خود محافظت می کنند که معمولاً رفتار خوبی است. اما مشکل این است که آنها از خود در برابر شریک زندگی خود محافظت می کنند و سعی می کنند خود را بالا ببرند در حالی که او را از بین می برند.

تحقیر نه تنها برای روابط مضر است، بلکه برای سلامتی ما نیز مضر است. ما برای زنده ماندن به یکدیگر نیاز داریم و تحقیر پیوند ما را با دیگران قطع یا تهدید می کند.

نابودی ازدواج

چگونه تحقیر را در رابطه خود از بین ببریم؟

تحقیر در رابطه باعث ضعیف شدن پیوند می شود و دوستی و محبت را به مرور کمرنگ تر می کند. در ادامه به راهکار برای از بین بردن تحقیر در رابطه پرداخته ایم:

مطلب پیشنهادی:  اسکراب خانگی برای پوست در فصل زمستان

احساسات منفی را شناسایی کنید

وقتی نمی دانیم چگونه احساسات منفی را نام ببریم یا درباره آنها صحبت کنیم، بهتر است آنها را با شخص دیگری در میان بگذاریم. برای مثال این جملات را در نظر بگیرید: “باورم نمی شود که قرارمان را برای دیدن دوستانت کنسل می کنی. تو فردی خودخواه هستی که هرگز به احساسات من فکر نمی کنی!”

احساسات خود را بیان کنید

احساسات خود را بیان کنید: “من احساس ناراحتی می کنم زیرا می خواستم زمانی را با هم بگذرانم.”

یک درخواست به آن اضافه کنید

من می خواهم قبل از اینکه برنامه را تغییر دهید ابتدا با یکدیگر صحبت کنیم تا در آینده این اتفاق تکرار نشود.”

شریک زندگی خود را به گفتگو دعوت کنید: “آیا فکر می کنید ما می توانیم این کار را انجام دهیم؟”

فرهنگ قدردانی را بسازید

ابراز قدردانی به ما کمک می کند تا بیشتر بر ویژگی های مثبت شریک زندگی خود تمرکز کنیم تا ویژگی های منفی.

در حالت ایده آل، اظهارات و اقدامات مثبت ما باید با اظهارات منفی جایگزین شود. نسبت جادویی عبارت است از: حداقل پنج گزاره یا احساس مثبت به یک گزاره منفی.

الگوهای ارتباطی خود را در طول یک هفته پیگیری کنید. چقدر در تعاملات منفی (مانند نق زدن، انتقاد کردن، نادیده گرفتن، چشمک زدن) در مقابل تعاملات مثبت (مثلاً تمجید، انجام کار خوب برای طرف مقابل) شرکت می کنید؟

با شریک زندگی خود با استفاده از نسبت جادویی رفتار کنید تا تفاوت را احساس کنید.

همچنین می توانید سعی کنید هر کدام لیستی از 20 موردی که در مورد یکدیگر دوست دارید، تهیه کنید. آنها را با صدای بلند بخوانید و با افزودن به لیست خود به مرور زمان خود را به چالش بکشید.

سخن پایانی 

عوامل زیادی برای نابودی ازدواج و یا رابطه وجود دارد که در اینجا به مهم ترین آن یعنی تحقیر پرداختیم.اگر شما هم دچار این مشکل هستید، حتما توصیه های بیان شده در متن را انجام دهید تا تفاوت را در رابطه خود بدانید.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    19 اسفند 1402 در 3:34 ب.ظ

    دقیقا”همینطوره🙏

    پاسخ

  2. ناشناس

    19 اسفند 1402 در 4:26 ب.ظ

    عالی🙏🇮🇷🙏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…