چگونه شمعدانی پرگل داشته باشیم؟

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر دوست دارید در فصل بهار یک تراس و یا حیاط زیبا داشته باشید، از خرید شمعدانی غافل نشوید.
گل شمعدانی

شمعدانی جزو آن دسته از گل‌های آپارتمانی است که ظاهر بسیار زیبا با گل‌های رنگی دارد که می‌تواند فضای خانه را بسیار شاد و با طراوت کند؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه این گل آپارتمانی به مراقبت کمی نیاز دارد و به عبارت دیگر در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار دارد، بسیاری از افراد دوست دارند این گلدان زیبا را در خانه و یا بالکن خود داشته باشند؛ اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد هنگام نگهداری این گیاه آپارتمانی با آن مواجه هستند، گل ندادن آن است؛ در نتیجه اگر شما هم جزو آن دستئه از افرادی هستید که دوست دارید یک شمعدانی‌پرگل داشته باشید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

علت گل ندادن شمعدانی چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام نگهداری گل شمعدانی به آن توجه داشته باشید این است که این گیاه برای گلدهی به نور بسیار زیاد و تغذیه مناسب نیاز دارد؛ در نتیجه عوامل مختلفی مانند نور کم، آبیاری و کوددهی زیاد می‌تواند مانع از گلدان گیاه شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک گلدان پر از گل داشته باشید در قدم اول لازم است که آن را به یک محیط پرنور انتقال دهید. در صورتی که گلدانت شما از لحاظ نور تامین است، باید عوامل دیگر که مانع از گلدان آن می‌شود را بررسی کنید:

گل شمعدانی

کوددهی نامناسب

بسیاری از ما بر این باوریم که کوددهی بهترین راه برای تقویت گیاه است؛ اما در صورتی بیش از اندازه انجام شود و یا از کود نامرغوب استفاده کنید، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و باعث از بین رفتن گل شود؛ بهترین فصل برای کوددهی گیاهان آپارتمانی فصل بهار و تابستان است؛ چرا که گیاه در دوره رشد خود قرار دارد؛ برای این منظور بهتر است از کودهای NPK محلول در آب هر دو الی 3 هفته یکبار استفاده کنید.

نامناسب بودن دمای محیط

شمعدانی جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم است که به دمای پایین علاقه دارد؛ بنابراین برای رشد این گیاه بهتر است آن را در تراس یا حیاط قرار دهید؛ هرچقدر که دمای محیط خنک‌تر باشد، گیاه زودتر به گلدهی می‌رسد. مهم‌ترین سوالی که افراد هنگام نگهداری‌شمعدانی با آن مواجه می‌شوند این است که در فصل زمستان گل را به درون خانه منتقل کنیم یا خیر؟ لازم بهع ذکر است که این گیاه بیشترین دمایی که می‌تواند تحمل کنید ۱۰ درجه سانتی‌گراد است؛ پس اگر در منطقه‌‎ای زندگی می‌کنید که دمای بیرون و یا محل نگهداری به این دما نزدیک شد حتما باید گیاه را به محل جدید با دمای بیشتر منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی:  نگهداری کولر آبی در زمستان

شرایط مناسب گلدهی شمعدانی

اگر می‌خواهید شاهد گل‌های زیبا این گیاه باشید، لازم است که گلدان 12 ساعت نورذ کافی را دریافت کند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد و باعث کم شدن و یا قطع شدن میزان گلدهی گیاه شود. برای گلدهی گیاه لازم است چند نکته را در نظر داشته باشید:

گل شمعدانی

  • از جابه‌جایی ناگهانی گلدان و انتقال آن از یک محیط کم‌نور به محیط پرنور خودداری کنید؛ با این روش به گیاه شک وارد می‌شود و دچار سوختگی می‌شود؛ برای حل مشکل کم نوری، گیاهان را به آرامی به محل‌های با نور زیاد و مستقیم منتقل کنید.
  • توجه داشته باشید که گل شمعدانی خاک مرطوب را دوست ندارد؛ در نتیجه آبیاری بیش از حد و یا مرطوب بودن خاک گلدان می‌تواند باعث پژمرده شدن گل شود.
  • اگر می‌خواهید گیاه شما زودتر به گلدهی برسد، از هرس کردن آن قافل نشوید؛ بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه پاییز است.
  • بهترین کود برای این گیاه کود سه بیست و بهترین زمان برای کوددهی فصل بهار و پاییز است.

یک نظر

  1. ناشناس

    9 فروردین 1403 در 7:47 ب.ظ

    ممنون عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

3 علت چاقی بعد از ازدواج + راهکار

چاقی بعد از ازدواج یک معضل بزرگ است که اکثر زوجین با آن درگیر می‌شوند. بسیاری افرادی که قب…