ناگفته‌های جذابی از برج آزادی!

3
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا کسی هم هست که نام برج آزادی را نشنیده باشد؟ برجی که یک جاذبه گردشگری عادی نیست و باشکوه و عظمت خود سال‌ها مشاهده‌گر ورق خوردن تاریخ ایران بوده است.
برج آزادی

برج آزادی زیباترین برج مدرن ایران است. برجی که نه‌تنها به نماد تهران؛ بلکه به نمادی برای ایران تبدیل شده است. برجی باشکوه در قلب تپنده تهران که با نام نوستالژیک‌ترین نماد ایران شناخته می‌شود. همراه دلتامگ با یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه برج آزادی

شورای مرکزی جشن‌های 2500 ایران در سال 1345 فراخوانی برای یک مسابقه معماری داد، مسابقه‌ای که در آن از معماران ایرانی دعوت شده بود تا طرحی برای ساختمان شهیاد آریامهر بکشند. برنده این مسابقه یک معمار جوان 24 ساله بنام حسین امانت، دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران بود. کلنگ ساخت این برج زیبا در آبان ماه سال 1348 خورده شد و در مهرماه سال 1350 به پایان رسید. نام برج را شهیاد نهادند و به نمادی برای ایران تبدیل شد.

تاریخچه برج آزادی

معماری برج آزادی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این برج زیبا، معماری بی‌نظیر آن است که تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و نماد‌هایی از معماری پس از اسلام در ایران است. سبک معماری هخامنشی را در خطوط موازی و کشیده پایه‌های آن می‌توانید ببینید. قوس بالایی شکسته آن الهام گرفته از طاق کسری و مقرنس‌کاری‌ها و تزئینات زیبای آن الهام گرفته از معماری دوره صفویه و مسجد شیخ لطف‌الله است. جالب است بدانید که بالای برج گنبدی شکل است که تنها از درون برج قابل مشاهده است!

داخل برج ازادی چه شکلی است؟

داخل برج آزادی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. این برج از 4 طبقه در زیرزمین و دو طبقه در قسمت بالایی خود دارد. سالن ایران‌شناسی، سالن تشریفات، گذرگاه پیشینیان، تالار آینه، نگارخانه اقوام، نگارخانه بوستان، کتابخانه، راهروی فناوری، تالار کهن، سالن مولتی ویژن، سالن سینمای کوچک و دو آسانسور در داخل این برج زیبا وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  با عجیبت‌ترین مناسبت‌های تقویم آشنا شوید!

داخل برج ازادی چه شکلی است؟

پایتخت زیر پای شما در طبقه سوم برج شهیاد

طبقه سوم در ارتفاع حدود چهل متری از سطح زمین واقع شده است. شکاف‌های مستطیلی و عمودی آن از بادگیرهای ایرانی الهام گرفته شده است. پنجره‌های لانه زنبوری آن یادآور دیده‌بان‌های قدیمی است. جالب اینجاست که از میان این پنجره‌ها می‌توانید چشم‌انداز بی‌نظیری از پایتخت را ببینید. کاشی‌کاری گنبد فیروزه‌ای آن نیز چنان بی‌نظیر و زیباست که هرکسی را جادو می‌کند. این گنبد از بیرون قابل مشاهده نیست و تنها از طریق هوایی یا از داخل برج می‌توانید آن را ببینید.

پرسش‌های متداول

درباره برج آزادی پرسش‌های زیادی ممکن است ذهن گردشگران را درگیر کند. در ادامه مطلب تلاش کرده‌ایم به چند سوال شما پاسخ‌های مناسبی بدهیم.

معمار برج شهیاد کیست؟

معمار این برج حسین امانت شخصی ایرانی‌الاصل است که در آن زمان 24 ساله بوده است.

برج آزادی شبیه چیست؟

آیا برج آزادی شکل ماهی است؟ خیر! این برج از بناهای دوره هخامنشی، ساسانی و صفویه الهام گرفته است و شاید شباهت آن به باله ماهی کاملا اتفاقی یا تصور ذهن بینندگان باشد.

شکل صلیبی میدان آزادی حقیقت دارد؟

شکل صلیبی میدان آزادی حقیقت دارد؟

بعید به نظر می‌رسد که میدان آزادی را شبیه صلیب ساخته باشند؛ اما در عکس‌های هوایی گرفته شده، شکل این میدان بسیار شبیه صلیب است که ممکن است آن هم اتفاقی باشد.

برج آزادی چند متر است؟

طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است.

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    7 اسفند 1402 در 9:53 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

  2. ناشناس

    8 اسفند 1402 در 1:34 ق.ظ

    قبلا امکان رفتن به بام برج میسر بود ولی الآن درهای آن بسته شده

    پاسخ

  3. مصطفی

    11 فروردین 1403 در 2:38 ق.ظ

    عالیست.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…