دودکش جن، عجیب‌ترین جاذبه زنجان!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شنیدن نام دودکش جن خود به‌تنهایی آن‌قدر عجیب هست که هرکسی دلش بخواهد بفهمد اصلا این پدیده دقیقا چیست؟! اگر شما هم نمی‌دانید این جاذبه عجیب چرا چنین لقبی را یدک می‌کشد این مقاله را از دست ندهید.
دودکش جن

دودکش جن یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های زنجان است که محلی‌ها به آن هودو می‌گویند و معتقدند که زمانی اینجا خانه جن‌ها بوده است و شاید هنوز هم هست! همراه دلتامگ با این جاذبه اسرارآمیز بیشتر آشنا شوید.

دودکش جن دقیقا چیست؟

این جاذبه عجیب در واقع صخره‌ای سنگی و فرسایش یافته است که بعد از گذشت زمان‌های طولانی شبیه به قارچ شده است. در واقع فرسایش طولانی مدت این صخره را شبیه مناره بلند و نازکی با سری شبیه قارچ کرده و از دور شبیه آدمکی است که گویی کلاهی قارچی بر سر دارد. شکل عجیب این ستون‌های نازک و قارچی سبب شده که مردم به آن دودکش جن بگویند و تصور کنند که این یک پدیده غیرعادی زمین‌شناسی است.

دودکش جن دقیقا چیست؟

دودکش جن کجاست؟

این پدیده عجیب زمین‌شناسی در استان زنجان و در 20 کیلومتری شهر ماهنشان قرار دارد. برای دیدن آن باید 120 کیلومتر از شهر زنجان دور شوید. این هودوها در منطقه‌ای با خاک رسی واقع شده‌اند به همین دلیل در چشم انسان بسیار متفاوت دیده می‌شوند.

داستان دودکش جن زنجان چیست؟

در زمان‌‎های قدیم ساخت هر چیز جدید خود به‌تنهایی بسیار سخت و دشوار بود. مردم وقتی با پدیده‌هایی مواجه می‌شدند که توضیحی برای آن پیدا نمی‌کردند، ساخت آن پدیده را به جن و پری و موجودات ماورایی نسبت می‌دادند. شکل عجیب دودکش جن و پری زنجان هم نه‌تنها باعث بهت و حیرت مردم شده بود؛ بلکه بسیاری از مردم را نیز به وحشت می‌انداخت. به همین دلیل مردم چنین لقب ترسناکی را برای ستونی رسی و قرمزرنگی که شبیه قارچ رشد کرده بود انتخاب کردند. در پایین این دودکش‌ها قلعه‌ای کهن و باستانی قرار گرفته است. کسی چه می‌داند شاید این قلعه هم مانند قلعه آدمخوار، رازهای زیادی را در دل خود مخفی کرده باشد.

مطلب پیشنهادی:  با تهیه این شیرینی مخصوص عید، مهمان‌ها را شگفت‌زده کنید

داستان دودکش جن زنجان چیست؟

ارتفاع دودکش جن ماهنشان چقدر است؟

ارتفاع این هودوها بسیار متفاوت است برخی از آن‌ها تنها یک و نیم متر ارتفاع دارند؛ ولی ارتفاع برخی دیگر حتی به 45 متر هم ممکن است برسد. نکته جالب درباره این دودکش‌ها آن است که لایه‌های زیرین ستون‌ها معمولا بیشتر از لایه‌های بالایی فرسوده شده‌اند؛ اما لایه‌های جوان‌تر بالایی این آدمک‌ها را در مقابل فرسایش حفظ کرده‌اند.

چه موقع از سال به دیدن هودوها برویم؟

چه موقع از سال به دیدن هودوها برویم؟

زنجان یکی از استان‌های سردسیر کشور است که میزان بارش برف و باران در آن بالاست. پس اگر قصد دیدن دودکش جن را دارید باید زمانی به آنجا بروید که خاک رسی منطقه سفت باشد و بارش‌ها آن را شست‌وشو نداده باشد. هرچند زمستان هم می‌تواند فصل متفاوتی برای دیدن این پدیده‌های عجیب زمین‌شناسی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…