رونمایی از عجیب‌ترین هواپیمای مافوق صوت قرن!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دنیا هواپیماهای جالب و جذاب زیادی ساخته شده که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ اما ساخت هواپیمای مافوق صوت چیزی نیست که به‌راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد.
هواپیمای مافوق صوت

دسترسی به تکنولوژی‌ای که به شما اجازه دهد یک هواپیمای مافوق صوت بسازید، قطعا بسیار هیجان‌انگیز و استثنایی خواهد بود. دلتامگ در این مقاله به سراغ یک موضوع جذاب و عجیب رفته است، با ما همراه باشید.

هواپیمای مافوق صوت چیست؟

چنین هواپیمایی در واقع، یک شی پرنده است که با سرعتی بیش از سرعت صوت حرکت کند. جالب است بدانید که سرعت صوت در مکان‌های با مواد مختلف متفاوت است. سرعت صوت در هوای خشک و دمای 20 درجه سانتی‌گراد 343 متر بر ثانیه است درحالی‌که سرعت صوت در آب حدود ۴٫۳ برابر (1474 متر بر ثانیه) و در آهن تقریبا ۱۵ برابر (5145 متر بر ثانیه) سرعت آن در هوای ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. این هواپیماها قادر به حرکت با سرعت‌های بسیار بالاتر از هواپیماهای معمولی هستند و توانایی عبور از مرز صوت را دارند.

دیوار صوتی چگونه توسط هواپیماها شکسته می‌شود؟

نکته عجیب و جالبی که درباره هواپیمای مافوق صوت وجود دارد، شکستن مرز صوت یا همان دیوار صوتی است که گاهی به شکل‌های مختلف رد آن در آسمان قابل مشاهده است. وقتی سرعت هواپیما بیشتر از سرعت صوت شود، این دیوار شکسته شده و هاله‌ای از این شکستگی به‌صورت ابر و مه در آسمان قابل رویت است. همچنین شکستن دیوار صوتی با صدای بسیار مهیب و ترسناکی همراه است.

هواپیمای مافوق صوت چیست؟

آیا هواپیمای مافوق صوت اکنون وجود دارد؟

بله! در حال حاضر چندین نوع هواپیمای مافوق صوت وجود دارد که البته اکثر آن‌ها جنگنده هستند.
Concorde (کنکورد) و Tu-144 (توپولف ۱۴۴) نمونه‌هایی از هواپیماهای مافوق صوت مسافربری هستند. این هواپیماها از دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۲۰۰۰ در آسمان پرواز می‌کردند. هواپیماهای کنکورد در سال 2003 از رده خارج شدند؛ اما برای ساخت این قبیل هواپیماها هنوز در کشورهای مختلف تحقیقات علمی بسیاری انجام می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  ماندگاری لیفت با نخ چقدر است؟ نکات مفید برای طولانی کردن نتیجه آن

مزایای استفاده از هواپیمای مافوق صوت چیست؟

از مزایای احتمالی این قبیل هواپیماها می‌توان به کاهش زمان سفر بین شهرها، تحقیقات در زمینه تکنولوژی هواپیماها و افزایش سرعت انتقال مسافران اشاره کرد. با این حال استفاده از هواپیمای مافوق صوت چالش‌های فنی و زیست‌محیطی بسیاری هم دارد به همین دلیل در ساخت و توسعه تکنولوژی موتورهای این هواپیماها و مدیریت پایداری آن‌ها تلاش‌های بسیاری می‌شود.

مزایای استفاده از هواپیمای مافوق صوت چیست؟

هواپیمای مافوق صوت امریکا

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا در دی‌ماه امسال از جت مافوق صوت X59 خود رونمایی کرد. گفته می‌شود که این هواپیمای پیشر‌فته طوری طراحی شده که شکستن دیوار صوتی با ایجاد صدای مهیب و ترسناک همراه نباشد. نام این تکنولوژی جدید، فناوری بی‌صدای سوپرسونیک است.  طول این جت فیروزه‌ای رنگ که ظاهری تخیلی دارد، بالغ‌بر ۳۰ متر است و یک هواپیمای مافوق صوت مسافربری است. دانشمندان این روزها برای ارتقای تکنولوژی به‌خصوص با هوش مصنوعی و ربات‌های پیشرفته‌ای مانند ربات سوفیا بسیار تلاش می‌کنند؛ شاید در آینده‌ای نزدیک برای ساخت چنین هواپیماهایی نیز بتوان از هوش مصنوعی هم کمک گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…