12 ویژگی رفتاری که نشان دهنده شخصیت سالم است

1
17
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در علم روانشناسی چندین ویژگی برای شخصیت های سالم و بالغ گفته شده که این شخصیت در تمام جنبه های زندگی خود اثرگذار است.برای رشد باید در مسیر آگاهی قرار گرفت.
شخصیت سالم

شخصیت سالم و بالغ بسیار مهم است زیرا بسیاری از افراد سن بالایی دارند؛ اما در موقعیت‌های حساس و استرس‌زا بیشتر شبیه یک کودک نابالغ رفتار می‌کنند. فردی که از سلامت روان برخوردار است به دلیل وجود انگیزه‌های فراوان، توانایی تأثیرگذاری بر خود و اطرافیانش را دارد و در هر جایگاه و رتبه‌ای که باشد، می‌تواند فرد مؤثر و موفقی واقع شود.

همیشه این سؤال در ذهن بسیاری از افراد به‌خصوص جوانان وجود دارد که یک فرد بالغ و سالم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ علم روان‌شناسی به این سؤال پاسخ داده است و در ادامه این مقاله سعی شده است به ویژگی‌های رفتاری یک شخصیت سالم و بالغ اشاره کنیم پس با دلتامگ همراه باشید.

12 ویژگی رفتاری یک شخصیت بالغ

هر فردی در زندگی تلاش می‌کند تا شخصیت سالمی داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های یک شخصیت سالم و بالغ پرداخته‌ایم:

کمک گرفتن از هوش اجتماعی

فرد با داشتن هوش اجتماعی فعالیت‌های بی‌ارزش و بیهوده را از فهرست کارهایی که باید انجام دهد، حذف می‌کند و به رفتارهای مفید و سازنده می‌پردازد. واضح است که یکی از دلایلی که افراد به اهداف خود نمی‌رسند این است که وقت خود را صرف کارهایی می‌کنند که یا غیرضروری است یا در اولویت نیست.

شخصیت سالم

 داشتن قدرت حل مشکلات

فرد با داشتن توانایی و یادگیری مهارت‌های حل مسئله، دست از مشکلات برنمی‌دارد و سعی می‌کند راه‌حل مناسب را بیابد. برای حل مشکلات باید نوآوری و تنوع در تصمیم‌گیری داشت و استفاده از مهارت حل مسئله به رسیدن به این هدف کمک می‌کند.

بروز احساسات از ویژگی های شخصیت سالم و بالغ

بالغ سالم باید بخشنده، کمی سخت‌گیر و انعطاف‌پذیر باشد و درعین‌حال بتواند احساسات خود را بروز دهد.

به طور مثال احساس خشم: خشم باید بدون آسیب و توهین به خود و دیگران باشد و به شخصیت خود و دیگران آسیب نرساند؛ ولی باید آن را ابراز کرد.

مقابله با استرس

واقعیت این است که ما در محیطی پر از استرس و اضطراب زندگی می‌کنیم. یک شخصیت سالم با این فشارها کنار می‌آید یا از مکانیسم‌های مقابله‌ای برای رهایی از استرس استفاده می‌کند تا خود را برای رویارویی با هر موضوع استرس‌زا آماده کند.

داشتن شجاعت از ویژگی های شخصیت سالم و بالغ

یک فرد سالم دارای شجاعت است و در واقع سطح بهینه‌ای دارد که در آن نه بی‌پروایی و ریسک‌پذیری وجود دارد و نه ترس افراطی. شجاعت در انجام کارها اعتمادبه‌نفس را بالا می‌برد و این یکی از رازهای موفقیت در هر کاری است.

شخصیت سالم

در نظر گرفتن جنبه های احتیاطی

یک فرد سالم تمام جنبه‌های موجود را برای انجام کار خود می‌سنجد. در واقع به بیان ساده‌تر، کورکورانه و ساده‌لوحانه کاری نمی‌کند، بلکه همه جوانب احتیاط را در نظر می‌گیرد تا در آینده پشیمان نشود.

مطلب پیشنهادی:  تهیه بستنی در منزل بدون ثعلب

حامی و مهربان بودن از ویژگی های شخصیت سالم و بالغ

فرد سالم حمایت‌کننده است و چون بی‌خطر است، می‌توانید به‌عنوان همسر، همکار، دوست و… به آن تکیه کنید. این فرد خودش را دوست دارد و چون توانسته خودش را پر از عشق کند، دیگران را هم دوست دارد؛ بنابراین بسیار مهربان است.

کنجکاوی و اشتیاق داشتن

علاقه و اشتیاق کافی و مناسب از ویژگی‌های رفتاری یک فرد بالغ سالم است که برخی افراد آن را درک نمی‌کنند. همچنین یک فرد بالغ سالم نسبت به اتفاقات روزمره بی‌تفاوت و بی‌احساس نیست و نسبت به آن‌ها کنجکاو است.

شخصیت سالم

رها کردن گذشته از ویژگی های شخصیت سالم و بالغ

یک انسان سالم از گذشته می‌گذرد، مشکلات گذشته را با تمام تلخی‌ها و ناکامی‌هایی که داشته حل می‌کند یا می‌پذیرد و از کنار آنها عبور می‌کند و البته سعی می‌کند از آنها درس بگیرد تا دیگر تکرار نشوند.

داشتن قدرت مدیریت

یک فرد سالم این قدرت را دارد، محیطی را که در آن زندگی و کار می‌کند، مدیریت کند. او با تفکر و تحلیل رفتار اعضای خانواده، دوستان، همکاران و… سعی می‌کند، شرایط زندگی را برای اطرافیانش مساعدتر کند و با انتقاد سازنده به پیشرفت چشمگیر آنها کمک کند.

آینده نگر بودن از ویژگی های شخصیت سالم و بالغ

انسان سالم به آینده خود معطوف است و برای جوانی، میان‌سالی و سالمندی خود برنامه‌ریزی واقعی و عاقلانه‌ای دارد و بر اساس رویا و خیال زندگی نمی‌کند.

خلاقیت و نوآوری داشتن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری یک بالغ سالم این است که باید خلاق باشد و برای زندگی خود ایده‌ها و اهداف جدید و سازنده‌ای در نظر بگیرد تا احتمال موفقیت او افزایش پیدا کند.

سخن پایانی

بسیاری از موارد ذکر شده، نیاز به آموزش و مشاوره دارد. برخی از افراد در دوران کودکی خود در محیطی امن و بدون استرس بزرگ نشده‌اند و ممکن است والدین دانا و ماهری نداشته باشند، بنابراین به‌تنهایی نمی‌توانند شخصیت سالمی داشته باشند، اما شما می‌توانید با آگاهی از شخصیت خود برای بهبود آن اقدام کنید.

یک نظر

  1. میترا

    26 دی 1402 در 6:42 ب.ظ

    خیلی عالی 👌

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…