تنگه رغز؛ عروس بهشتی تنگه‌های ایران

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبای استان فارس چه می‌دانید؟ خبر دارید در لابه‌لای کوه‌های سر به فلک کشیده این استان جاذبه‌هایی مخفی شده است که بهشت را به شما یادآوری می‌کند؟ تنگه رغز یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های ایران است که خیلی‌ها از وجود آن خبر ندارند.
تنگه رغز

تنگه رغز عروس تنگه‌های شیراز که با 64 آبشار و چندین حوضچه اعجاب‌انگیزش تنها 10 سال از زمان کشفش می‌گذرد، یکی از بکرترین مکان های ایران است. با دلتامگ سفری به این تنگه بهشتی داشته باشید.

تنگه رغز، بهشت ناشناخته ایران

تنگه رغز، بهشت ناشناخته ایران

این تنگه جایی است که آب و سنگ هزاران سال باهم درآمیخته‌اند تا زیباترین شاهکارهای طبیعی را خلق کنند. دیواره‌های صخره‌ای تنگه گاهی به هم نزدیک و گاهی دور می‌شوند و مسیر اعجاب‌انگیز را خلق می‌کنند.

تفریح در تنگه رغز

در دل جنگلی در نزدیکی تنگه، آبی سرچشمه گرفته که در قلب این تنگه جریان یافته و در مسیر خود حوضچه‌ها و آبشارها را خلق کرده است. 60 حوضچه با عمق 6 تا 20 متر که گاهی طول آن‌ها به 100 متر هم می‌رسد در این تنگه وجود دارد. در داخل هر حوضچه نیز ماهی‌هایی مانند قزل‌آلا زندگی می‌کنند.

تنگه اسرارآمیز رغز

در میان این همه زیبایی 64 آبشار نیز بر زیبایی تنگه رغز افزوده‌اند. همچنین بیش از 100 چشمه در این تنگه وجود دارد. از این میان مردم عادی می‌توانند تنها به تماشای 14 آبشار بروند و بقیه آبشارها نیاز به کوهنوردی و صخره‌نوردی دارد. با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی که آبشار وداع نام دارد و ارتفاع آن به ۳۵ متر می‌رسد، دره جنوبی به بن‌بست می‌رسد و باید با تمام شگفتی‌های دره خداحافظی کنید.

زیبایی تنگه رغز

خطرات تنگه رغز چیست؟

سفر به این تنگه اصلا راحت نیست و نیازمند آمادگی جسمانی بالا است حتی اغلب کوهنوردان و صخره‌نوردان حرفه‌ای نیز در رسیدن به انتهای این تنگه با مشکل مواجه می‌شوند. از طرفی صخره‌ها و سنگ‌های این تنگه در حالت عادی نیز لغزنده هستند و عبور از آن‌ها نیازمند تجهیزات کامل است، این در حالی است که بارش باران این مکان را لغزنده‌تر کرده و گاهی حتی ممکن است با یک حرکت اشتباه به پایین پرت شوید.

مطلب پیشنهادی:  3 مقصد عالی برای تعطیلات شهریور

حوضچه های تنگه رغز

تنگه رغز کجاست؟

این تنگه در 30 کیلومتری شمال غربی شهر داراب، در بخش فسارود و در نزدیکی روستای رغز قرار گرفته است. رغز به معنای راه بکر و لغزنده است و مردم محلی به این مکان تنگه رودخیز می‌گویند. این تنگه حدود 5 کیلومتر طول دارد و هرکس آن را دیده به یقین آن را تکه گمشده‌ای از بهشت پنداشته است.

خطرات تنگه رغز

بهترین زمان سفر به تنگه بهشتی ایران کی است؟

از آنجایی که بارش باران حضور در این تنگه را سخت‌تر می‌کند پس بهترین زمان سفر به آن از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. بااین‌حال در فصل سرد سال به دلیل بارش‌های فراوان میزان آب این تنگه نیز افزایش می‌‌یابد و چشمه‌ها جانی دوباره می‌گیرند پس اگر یک کوهنورد یا صخره‌نورد حرفه‌ای هستید سفر به این تنگه در زمستان را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…