۶ موقعیتی که نباید عذرخواهی کنید!

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عذرخواهی معمولا برای فردی که مجبور به گفتن آن است ، چندان خوشایند نیست اما گاهی اوقات ما عذرخواهی های میکنیم که از روی عادت است و باید این موارد را اصلاح کنیم.
عذرخواهی

عذرخواهی اگر با گفتن چند کلمه ساده تمام شود نه‌تنها بی‌تأثیر است، بلکه ممکن است طرف مقابل را بیشتر عصبانی کند. معمولاً وقتی به احساسات یا موقعیت شخص دیگری آسیب قابل‌توجهی وارد کرده‌ایم، دیگر با یک معذرت خواهی ساده قضیه تمام نمی‌شود! شاید برای اکثر ما شرایط سختی باشد؛ اما در این مواقع باید اصول و نکات مهمی را رعایت کنیم تا بتوانیم کشتی رابطه خود را دوباره به ساحل آرامش برسانیم. اما در بعضی مواقع ما عادت کردیم تا عذر خواهی‌های بی‌مورد و غیرضروری را انجام دهیم. در این مقاله قصد داریم دربارهٔ شرایطی که نیازی به معذرت خواهی نیست و فقط به‌خاطر عادت‌کردن ما بیان می‌شود، صحبت کنیم تا بتوانیم گامی در جهت رشد و آگاهی خود برداریم پس با دلتامگ همراه باشید.

6 موقعیتی که عذرخواهی کردن غیر ضروری است!

ما در مورد عذر خواهی‌های ضروری صحبت نمی‌کنیم، مانند زمانی که به طور تصادفی با کسی برخورد کردید یا چیزی آزاردهنده گفتید. در واقع به آن متأسفم یا ببخشید های غیرضروری و تقریباً بازتابی اشاره می‌کنیم که معمولاً در طول روز به گفتن آنها ادامه می‌دهیم. زمانی است که شما برای پرسیدن یک سؤال، برای ابراز نظر یا حتی برای حضور در یک فضای مشترک عذر خواهی می‌کنید و فقط شما را به یک عذر خواهی کننده سریال تبدیل می‌کند. در ادامه به 6 مورد از آنها می‌پردازیم:

1_ عذرخواهی برای احساسات خود

آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام ابراز احساسات خود عذر خواهی کرده‌اید یا نه؟ این مورد بسیار رایج است. ممکن است برای احساس ناراحتی، اضطراب و یا حتی هیجان عذر خواهی کنید.

احساسات شما متعلق به شماست. این احساسات کاملاً طبیعی هستند و شما حق دارید آنها را بدون معذرت خواهی بیان کنید. به یاد داشته باشید، نباید احساسات خود را سرکوب کنید، بلکه آنها را بدون احساس گناه یا پشیمانی باید بپذیرید.

حتماً زمانی که متوجه شدید به‌خاطر احساساتتان در حال معذرت خواهی هستید، یک ‌نفس عمیق بکشید و به خود یادآوری کنید، این احساس‌کردن اشکالی ندارد.

عذرخواهی

2_ گفتن «ببخشید» زمانی که شخص دیگری با شما برخورد میکند

این یک رفتار ناخودآگاه است که بسیاری از ما آن را در خود ایجاد کرده‌ایم، اما نیازی به عذرخواهی نیست؛ بلکه این عادتی است که باید آن را ترک کنیم.

3_ عذرخواهی کردن بیش از حد در زمان تأخیر

مطمئناً دیر رسیدن خوب نیست و یک عذر خواهی صمیمانه لازم است. اما تکرار “متأسفم” باعث می‌شود به نظر برسد که شما کار وحشتناکی انجام داده‌اید. اگرچه مهم است که اشتباهات خود را قبول کنید؛ اما هرگز اجازه ندهید، تعاملات شما را تحت‌الشعاع قرار دهد. شما انسان هستید و گاهی اتفاقاتی در زندگی می‌افتد.

مطلب پیشنهادی:  این عادات مخرب، مانع موفقیت شما در آينده می‌شوند

4_  عذرخواهی بابت سوال پرسیدن

آیا تابه‌حال سؤالات خود را با “ببخشید” شروع کرده‌اید؟ این چیزی است که من متوجه شده‌ام که بسیاری از ما انجام می‌دهیم، به‌ویژه در محیط‌های آموزشی یا کاری و در واقع با خود فکر می‌کنیم به‌خاطر ندانستن یا اینکه وقت فردی را گرفته‌ایم، باید عذر خواهی کنیم.

اما باید بدانیم که واقعاً نیاز به معذرت خواهی برای یادگرفتن نیست، زیرا سؤال پرسیدن باعث رشد می‌شود و این آگاهی و رشد نحوه تعامل ما با دنیای اطرافمان را می‌سازد و در نتیجه درک ما عمیق‌تر می‌شود.

عذرخواهی

5_ گفتن «متاسفم» زمانی که به کمک نیاز دارید

بر اساس مطالعه‌ای در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی، احتمال کمک‌کردن افراد در صورت درخواست شما دوبرابر بیشتر از عدم کمک خواستن است. این موضوع نشان می‌دهد که تمایل ذاتی انسان‌ها، کمک به دیگران است.

بااین‌حال، ما اغلب در هنگام درخواست کمک احساس نیاز به عذر خواهی می‌کنیم، گویی این یک تحمیل یا اعتراف به ضعف بودن است. نیاز به کمک نقطه‌ضعف نیست بلکه بخشی از انسان بودن است، همه ما گاهی به کمک نیاز داریم و دلیلی برای معذرت خواهی برای آن وجود ندارد.

6_ عذرخواهی کردن به خاطر وجودتان

این مورد، مهم‌تر از بقیه موارد است. اگر متوجه شدید که می‌گویید «متأسفم» برای حضور در فضایی یا بیان افکارتان، زمان تغییر فرارسیده است.

شما می‌توانید حضور داشته باشید و نظرات خود را بیان کنید. صدای شما مهم است، افکار شما ارزشمند هستند و قطعاً نیازی به عذرخواهی برای وجود خود ندارید.

سخن پایانی

این تغییر یک‌شبه نخواهد بود، اما هر قدم بسیار مهم است. با همین قدم‌های کوچک در راستای ترک این عادت‌ها می‌توان به سمت آگاه شدن حرکت کرد. به این فکر کنید که چرا احساس نیاز به عذر خواهی می‌کنید. البته این موضوع وجود ندارد که هرگز نباید عذر خواهی کنید، بلکه باید یاد بگیرید که از معذرت خواهی های غیرضروری پرهیز کنید و آنها را با ابراز قدردانی جایگزین کنید، مثلاً به‌جای گفتن “ببخشید دیر آمدم” بگویید “متشکرم که منتظر ماندید “. این تغییر کوچک می‌تواند تفاوت بزرگی در درک شما از خودتان و درک دیگران از شما ایجاد کند.

یک نظر

  1. ناشناس

    24 دی 1402 در 12:21 ب.ظ

    بسیار عالی…

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

مراقبت از موهای رنگ شده با چند راهکار ساده

ما در این مطلب قصد داریم چند راهکار ساده برای مراقبت از موهای رنگ شده به شما آموزش دهیم تا…