تاثیر روانشناسی اجتماعی در زندگی افراد + ویدئو

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
زمانی که حوزه روانشناسی به حدی به بلوغ رسید، محققان شروع به تمرکز بر جنبه های تخصصی ذهن و رفتار کردند که منجر به ایجاد روانشناسی اجتماعی شد.

یکی از شاخه های مهم روانشناسی که به مطالعه تعاملات انسانی اختصاص دارد، روانشناسی اجتماعی است. از آنجا که روابط اجتماعی بسیار مهم و در عین حال درک آن دشوار است، نیاز به مطالعه دقیق دارد. روانشناسی اجتماعی می کوشد با مطالعه روابط اجتماعی توضیحاتی ارائه دهد و نشان دهد که مطالعه روابط اجتماعی چگونه با زندگی روزمره ارتباط دارد. اگر شما هم علاقه مند هستید برای دانستن این موضوع با دلتامگ همراه باشید.

تعریف روانشناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی احساسات، افکار و رفتار ما را نسبت به اطرافیانمان بررسی می کند. همچنین بررسی می کند که چگونه احساسات، افکار و رفتارهای ما بر افراد اطراف ما تأثیر می گذارد. همانطور که این تعریف نشان می دهد، موضوعات روا نشناسی اجتماعی بسیار گسترده است و کاربرد آن را تقریباً در هر کاری که روزانه انجام می دهیم، میتوانیم ببینیم. روانشناسی اجتماعی طیف گسترده ای از موضوعات اجتماعی را پوشش می دهد، از جمله:

رفتار گروهی (Group Behavior)
ادراک اجتماعی (Social Perception)
رهبری (Leadership)
رفتار غیرکلامی (Nonverbal Behavior)
هم‌نوایی (Conformity)
پرخاشگری (Aggression)
تعصب و پیش‌داوری (Prejudice)

به عنوان مثال، فقط یک لحظه به این فکر کنید که گاهی اوقات در یک محیط عمومی متفاوت از خانه رفتار می کنید. در خانه، ممکن است پر سر و صدا باشید، در حالی که در جمع ممکن است بسیار مطیع و ارام باشید. چرا؟ زیرا افراد اطراف ما افکار، احساسات، نگرش و برداشت های ما را شکل می دهند. حضور افراد دیگر می تواند در انتخاب های ما و اقداماتی که انجام می دهیم، تفاوت ایجاد کند و کاملا تاثیر گذار است.

روانشناسی اجتماعی

 تاریخچه روانشناسی اجتماعی

افلاطون از ایده «ذهن جمعیت» یاد کرد و مفاهیمی مانند دور زدن اجتماعی و تسهیل اجتماعی در اواخر دهه 1800 مطرح شد، اما پس از جنگ جهانی دوم بود که در زمینه روانشناسی اجتماعی به طور جدی تحقیقات آغاز شد. اولین آزمایشات روان شناسی اجتماعی قبل از سال 1900 بر روی رفتار گروهی انجام شد و اولین کتاب های درسی روان شناسی اجتماعی در سال 1908 منتشر شد. روان شناسی اجتماعی توسط محققانی تقویت شد که سعی داشتند بفهمند چگونه آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمان در طول هولوکاست، توانست رفتار وحشتناکی را در جامعه القا کند و آنها را تحت سلطه خود درآورد. از این رو، روانشناسی اجتماعی برای مطالعه موضوعات دیگر به سرعت گسترش یافت. همچنان در قرن بیست و یکم، حوزه روان شناسی اجتماعی در حال گسترش است و با حوزه های دیگری مانند روانشناسی تکاملی، مطالعه فرهنگ و عصب‌ شناسی اجتماعی در حال گسترش است.

اثرات اولیه روانشناسی اجتماعی

ارسطو معتقد بود که انسان ها به طور طبیعی اجتماعی هستند، ضرورتي كه به ما اجازه مي‌دهد با هم زندگي كنيم (رويكردي فرد محور) در حالي كه افلاطون فکر می‌كرد یک جامعه فرد را كنترل مي‌كند و مسئوليت اجتماعي را از طريق زمينه اجتماعي (رويكردي اجتماع محور) تشويق مي‌كند.

مطلب پیشنهادی:  جهان در حیرت جاذبه های شوشتر فرو رفته است!

هگل (1831-1731) پیشنهاد کرد که جامعه پیوندهای اجتناب ناپذیری با رشد ذهن اجتماعی دارد. این امر منجر به تحولات مهمی در مطالعه روانشناسی اجتماعی شد. وی بر این مفهوم تأکید کرد که شخصیت در اثر تأثیرات فرهنگی و اجتماعی به ویژه از طریق زبان که ابزار اجتماعی جامعه و همچنین ابزاری برای تشویق تفکر اجتماعی خاص در فرد است، رشد می کند.

پدر روانشناسی اجتماعی کیست؟

در طول دهه‌های 1940 و 1950، روان‌شناسان کرت لوین و لئون فستینگر رویکرد تجربی را برای مطالعه رفتار اصلاح کردند و روان‌ شناسی اجتماعی را به عنوان یک رشته علمی تثبیت کردند. لوین گاهی اوقات به عنوان “پدر روانشناسی اجتماعی” شناخته می شود. زیرا او در ابتدا ایده های مهم بسیاری را در این زمینه مطرح کرد.

روانشناسی اجتماعی

نقاط ضعف و قوت روانشناسی اجتماعی

اولین نقطه قوت روان شناسی اجتماعی استفاده از روش های تجربی است. در روش‌های تجربی یک متغیر دستکاری می‌شود تا تأثیر آن را بر متغیر دیگر ببینند. بنابراین روان شناسی اجتماعی را می توان علمی دانست.

دومین نقطه قوت روان شناسی اجتماعی این است که مطالعات اجتماعی کاربردهای مهمی در زندگی روزمره دارد که بر نحوه رفتار افراد در موقعیت های اجتماعی روزمره اثر می گذارد.

اولین ضعف روان شناسی اجتماعی این است که پژوهش دارای مسائل اخلاقی به ویژه حفاظت از آسیب است. مصونیت از آسیب به این معناست که هر فردی که در تحقیق شرکت می کند باید از هرگونه آسیب جسمی و روحی که در زندگی روزمره خود تجربه نمی کند، محافظت شود. این یک ضعف است زیرا ممکن است تحقیقات اجتماعی آینده مجاز نباشد زیرا ممکن است به کسانی که شرکت می کنند، آسیب برساند.

دومین ضعف روان شناسی اجتماعی این است که نمونه ها اغلب نماینده جامعه وسیع تر نیستند. این بدان معناست که نمونه به نوعی متعلق به نوع خاصی از افراد است. این یک ضعف است زیرا یافته های تحقیقات روانشناسی اجتماعی را نمی توان به همه افراد جامعه تعمیم داد.

حرف پایانی

روانشناسان اجتماعی بر روی آن دسته از نگرانی های اجتماعی تمرکز می کنند که تأثیر قابل توجهی بر رفاه زندگی افراد و همچنین سلامت جامعه به طور کلی دارد، بنابراین یادگیری بیشتر در مورد روانشناسی اجتماعی می تواند درک شما از خود و دنیای اطرافتان را کامل تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…