در این شرایط شما بیشتر از خواهر و برادرتان ارث می‌برید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که یک فردی فوت می‌کند، رابطه او با دنیا و تمام مال و اموالش قطع می‌شود؛ بنابراین در این شرایط موضوع سهم‌الارث به وجود می‌آید.
تقسیم سهم الارث

موضوع تقسیم سهم الارث از جمله موضوعاتی است که معمولا باعث اختلاف بین خواهر و برادرها ایجاد می‌کند. ما در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم نحوه تقسیم ارث و همچنین نحوه مشخص شدن یک سوم اموال که فقط به برخی از وراث می‌رسد، می‌پردازیم.

تقسیم سهم الارث

طبق قانون مدنی “ارث مالی است که پس از فوت یک فرد به بازماندگان او تعلق خواهد گرفت. براساس مقررات قانونی ارث شامل انتقال قهری حقوق و دارایی متوفی به ورثه می باشد.”

میزان سهم‌الارث هر یک از ورثه  بستگی به میزان نزدیکی که با متوفی داشته، دارد. در اینجا براساس درجه نزدیکی، به میزان ارث هریک از افراد اشاره داریم:

  • خویشاوندان طبقه اول که شامل پدر، مادر، فرزند یا نوه در نبود فرزند می‌شود: پدر و مادر از نزدیک‌ترین افراد هر شخصی هستند. بنابراین اگر پدر و مادر فرد متوفی در قید حیات باشند، از ارث فرزند خود سهمی دارند که در قانون بیان شده است. میزان این سهم در حالتی که متوفی دارای فرزند باشد با زمانی که متوفی فرزندی نداشته باشد، متفاوت خواهد بود.

خویشاوندان طبقه اول که شامل پدر، مادر، فرزند یا نوه در نبود فرزند می‌شود

  • زمانی که در تقسیم سهم الارث متوفی دارای فرزند یا نوه نباشد: زمانی‌که فرد متوفی پدر و مادرش هر دو زنده باشند و دارای فرزند یا نوه نباشد، طبق قانون مدنی ایران مادر یک سوم و پدر دو سوم از اموال فرزندشان را به ارث خواهند برد. همچنین در صورتی که مادر متوفی دارای حاجب باشد (یعنی اشخاصی حضور داشته باشند که باعث کم شدن سهم‌الارث یکی از وراث شوند)، یک ششم از اموال به مادر به ارث رسیده و مابقی برای شخص پدر خواهد شد.
  • زمانی که در تقسیم سهم الارث متوفی دارای فرزند یا نوه باشد: اگر فرد متوفی دارای پدر، مادر، فرزند یا نوه باشد، شرایط کمی پیچیده‌تر می‌شود. اگر شخص متوفی پدر و مادرش به همراه چند دختر باشند، دخترها دو سوم ارث را می‌برند که به ‌صورت مساوی بینشان تقسیم می‌شود. برای پدر و مادر نیز یک ششم سهم اختصاص یافته و مابقی آن بین وراث دیگر به نسبت فرض آنها تقسیم می‌شود.
مطلب پیشنهادی:  ارث فرزند فوت شده چگونه تقسیم می‌شود؟

در این شرایط شما بیشتر از خواهر و برادرتان ارث می‌برید

وصیت کردن دارای انواع مختلفی است، یکی از انواع وصیت‌ها، وصیت تملیکی است که برای آن شرط مهمی در نظر گرفته شده است. این شرط ناظر بر وصیت کردن اموال متوفی تا میزان یک سوم یا ثلث اموال و دارایی‌های وی است.

به این معنا که طبق قانون مدنی هر فردی تنها تا میزان یک سوم از کل اموال و دارایی‌های خود را می‌تواند به نفع دیگران وصیت کند. بنابراین وصیت کردن کل اموال و دارایی‌ها به نحوی که منجر به محرومیت از ارث برخی یا تمامی وراث شود، پذیرفته نیست.

در این شرایط شما بیشتر از خواهر و برادرتان ارث می‌برید

البته ذکر این نکته پیرامون تقسیم سهم الارث مهم است که اصولا تا زمانی که فرد زنده است، می‌توان تمام اموال و دارایی‌های خودش را به دگیران یا حتی به خیریه ببخشد اما همین که اقدام به تنظیم وصیت‌نامه‌ای کند که باید برای بعد از فوت به آن عم شود، باید احکام مربوط به تنظیم انواع وصیت‌نامه از از جمله وصیت تا ثلث یا یک سوم اموال را رعایت کند.

لازم به ذکر است که اگر شخصی بیش از یک سوم یا ثلث اموال و دارایی خود را وصیت کند، این وصیت غیر نافذ است. غیر نافذ بودن وصیت مازاد بر ثلث، به این معنا است که ورثه م‌توانند آن را قبول یا تنفیذ کرده و به آن عمل کنند یا اینکه آن را نپذیرفته و صرفا به همان وصیت تا یک سوم ، عمل نمایند.

بنابراین اگر پدر یا مادر برای یکی از فرزندانش وصیت یک سوم اموال را کند، هنگام تقسیم سهم الارث این فرد بیشتر از سایر وراث ارث برده و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند نسبت به این موضوع مخالفت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …