بررسی قانون جدید ارث زن از شوهر

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات پرچالشی که بین خانواده‌ها وجود دارد، موضوع ارث است. ارث زن از شوهر نیز دارای نکات مهمی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
قانون جدید ارث زن از شوهر

سهم‌الارث زن بنا به شرایط متفاوت است و قانون جدید ارث زن از شوهر نیز به همه این موارد پرداخته است. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به شما بگوییم چه اموالی از مرد به زن رسیده و سهم‌الارث وی طبق قانون جدید چقدر است.

قانون جدید ارث زن از شوهر

ارث زن زمانی مطرح می‌شود که زن در عقد دائم مرد باشد. به این وسیله زن مستحق ارث‌بردن از شوهر خودش است و باتوجه‌به اینکه زن و مرد فرزند داشته باشند یا اینکه فرزندی نداشته باشند، در میزان سهم‌الارث زن از شوهر تفاوت ایجاد می‌شود.

قانون‌گذار در قانون جدید ارث زن از شوهر در ماده 861 قانون مدنی موجبات تعلق ارث به افراد را دو عامل مشخص کرده است.

  • نسب
  • سبب

ارث زن از شوهر به‌موجب سبب بوده البته ممکن است زنی با مرد رابطه نسبی نیز داشته باشد که در این صورت زن می‌تواند از دو جهت یعنی هم نسب و سبب ارث ببرد.

همچنین قانون‌گذار در قانون جدید ارث زن از شوهر در ماده 864 به این موضوع پرداخته و چنین مقرر داشته است که:

“از جمله اشخاصی که به‌موجب سبب ارث می‌برند، هریک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد.”

طبق این ماده در تحقق سهم‌الارث زن لازم است زن در زمان فوت زنده بوده و چنانچه حتی یک دقیقه پیش از مرد فوت کرده باشد، ارثی به زن تعلق نمی‌گیرد.

اما درصورتی‌که یک دقیقه بعد از فوت مرد فوت کند، مستحق دریافت ارث است که در این مواقع سهم‌الارث زن به ورثه زن می‌رسد.

ارث زن از شوهر

ارث زن از شوهر

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، ارث زن از شوهر درصورتی‌که در عقد دائمی هم باشند به وی تعلق می‌گیرد؛ اما باتوجه‌به تعدد زوجات یا تعداد فرزندان سهم‌الارث زن تفاوت می‌کند.

  • ارث زن از شوهر درصورتی‌که فرزند نداشته باشند: زمانی که زن و مرد دارای فرزند نباشند، یک‌چهارم اموال مرد به زن ارث می‌رسد و مابقی آن به سایرین تعلق می‌گیرد.
  • ارث زن از شوهر درصورتی‌که فرزند داشته باشند: زمانی که زن و مرد فرزند داشته باشند سهم‌الارث زن از مرد یک‌هشتم دارایی مرد بوده و الباقی به سایر ورثه تعلق می‌گیرد.
مطلب پیشنهادی:  5 نکته مهم که هنگام گرفتن مهریه باید به آن توجه کنید

نکته مهم دراین‌رابطه: طبق قانون مدنی، زن از شوهر خود ارث می‌برد و هیچ اهمیتی ندارد که کدام یک از طبقات ارث  در بحث ارث‌بری دخالت داشته باشند. اگر از طبقه اول ارث، افراد ارث بر حضور داشته باشند، زن نیز در همان طبقه قرار می‌گیرد. در واقع از طبقه اول افرادی جهت ارث‌بری وجود نداشته باشند و نوبت به طبقه دوم ارث‌برها برسد، باز هم زن در همان طبقه قرار گرفته و این روش ادامه خواهد داشت.

ارث زن از شوهر شامل چه اموالی می‌شود؟

ارث زن از شوهر شامل چه اموالی می‌شود؟

در قانون جدید ارث زن از شوهر در ماده 946 قانون مدنی قانون‌گذار چنین بیان کرده است که زن از اموال شوهر ارث می‌برد اما استثنایی را نیز آورده است و این استثنائات عبارتند از اینکه زن از همه اموال منقول شوهر ارث برده اما در مورد اموال غیر منقول (زمین، خانه و…) از خود اموال مزبور ارث نمی برد اما از قیمت آن ها ارث می برد.

یعنی اموال غیرمنقول در ابتدا به فروش می‌رسند و سپس از قیمتی که فروخته شده‌اند، زن ارث خود را می‌برد.
در تبصره الحاقی قانون جدید سهم الارث زن از شوهر مصوب 1389/5/26 است که  مفاد ماده 946 قانون مدنی که توضیحات آن را بیان کردیم درباره وراث متوفایی است که قبل از تصویب قانون مزبور فوت کرده‌اند اما هنوز ترکه آن ها تقسیم نشده ‌نیز لازم‌الاجرا است.

یک نظر

  1. ناشناس

    10 دی 1402 در 8:05 ب.ظ

    سپاس از زحمات شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…