عجیب‌ترین شهرهای باستانی فراموش شده جهان

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فکر می‌کنید در گذشته شهرها چگونه ساخته می‌شدند؟ چه ویژگی خاصی داشتند که باعث شهرت آن‌ها می‌شد؟ مهندسی شهرهای باستانی باشکوه دنیای قدیم پایه‌گذار شهرهای بزرگ و معروف امروزی بوده است.
شهرهای باستانی

شهرهای باستانی در طول تاریخ به دلایل مختلف فراموش شده و شهرهای مدرن و پیشرفته امروزی جایشان را گرفته‌اند؛ اما دقیقا همان شهرها سبب خلق و به‌وجود آمدن شهرهای بزرگ و لوکس امروزی بوده‌اند. با دلتامگ همراه باشید.

با معروف‌ترین شهرهای باستانی جهان آشنا شوید

در میان تمدن‌های بزرگ دنیای باستان نام شهرهای بسیاری را می‌توان دید که الهام‌بخش ساخت شهرهای نوین و مدرن بوده‌اند. تکنولوژی‌های به‌کار رفته برای ساخت این شهرها در گذشته بسیار خاص و عجیب بوده است.

با معروف‌ترین شهرهای باستانی جهان آشنا شوید

پرسپولیس از شهرهای باستانی ایران

پرسپولیس یا پارسه یا همان تخت جمشید معروف خودمان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین شهرهای دنیای باستان بوده که برای ساخت آن از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در دنیای کهن استفاده شده است. شکوه و زیبایی این شهر شگفت‌انگیز در زمان حمله اسکندر به آن در آتش سوخت و از بین رفت.

هاترا از شهرهای باستانی جهان

شهر هاترا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا بوده که در کشور عراق امروزی قرار داشته است. این شهر نفوذناپذیر یکی از مهم‌ترین دژهای اشکانیان بوده است. شهر هاترا در سال 241 میلادی در یک حمله گسترده توسط رمی‌ها از بین رفت.

هاترا از شهرهای باستانی جهان

موهنجودارو از عجیب ترین مکان های باستانی دنیا

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا در دره‌ای در پاکستان قرار داشت که همه آن را با نام موهنجودارو می‌شناختند. این شهر چنان در تاریخ فراموش شده بود که مورخان تا قرن 20 میلادی از وجود آن بی‌خبر بودند. دره متروپولیس نامی بوده که یونانیان به این منطقه داده بودند. قدمت این شهر تاریخی 4200 سال است و مدل شهرسازی منظم و مجموعه بزرگ خیابان‌های مرتب آن در دنیا بی‌نظیر است.

موهنجودارو از عجیب ترین مکان های باستانی دنیا

آتن از بزرگترین شهر تاریخی جهان

یکی دیگر از معروف ترین شهرهای باستانی جهان، آتن است. آتن شهری با قدمت 3000 هزار است که سرچشمه تمام فرهنگ و تمدن اروپا و امریکا است. آتن مهد پرورش بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین فیلسوفان یونانی بوده است.

مطلب پیشنهادی:  جزیره های مرموز ایران که ورود به آن‌ها ممنوع است! + ویدیو

آتن از بزرگترین شهر تاریخی جهان

سانچی از تاریخی ترین مکان های دنیا

سانچی یکی از شهرهای کوچک تاریخی دنیاست که قدمت آن به حداقل هزار سال پیش برمی‌گردد. این شهر در زمان امپراتوری بادهیسم ساخته شد و پس از سقوط آن‌ها، سانچی نیز نابود. انگلیسی‌ها بقایای این شهر را در اوایل قرن 19 میلادی کشف کردند.

سانچی از تاریخی ترین مکان های دنیا

ویجایناگارا از شهرهای باستانی جهان

هرچند قدمت این شهر باستانی در هند تنها به 700 سال پیش بازمی‌گردد؛ اما آن‌قدر اعجاب‌انگیز است که در فهرست جهانی وینسکو به ثبت رسیده است. گفته می‌شود که قبل از نابودی ویجایناگارا، حدود ۵۰۰ هزار نفر در آن سکونت داشتند و از زندگی خوبی برخوردار بودند.

رم یکی از تاریخی ترین مکان های دنیا

رم تنها شهر بین شهرهای باستانی دنیاست که هنوز هم پابرجاست. شهری که زمانی مهد تمدن و امپراتوری عظیم رم باستان بوده هنوز هم به‌عنوان یکی از زیباترین مکان‌های تاریخی دنیا با جاذبه‌های فراوانش مانند کولوسئوم که حتی یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان است، به استقبال گردشگران می‌رود.

ویجایناگارا از شهرهای باستانی جهان

سخن پایانی

شاید در لیست شهرهای باستانی جهان بتوان شهرهای دیگری را هم جا داد؛ اما بدون شک تک‌تک شهرهایی که ما اسم بردیم از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و مهم‌ترین شهرهایی بوده‌اند که در دنیای باستان با معماری و شهرسازی عجیب و استثنایی خود شهرت زیادی پیدا کرده و الگویی برای شهرسازی نوین و مدرن امروزی بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…