عجایب هفتگانه جهان باستان چه شکلی بودند؟

4
15
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سازه‌های زیادی در دنیا به لحاظ معماری عجیب و پیچیده‌شان وجود دارند که می‌توانند در لیست عجایب هفتگانه جهان قرار بگیرند؛ اما سازه‌های معماری برجسته‌ای که در جهان باستان بدون هیچ تجهیزات پیشرفته‌ای ساخته شده بودند بدون شک سزاوار یدک کشیدن نام عجایب هستند.
عجایب هفتگانه

از عجایب هفتگانه جهان باستان در دنیای امروز ما چیز زیادی باقی نمانده است. به همین دلیل خیلی‌ها دلشان می‌خواهد که بدانند این عجایب در گذشته چه شکلی بوده‌اند. همراه دلتامگ با این عجایب بیشتر آشنا شوید.

هرم بزرگ جیزه تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان

برای برخی از مردم باور اینکه این هرم باستانی عظیم و باشکوه را انسان‌ها با دستان خود ساخته‌اند بسیار سخت و دشوار است. باور به اینکه فضایی‌ها در ساخت اهرام ثلاثه مصر که مکان کنونی آن‌ها در کنار شهر قاهره است، دست داشته‌اند بسیار راحت‌تر است نسبت به پذیرش این موضوع که این اهرام ساخته دست بشر هستند.

هرم جیزه

فانوس دریایی اسکندریه یکی از عجایب هفتگانه دنیا

بزرگ‌ترین و بلندترین فانوس دریایی جهان باستان که با شعله و نور خود بر تاریکی شب غلبه می‌کرد و دریاها را برای ملوانان روشن می‌کرد، فانوس دریایی اسکندریه در شهر اسکندریه مصر بود. این سازه باستانی شگفت‌انگیز که از فرسنگ‎‌ها دورتر پهنه دریا را روشن و ناخداها را هدایت می‌کرد در سال 1375 میلادی ویران شد و از بین رفت و حالا تنها جز پایه‌های آن چیزی باقی نمانده است.

فانوس دریایی اسکندریه

معبد آرتمیس زیباترین معبد جهان باستان

550 سال قبل از میلاد مسیح به افتخار الهه آرتمیس در شهر افسوس باستان که خرابه‌های آن را در نزدیکی شهر سلجوک امروزی ترکیه می‌توان دید، معبدیبه دست یونانیان ساخته شد که یکی از جذاب‌ترین و زیباترین معابد جهان باستان بود. ایم معبد با ستون‌های فوق‌العاده زیبای خود در آتش سوزی از بین رفت.

معبد آرتمیس از عجایب هفتگانه جهان

آرامگاه هالیکارناسوس از عجایب هفتگانه جهان

زمان ساخت این آرامگاه عجیب و استثنایی به دوران سلطنت اردشیر سوم ایرانی بازمی‌گردد. این آرامگاه توسط ملکه آرتمیس دوم، همسر پادشاه ماسول که از سمت شاهنشاهی هخامنشی حاکم شهر باستانی کاریا شده بود، پس از مرگش ساخته شد. بقایای این آرامگاه باشکوه را در شهر بدروم یکی از شهرهای ترکیه امروزی می‌توان دید. ملکه آرتمیس نیز پس از مرگش در همین آرامگاه به خاک سپرده شد.

آرامگاه هالیکانوس

مجسمه زئوس از عجایب هفتگانه دنیا

زئوس خدای خدایان کوه المپیا در یونان بر روی زمین و در معبد پارتنون در سال 450 قبل از میلاد تندیسی داشت که توسط مجسمه‌ساز معروف یونانی به نام فیدیاس ساخته شده بود. ارتفاع تندیس پادشاه خدایان کوه المپیا به سیزده متر و عرض آن به چهار متر می‌رسید و از طلا و عاج سفید فیل ساخته شده بود. این مجسمه عظیم‌الجثه پس از 850 سال دزدیده و به ترکیه برده شد؛ اما اندکی بعد در اثر یک آتش‌سوزی از بین رفت.

مطلب پیشنهادی:  در این کلیسا ارواح اجازه مناجات را به شما نمی‌دهند!

مجسمه زئوس

غول رودس، از عجایب هفتگانه جهان قدیم

مردم جزیره رودس در کشور یونان، سال 270 قبل از میلاد تصمیم به ساخت مجسمه‌ای عظیم‌الجثه و غول‌پیکر در ورودی شهر بندری خود گرفتند که تندیسی برای رودس، خدای خورشید باشد. ساخت این مجسمه دوازده سال طول کشید در سال 282 قبل از میلاد به پایان رسید. کشتی‌هایی که قصد ورود به این شهر را داشتند باید از زیر پاهای این مجسمه عبور می‌کردند. متاسفانه زمین‌لرزه‌ای که در سال 226 قبل از میلاد در این شهر رخ داد، باعث شکست مجسمه از ضعیف‌ترین جای خود یعنی زانوهایش شکست. هشتصد سال بعد، پس از حمله مسلمانان به رودس، بقایای این مجسمه تکه‌تکه و به‌عنوان غنیمت به دست مسلمانان افتاد.

غول رودس

باغ‌های معلق بابل، جادویی‌ترین باغ دنیای باستان

باغ های معلق بابل در امتداد آب‌های نیلگون دریای اژه، باشکوه هر چه تمام بنا شد. ایوان‌های آبشاری آن به گل‌ها و گیاهان خاصی مزین بودند و در طبقات روی‌هم چیده شده، ساخته شده بودند.

در افسانه‌ها آمده که این سازه حیرت‌انگیز سند یک عشق بود و به دستور بخت‌النصر دوم، دومین پادشاه بابلی برای شادکردن ملکه ایرانی خود که دختر پادشاه مادها بود، ساخته شد. از باغ‌ها دیگری هیچ‌چیز باقی نمانده و مورخان تنها معتقدند که مکان آن در عراق امروزی بوده است.

باغ های معلق بابل

سخن پایانی

دانستن درباره عجایب هفتگانه جهان موضوعی است که تقریبا برای همه پر رمز و راز و عجیب است. خیلی‌ها دوست دارند بدانند که این سازه‌های حیرت‌انگیز چگونه ساخته شده و چرا از بین رفته‌اند یا در گذشته چه شکلی بوده‌اند. هرچند امروز بقایای بیشتر آن‌ها را در کشورهای مختلف می‌توان دید؛ اما شکوه آن‌ها در گذشته بدون شک همه را مسحور می‌کرده است.

4 دیدگاه

  1. محقق تاریخ

    1 آذر 1402 در 7:29 ق.ظ

    هیچ کدام از این موارد به ایران کنونی ربطی ندارد و نداشته است

    پاسخ

    • زینب پروانه

      1 آذر 1402 در 12:44 ب.ظ

      اینا اطلاعات عمومیه! قرار نیست به چیز خاصی ربط داشته باشه جناب محقق

      پاسخ

  2. رزمنده

    1 آذر 1402 در 8:49 ق.ظ

    داداش اطلاعات درست بدید.غول رودس سال282به پایان رسیدساختش.بعدسال226زلزله خرابش کرد.حالت خوبه

    پاسخ

    • زینب پروانه

      1 آذر 1402 در 12:43 ب.ظ

      ببخشید میشه لطفا متن با دقت بیشتر مطالعه کنید؟ در سال ۲۸۲ قبل از میلاد ساختش به پایان رسیده و در سال 226 قبل از میلاد زلزله خرابش کرده. یعنی 56 سال بعد زلزله خرابش کرده! به کلمه قبل از میلاد توجه کنید لطفا!

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…