حکم صیغه موقت دختر چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین عقود که در قانون مدنی ایران ذکر شده است عقد نکاح است که دارای انواع و شرایط مختلفی است.
حکم صیغه موقت دختر 

صیغه موقت دختر یکی از انواع ازدواج است که برای مدت‌زمان مشخصی بین طرفین اتفاق می‌افتد و بعد از گذشت این مدت ازدواج بین طرفیت خاتمه پیدا می‌کند. حالا یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا صیغه موقت دختر بدون اجازه پدر ممکن است یا خیر؟ همراه دلتامگ باشید.

حکم صیغه موقت دختر

همه ما اطلاع داریم برای ازدواج دائم دختران دوشیزه گرفتن رضایت پدر یا جد پدری لازم و ضروری است به همین دلیل هنگام عقد در دفترخانه پدر یا جد پدری باید حاضر بوده یا باید رضایت خودش را به ازدواج دائم دختر باکره اعلام کند. البته درصورتی‌که بدون دلیل موجه از دادن رضایت خودداری کند، تحت شرایطی دختر می‌تواند از دادگاه اجازه گرفته و بدون رضایت پدر ازدواج کند.

حکم ازدواج دختر باکره در عقد موقت یا صیغه نیز شبیه عقد دائم است؛ یعنی اینکه برای عقد موقت هم دختر، نیازمند اخذ رضایت یا اجازه از ولی قهری خود یعنی پدر یا جد پدری خود است. چه‌بسا در ازدواج موقت، چون صیغه ازدواج صرفاً برای مدت‌زمان محدودی واقع شده و ثبات و پایداری ازدواج دائم را ندارد، باید ازدواج موقت دختر دوشیزه با اذن پدر انجام شود.

حالا حکم صیغه موقت دختر مانند عقد دائم است. یعنی اینکه برای عقد موقت هم دختر احتیاج به گرفتن رضایت پدر دارد. ازدواج موقت چون برای مدت معینی واقع شده باید حتماً با اجازه پدر انجام شود.

همچنین به دلیل اینکه بسیاری از حقوق مالی همچون ارث یا نفقه زن در صیغه ممکن است به زن تعلق نگیرد، ریسک این‌چنین ازدواج‌هایی برای دختران باکره بسیار بالاتر است و به همین دلیل، مصلحت دختران باکره اقتضا می‌کند که عقد موقت نیز با اجازه پدر باشد و حتی‌الامکان با عقد دائم ازدواج کنند.

البته دراین‌خصوص باید به مفهوم دختران باکره پرداخته شود. منظور از دختران باکره دخترانی هستند که سابقه ازدواج و رابطه زناشویی را نداشته باشند و به‌عبارت‌دیگر، دوشیزه باشند. چرا که دخترانی که به‌خاطر شوهرکردن و برقراری رابطه زناشویی، دوشیزگی خود را ازدست‌داده باشند، نیازی به اخذ رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج موقت یا دائم ندارند.

حکم صیغه موقت دختر چیست؟

ازدواج موقت دختر باکره بدون اجازه پدر و جد پدری

این سؤال بسیار پرسیده می‌شود که صیغه موقت دختر بدون اجازه پدر چه حکمی دارد؟ این سؤال مخصوصاً توسط کسانی که قصد عقد موقت شفاهی دارند، پرسیده می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  اجبار فروشنده به زدن سند رسمی

همچنین پاسخ به این سؤال نیز مهم است که دختر دوشیزه که پدر و جد پدری نداشته باشد باید از چه کسی برای ازدواج موقت یا صیغه رضایت بگیرد؟

به‌طورکلی احکام مربوط به ازدواج موقت در قانون مدنی، طبق شرع اسلام و مذهب شیعه تدوین شده و به همین دلیل اگر بخواهیم احکام و شرایط ازدواج موقت دختر باکره بدون اجازه پدر را  بیان کنیم باید به فتاوای فقهای شیعه مراجعه کنیم.

برخی از فقها نظر به باطل بودن صیغه موقت دختر باکره بدون رضایت پدر دارند. بر همین اساس اگر عقد موقتی بدون رضایت پدرخوانده شده باشد، از اساس باطل بوده و رابطه ایجاد شده بین زن و مرد، غیرشرعی بیان می‌شود.

ازدواج موقت دختر باکره بدون اجازه پدر و جد پدری

عده دیگری از مراجع تقلید به این حد از باطل بودن اشاره نکرده و صرفاً گفته‌اند که بنا بر احتیاط، عقد موقت باکره بدون رضایت پدر صحیح نیست که این نظر توسط بسیاری از فقها نیز ذکر شده است.

به همین خاطر چون صیغه موقت دختر باکره بدون رضایت پدر، یک موضوع فقهی و شرعی بوده، لازم است تا در صورت لزوم چنین امری، حکم شرعی آن از مرجع تقلید مربوطه پرسیده شود.

همچنین گفتنی است که اگر دختر باکره پدر و یا جد پدری نداشته باشد، احتیاجی به گرفتن اجازه از شخص دیگری مثل مادر، برادر یا سایرین وجود ندارد و می‌توان اقدام به عقد موقت کرد.

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی زمانی که پدر یا جد پدری بدون داشتن دلیل موجه از دادن اجازه صیغه موقت دختر مضایقه کنند و نیاز به ازدواج توسط دختر باکره وجود داشته باشد، ولایت قهری وی ساقط شده و تحت شرایطی می‌توان نسبت به عقد ازدواج دائم یا حتی موقت بدون اخذ اجازه آن‌ها اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …