شرایط لازم عقد موقت با زن بیوه

8
44
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عقد نکاح طبق قانون مدنی ایران دارای شرایط خاصی است که دو طرف باید این شرایط را رعایت کنند در غیر این صورت ازدواجشان باطل است.
شرایط لازم عقد موقت با زن بیوه

عقد موقت با زن بیوه دارای شرایط به‌خصوصی است که طبق قانون باید رعایت شود. در حال حاضر زنان بسیاری وجود دارند که با ازدست‌دادن همسر خود بیوه شده‌اند. ما در این مطلب از دلتامگ شرایط این ازدواج را برایتان شرح می‌دهیم تا دچار مشکل نشوید.

شرایط لازم عقد موقت با زن بیوه

ازدواج موقت با زن بیوه یک سری شرایط خاصی داشته که هم زن و هم مرد که می‌خواهند با هم ازدواج کنند باید این شرایط را رعایت کنند. بنابراین شرایط عقد موقت با زن بیوه باید رعایت شود.

گاهی مرد تمایل دارد که با زن بیوه، صیغه نموده یا همان عقد موقت کند. در این صورت ضروری است که شرایط عقد موقت با زن بیوه در این نوع ازدواج رعایت شود.

از شرایط مهم عقد موقت با زن بیوه آن است که در ابتدای عقد باید مدت‌زمان عقد و همچنین مهریه را تعیین کنند. تعیین مهریه و مدت به‌عنوان دو رکن مهم و اصلی در عقد نکاح دائم به شمار می‌رود. به همین مناسبت، مرد در ازدواج موقت با زن بیوه، بایستی میزان مهریه خانم و همچنین مدت‌زمان عقد را مشخص کند.

اگر شوهر قصد صیغه‌کردن خانم بیوه را داشته و انعقاد عقد نکاح را بدون درنظرگرفتن تعیین مهریه و مدت انجام داده باشد، عقد ازدواج باطل بوده و نمی‌توان آثار حقوقی را برای این نوع عقد در نظر گرفت.

ازدواج با زن بیوه چه آثاری دارد؟

ازدواج با زن بیوه همان آثاری را دارد که در رابطه با سایر عقد نکاح وجود دارد. آثار اصلی در ازدواج با زن بیوه عبارت است از اینکه رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد می‌شود. علاوه‌بر این موارد می‌توان از آثار ازدواج با خانم بیوه به این موارد نیز اشاره کرد: ایجاد حقوق مالی چون مهریه، نفقه و غیره.

به موجب عقد نکاح، برای زن حق مهریه ایجاد شده و زن می‌تواند مهریه خود را در صورت عندالمطالبه بودن آن از شوهر تقاضا کند. علاوه بر این که شوهر موظف به تامین نفقه زن بیوه بوده که همه آثار در واقع همان آثاری است که برای عقد نکاح وجود دارد.

در چه شرایطی نمی‌توان با زن بیوه ازدواج کرد؟

در برخی از موارد قانون برای ازدواج موانع و محدودیت‌هایی را در نظر گرفته است ما در این مطلب به موانع ازدواج زن بیوه می‌پردازیم.

در چه شرایطی نمی‌توان با زن بیوه ازدواج کرد؟

قرابت نسبی و رضاعی بین طرفین

یکی از موانع اصلی در راه ازدواج با زن بیوه وجود قرابت نسبی بین طرفین است. زن بیوه که می‌خواهد با مردی ازدواج کند، نباید بین آن‌ها رابطه نسبی وجود داشته باشد. وجود قرابت نسبی بین زن و مرد سبب می‌شود که به دلیل آن که خانم بیوه است، امکان عقد نکاح را با هم نداشته باشند.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم در برگرداندن پول پیش مستاجر

لازم به ذکر است علاوه بر قرابت نسبی، قرابت رضایی نیز نباید بین دو طرف وجود داشته باشد. در این صورت می‌توان گفت که چنانچه زن بیوه با مرد به دلیل وجود یکی از انواع قرابت نسبی و رضاعی، با هم ازدواج کنند، این عقد باطل است.

عده وفات زن

طبق قانون تا زمانی که زنی در عده وفات همسر سابقش قرار دارد، نمی‌توان با وی ازدواج کرد. در واقع ازدواج با زن بیوه که در عده است، جدای از این که عقد نکاح باطل می‌شود، در صورت اطلاع طرفین از قرارداشتن زن در دوران عده و همچنین وجود نزدیکی بین آن‌ها منجر به حرمت ابدی بین زن و مرد می‌شود.

غیرمسلمان بودن مرد

از دیگر موانعی که می‌توان برای عقد نکاح با زن بیوه می‌توان گفت، کافر بودن مرد است. درصورتی‌که دین شوهر، مسلمان نبوده و در این صورت بخواهد با زن بیوه مسلمان ازدواج کند، انجام چنین عقدی به لحاظ شرعی و قانونی امکان‌پذیر نیست.

ازدواج دائم با زن بیوه چه آثاری دارد؟

ازدواج دائم با زن بیوه همان آثاری را دارد که دررابطه‌با سایر عقد نکاح وجود دارد. آثار اصلی در ازدواج با زن بیوه مانند سایر عقد نکاح، این است که رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد می‌شود. علاوه‌برآن می‌توان از آثار ازدواج با خانم بیوه به ایجاد حقوق مالی؛ چون مهریه، نفقه و غیره اشاره نمود.

در عقد نکاح برای زن، حق مهریه ایجاد می‌شود و زن می‌تواند مهریه خود را در صورت عندالمطالبه بودن آن از شوهر تقاضا کند. علاوه بر این که شوهر موظف به پرداخت نفقه زن بیوه بوده که در واقع تمام این آثار در ازدواج دائم نیز وجود دارد.

ازدواج دائم با زن بیوه چه آثاری دارد؟

همچنین یکی از شرایط مهم عقد موقت با زن بیوه تعیین کردن میزان مهریه در ابندای عقد است.

تعداد کلمات مطلب: 722

8 دیدگاه

  1. زهرا

    20 شهریور 1402 در 5:52 ق.ظ

    عَقد عَقده 😐 زن بیوه وغیر بیوه نداره که تنها تفاوتش سپری شدن مدت عده اس

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      20 شهریور 1402 در 2:38 ب.ظ

      ممنون دوست عزیز از همراهی شما.

      پاسخ

    • میرزاگل

      22 شهریور 1402 در 8:24 ق.ظ

      عقد موقت اگر مثل عقد دائم با شرایط مورد توافق طرفین جاری شود و ضمانت اجرایی قانونی داشته باشد تا حدی منطقی به نظر میرسد ولی صیغه یک ساعته و یک شبه و دو روزه و امثالهم فاجعه است که بهش جنبه شرعی داده میشه

      پاسخ

  2. جواد مظاهری

    21 شهریور 1402 در 9:29 ق.ظ

    سلام خداقوت هرکاری قانون خودش دارد.این موردعقدهم داعم یک قانون وموقت هم یک قانون که بایدازان تبعيت کردانشاالله پیروز باشید

    پاسخ

  3. فرهاد

    22 شهریور 1402 در 5:23 ب.ظ

    جسارتا به جای زن بیوه باید مینوشتید بانوی مطلقه

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      27 شهریور 1402 در 2:22 ب.ظ

      زن بیوه با بانوی مطلقه بسیار تفاوت دارد دوست عزیز.

      پاسخ

  4. مردم

    25 شهریور 1402 در 3:00 ب.ظ

    یعنی یکسری مطالبی گذاشتی اراجیفی که هیچ کمکی به جامعه نمیکند و فقط فساد و فحشا را زیاد میکند برو چند تا مطلب علمی بزار

    پاسخ

    • نگین آشناگر

      27 شهریور 1402 در 1:45 ب.ظ

      این سایت مطالب علمی زیادی دارد که می توانید از آن ها بهره گیرید و در سرچ های خود دقت بیشتری داشته باشید. ممنون از همراهی شما.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…