جهان در حیرت جاذبه های شوشتر فرو رفته است!

4
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شوشتر شهری چند هزارساله است که به خاطر داشتن یکی از عجیب‌ترین سازه‌های آبی جهان باستان، لقب شاهکار نبوغ و خلاقیت مردمان دنیای کهن از طرف سازمان جهانی یونسکو را به خود اختصاص داده است!
جاذبه های شوشتر

جاذبه های شوشتر از بند میزان تا دخمه‌های زرتشتی و مهم‌تر از همه، سازه های آبی شوشتر بخشی از عجایب جهان را شکل می‌دهند! شاید برایتان عجیب باشد؛ اما باید بدانید که شوشتر تنها شهر ایران است که 14 جاذبه آن در لیست جهانی میراث یونسکو ثبت‌ شده است. با دلتامگ همراه باشید.

سازه های آبی شوشتر نماد نبوغ و خلاقیت ایرانیان

یکی از زیباترین و البته عجیب‌ترین جاذبه‌های کشورمان و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شوشتر سازه‌های آبی این شهر است که از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست کند و تونل‌های عظیم هدایت آب شکل‌گرفته است. این سازه‌ها یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های هیدرولیکی دنیای باستان هستند که برای بهره‌برداری از آب رودخانه کارون ساخته شده‌اند.

سازه های آبی شوشتر نماد نبوغ و خلاقیت ایرانیان

بند میزان دقیق‌ترین بند باستانی ایران

بند میزان یکی از جاذبه های شوشتر است که در مجموعه سازه‌های آبی شوشتر وظیفه تقسیم آب به‌صورت مساوی در شهر شوشتر را داشته است. رودخانه کارون توسط این بند به دوشاخه شطیط و گرگر تقسیم می‌شود که آب آن‌ها به‌صورت کاملا دقیق توسط کانال‌هایی در دسترس مردم قرار می‌گرفته است. بند میزان یکی از جاذبه‌های شوشتر است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بند میزان دقیق‌ترین بند باستانی ایران

نهر داریون، استوارترین نهر ایران

یکی دیگر از جاذبه های شوشتر بدون شک نهر داریون است که حفر آن به دوره داریوش اول هخامنشی برمی‌گردد و وظیفه آن سیراب کردن دشت میاناب شوشتر بوده است. این بند نیز در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دخمه های زرتشتی یکی از کهن‌ترین جاذبه های شوشتر

استودان‌های شوشتر یا خرف خانه‌های شوشتر نامی است که خوزستانی‌ها با آن دخمه‌های شوشتر را می‌شناسند. این دخمه‌ها یکی از بناهای تاریخی پیش از اسلام در ایران هستند که محلی برای دفن اموات بوده‌اند. صخره‌ها و کوه‌ها بهترین مکان برای حفر این دخمه‌ها بوده‌اند. برای دیدن این دخمه‌ها باید به شمال شوشتر و کمی خارج از شهر بروید تا به تابلوهای راهنمایی برسید که شما را به دامنه کوهی کم ارتفاع می‌رسانند.

نهر داریون، استوارترین نهر ایران

خانه مرعشی، نمونه زیبایی از خانه ‌های تاریخی ایران

یکی دیگر از جاذبه های شوشتر خانه مرعشی است که تاریخ ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این خانه که معماری آن از قاجار و پهلوی الگو گرفته است محل زندگی سید محمدحسن مرعشی به همراه خانواده‌اش بوده است. این عالم بزرگوار یکی از متخصصین فقه و اصول فقه بوده است.

مطلب پیشنهادی:  با این پیراهن‌ های جدید زنانه در مجالس بدرخشید

خانه مرعشی، نمونه زیبایی از خانه ‌های تاریخی ایران

چرا این شهر را شوشتر نامیده‌اند؟

شوش به معنی کنارستان است از همین جهت می‌توانیم بگوییم معنی شوشتر آن‌سوی کنارستان می‌تواند باشد. ازآنجایی‌که دو شهر شوش و شوشتر هر دو به‌وسیله شوشین دخت، زن یزدگرد سوم بنا شدند، نام این بانو برای همیشه بر پیشانی این دو شهر نقش بسته است. از طرفی واژه شوشتر قرابت بسیاری با تیشتر، الهه باران و ایزد بانوی آب آفرین دارد و این ویژگی با داشتن سازه‌های آبی اعجاب‌انگیز آن نیز معنای بیشتری پیدا می‌کند.

دخمه های زرتشتی یکی از کهن‌ترین جاذبه های شوشتر

جالب‌ترین خصوصیات شوشتری ها

مردم این شهر، مردمی صبور، بردبار و آرام هستند که در تمام تاریخ به صلح‌جو بودن معروف بوده‌اند. شوشتری ها از اصیل‌ترین مردم ایران در خوزستان هستند که سال‌هاست در کنار عرب‌ها و بختیاری‌ها زندگی خوش و خرمی دارند. این خصوصیت خود به تنهایی به یکی از جاذبه های شوشتر تبدیل شده است!

زمستان بهترین زمان سفر به شوشتر

زمستان یکی از بهترین فصل‌های سال برای سفر به این شهر است چراکه که نه هوا آن‌قدر گرم است که اذیت شوید نه آن‌قدر سرد که از سرما یخ ببندید!

زمستان بهترین زمان سفر به شوشتر

سخن پایانی

در میان جاذبه های شوشتر می‌توان به برج کلاه‌فرنگی، قلعه سلاسل، پل شادروان، پل بند لشکر، بند خاک و خانه مستوفی و ده‌ها جای دیگر اشاره کرد؛ اما فرصتی برای معرفی تک‌تک آن‌ها در یک مقاله وجود ندارد. بااین‌حال این شهر تاریخی ایران که القاب و عناوین بسیاری مثل شهر چهل پیر، دارالمومنین و پایتخت سازه های آبی جهان بدون شک می‌تواند یکی از بهترین مقاصد سفرهای زمستانی شما باشد.

4 دیدگاه

  1. ناشناس

    5 دی 1402 در 9:33 ب.ظ

    نمیدونستم شوشتر انقدر جاذبه‌های ثبت شده جهانی داره! چه جالب!!

    پاسخ

    • زینب پروانه

      6 دی 1402 در 9:20 ق.ظ

      بله و خیلی بیشتر از این حرفها

      پاسخ

  2. ناشناس

    6 دی 1402 در 10:46 ب.ظ

    چه جالب. نمیدونستم

    پاسخ

    • زینب پروانه

      9 دی 1402 در 11:39 ق.ظ

      ممنون از نگاهتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…