سفر به دریاچه شیر و توت‌فرنگی ایران در آخرین ماه پاییز امسال!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شگفتی‌های ایران هیچ‌وقت تمامی ندارد. چه در جنگل چه در کویر، چه بر بلندای کوه‌های سر به فلک کشیده چه در اعماق آب‌های ژرف و نیلگون، هرجایی از ایران که قدم بگذارید، جاذبه‌ای وجود دارد که شما را حیرت‌زده خواهد کرد.
دریاچه صورتی چابهار

دریاچه صورتی چابهار، نمونه بی‌نظیری از دریاچه‌های عجیب کشور است که شاید خیلی‌ها از وجود آن بی‌خبر باشند و در استرالیا به دنبال یک نمونه از آن می‌گردند! دلتامگ در این مقاله قرار است یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران را به شما معرفی کند.

زیبایی بی‌نظیر سواحل مکران

حتما از خودتان می‌پرسید که سواحل مکران دیگر کجاست؟ یا سواحل مکران چه ارتباطی به دریاچه صورتی ایران دارد؟ حقیقت این است که استان سیستان و بلوچستان یکی از زیباترین استان‌های کشور است که به دلایل مختلف کمتر مورد توجه قرار گرفته است. شاید فکر کنید این استان چیز زیادی برای دیدن ندارد؛ اما سخت در اشتباهید. زیبایی این استان قابل وصف نیست.

یکی از زیباترین جاذبه‌‌هایی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد، سواحل مکران است. شن‌های طلایی، آب‌های فیروزه‌ای، چشم‌اندازهای بی‌نظیر این ساحل را به یک ساحل استثنایی تبدیل کرده است؛ اما جذابیت این سواحل به همین‌‌جا ختم نمی‌شود.

در نزدیکی این سواحل مکران گردنه عجیبی وجود دارد به نام گردنه عشاق که به‌عنوان یکی از زیباترین جاده‌های کشور شناخته می‌شود. کیلومترها آن‌طرف‌تر از این گردنه دریاچه‌ای وجود دارد که با رنگ عجیب خود همه را شگفت‌زده کرده است. دریاچه صورتی چابهار که به تالاب لیپار شهرت دارد، یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است.

دریاچه شیر و توت فرنگی

دریاچه صورتی چابهار کجاست؟

تالاب لیپار در واقع دریاچه‌ای در نزدیکی روستای رمین است. این روستا تنها 15 کیلومتر از شهرستان چابهار فاصله دارد. جاده معروف چابهار به خلیج گواتر نیز در 20 کیلومتری این دریاچه زیبا قرار گرفته است. برای دسترسی به این دریاچه باید به روستای رمین رفت و از جاده ساحلی چابهار به سمت خلیج گواتر وارد فرعی که شما را به دریاچه می‌رساند بشوید. نوار ساحلی کلات رود به تالاب لیپار منتهی می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  هیجان‌انگیزترین تفریحات کیش که حداقل باید یکبار تجربه‌اش کنید

علت صورتی بودن دریاچه صورتی چابهار چیست؟

رودهای کوچکی گه در این منطقه قرار دارند با سرریز شدن به گودالی عمیق یک دریاچه را شکل داده‌اند؛ اما رنگ صورتی و زیبای آن به دلیل وجود نوعی پلانکتون گیاهی و باکتری است. در واقع این موجودات ریز میکروسکوپی باعث شده‌اند که رنگ دریاچه شبیه شیر توت‌فرنگی شود!

پوشش گیاهی تالاب لیپار چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پوشش گیاهی این دریاچه نیز به خاص و منحصربه‌فرد بودن آن افزوده است. درختچه‌های گز، حرا و چش زیبایی خاصی به تالاب بخشیده‌اند.

تالاب لیپار چه ویژگی خاصی دارد؟

جالب است بدانید که تعداد پلانکتون‌های دریاچه صورتی چابهار در آذرماه به اوج خود می‌رسد و رنگ آن صورتی‌تر می‌شود، هرچند که مزه آن از همیشه نیز شورتر خواهد شد.

فلامینگو، حواصیل سفید و خاکستری، باقرقره، عقاب دشتی، چنگر، کشیم، باقرقره، طاووسکن، خوتکا و تیهو از جمله پرندگان این تالاب هستند. پس اگر قصد یک سفر هیجان‌انگیز و استثنایی را دارید، دیدن این تالاب رویایی بهترین گزینه است.

تالاب لیپار

سخن پایانی

دریاچه صورتی چابهار نمونه بی‌نظیری از پدیده‌های عجیب ایران است که مشابه آن کمتر در دنیا وجود دارد. معروف‌ترین نمونه مشابه آن دریاچه هیلر استرالیاست. هرچند تالاب لیپار از دریاچه هیلر زیباتر است؛ اما متاسفانه به اندازه این تالاب در جهان شهرت نیافته است. با این حال صنعت گردشگری تنها راه درآمد بومیان این منطقه و از طریق همین دریاچه است. بهترین زمان بازدید از آن اواسط پاییز تا اواخر بهار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…