مجازات حبس برای رابطه نامشروع چند سال است؟

2
19
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات مهمی که امروزه باعث طلاق زوجین می‌شود، داشتن رابطه نامشروع و خیانت کردن یکی از طرفین است.
مجازات حبس برای رابطه نامشروع

یکی از جرایم منافی با عفت که در قانون مجازات به آن اشاره شده است، رابطه نامشروع است. حالا مجازات حبس برای رابطه نامشروع یکی از مسائلی است که در مورد آن سؤال می‌شود و افراد دوست دارند بدانند که در چه شرایطی مجازات این جرم حبس است؟ همراه دلتامگ باشید.

رابطه نامشروع

همه افراد می‌دانند که رابطه نامشروع از جمله جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده و یک جرم تعزیری است؛ بنابراین گاهی این سؤال مطرح می‌شود که مجازات رابطه نامشروع چیست و اینکه آیا رابطه نامشروع زندانی دارد؟

مجازات حبس برای رابطه نامشروع

خیلی از افراد فکر می‌کنند که مجازات حبس برای رابطه نامشروع در قانون مجازات اسلامی  بیان شده است؛ درحالی‌که این‌چنین نیست. در قانون مجازات اسلامی برای رابطه نامشروع مجازات حبس را در نظر نگرفته است و صرفاً مجازات شلاق را به همراه خواهد داشت؛ حتی در مورد رابطه نامشروع تلفنی نیز همین مجازات پیش‌بینی شده است.
لازم به ذکر است که حتی انجام جرم زنا نیز مشمول مجازات حبس نبوده و سبب اعمال سایر مجازات‌ها همچون صد ضربه شلاق، رجم یا اعدام است که این مجازات بسته به اینکه زنای محصنه یا غیر محصنه باشد تفاوت دارد.

اما به‌طورکلی، آنچه که برای مجازات رابطه نامشروع و همچنین زنا مهم است آن بوده که حتماً رابطه نامشروع به‌صورت قانونی اثبات شود؛ در غیر این صورت نه‌تنها امکان اعمال مجازات رابطه نامشروع نیست، بلکه ممکن است از شاکی به دلیل زدن تهمت ناروا شکایت شده و ایشان مجازات شود.

اما در یک صورت ممکن است که رابطه نامشروع مشمول مجازات حبس یا زندان شود که این موضوع در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. بر اساس این ماده مجازات حبس برای رابطه نامشروع زمانی محقق می‌شود که:

مجازات حبس برای رابطه نامشروع

” هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی‌که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست؛ ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. ”

مطلب پیشنهادی:  آیا ارث بردن برادرشوهر با وجود همسر متوفی امکان دارد؟

بنابراین اگر رابطه نامشروع به‌صورت علنی اتفاق افتاده باشد مجازات حبس برای رابطه نامشروع ممکن می‌شود. البته امکان دارد طبق این ماده، علاوه بر اعمال مجازات رابطه نامشروع (شلاق)، طرفین به مجازات حبس یا زندان برای رابطه نامشروع نیز محکوم شوند.

مجازات رابطه نامشروع چیست؟

پس از بررسی مجازات حبس برای رابطه نامشروع در این قسمت قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم و بگوییم حالا که مجازات رابطه نامشروع در حالت عادی حبس نیست پس مجازات مرتکبان جرم رابطه نامشروع چیست؟ در ماده 637 قانون مجازات اسلامی مجازات جرم رابطه نامشروع بیان شده است.

طبق این ماده مجازات جرم رابطه نامشروع تا 99 ضربه شلاق بوده و اگر شاکی اقدام به اثبات رابطه نامشروع کند، طرفین رابطه نامشروع ( اعم از زن و مرد ) هر دو به مجازات رابطه نامشروع محکوم می‌شوند.

مجازات رابطه نامشروع چیست؟

البته به شرط آنکه هر دو: از روی قصد و اراده و اختیار رابطه نامشروع برقرار کرده باشند. در غیر این صورت اگر یکی از طرفین از روی اکراه رابطه نامشروع داشته است، صرفا شخص مکرَه (اکراه کننده دیگری) به این مجازات محکوم خواهد شد.

فرقی هم ندارد که رابطه نامشروع تلفنی باشد یا به‌صورت فیزیکی روابط نامشروع انجام شده باشد؛ به‌محض اینکه قاضی رابطه ایجاد شده را از نوع رابطه نامشروع تشخیص داد، نسبت به هر یک از طرفین که رابطه نامشروع اثبات و احراز شد، مجازات آن قابل‌اعمال است.

2 دیدگاه

  1. جناب

    29 آذر 1402 در 12:41 ب.ظ

    مجازات رابطه نامشروع سنگسار هست در اسلام اما یک مسئله ایجا که هست نیمی از مردم زن و مرد آنموقع باید سنگسار شوند که ۹۰میلیون می‌شه دقیقا ۴۵میلیون

    پاسخ

  2. Eternity

    29 آذر 1402 در 4:48 ب.ظ

    سلام
    مطلب سنگین بود هیچی یاد نگرفتم
    باید چندبار دیگه بخونم

    باتشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…