آیا اثبات روابط نامشروع بعد از چند‌سال امکان دارد؟

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای اینکه در مورد متهم به جرمی حکم محکومیت صادر شده و برایش مجازات در نظر بگیرند، باید این اتهام از طریق ادله قابل قبول در محکمه، اثبات شود.
اثبات روابط نامشروع

اثبات روابط نامشروع یکی از مواردی است که در قانون بیان شده است اما سوالی که معمولا برای افراد پیش می‌آید آن است که آیا روابط نامشروع بعد از چند سال نیز قابل اثبات است؟ همراه دلتامگ باشید تا با هم به این سوال پاسخ دهیم.

رابطه نامشروع در قانون

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی: «اگر زن و مردی بدون عقد و ازدواج مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (با هم خوابیدن و هم بستر شدن) شوند، به مجازاتی تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و در صورتی که عمل با عنف و اکراه و اجبار باشد، یعنی رابطه نامشروع به زور و با اعمال خشونت از سوی یکی از طرفین انجام شده باشد فقط اکراه‌کننده مجازات خواهد شد.»

مجازات جرم رابطه نامشروع

مجازاتی که برای این جرم در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است، ۹۹ ضربه شلاق تعزیری بوده و هرگاه عمل رابطه نامشروع در ملاعام و اماکن عمومی اتفاق افتد، علاوه بر ۹۹ ضربه شلاق، مجازات حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق بیشتر در انتظار مجرم است. البته نکته مهمی که باید بدانید آن است که محکومیت به جرم رابطه نامشروع هیچ‌گونه سابقه کیفری برای شخص ندارد.

مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

اقرار متهم در نزد قاضی یا شهادت دو مرد عادل یا علم قاضی مطابق با گزارش ضابطان از ادله اثبات دعوا در جرم رابطه نامشروع هستند.

طبق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی «اگر ادله و مدارک اثبات برای وقوع جرائم منافی عفت موجود نباشد و متهم انکار نماید، هرگونه تحقیق و بازجویی به منظور کشف امور پنهان و پوشیده از انظار، ممنوع است. مگر در مواردی که احتمال ارتکاب جرم از طریق عنف، اکراه، آزار، ربودن و اغفال داده شود. هرچند اگر جرم رابطه نامشروع دارای شاکی خصوصی باشد دادگاه موظف است به شکایت شاکی با مدارکی که ارائه می‌نماید رسیدگی کند.»

مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

مراحل اثبات روابط نامشروع مجازی

اثبات روابط نامشروع در فضای مجازی و مدارک لازم برای اثبات روابط نامشروع از نوع پیامکی و تلفنی به شرح زیر است.

مطلب پیشنهادی:  عواقب ساخت و ساز غیرمجاز

روابط نامشروع به روابطی گفته می‌شود که فراتر از ارتباط فیزیکی زن و مرد نامحرم بوده و ارتباطات نامتعارف با محتوای مخالف با شرع و قانون را در بر می‌گیرد. بنابراین جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام و ارسال پیامک و ارتباط تلفنی را شامل می‌شود.

در مورد جرائمی از قبیل رابطه نامشروع پیامکی، تماس تصویری یا مکالمات نامشروع تلفنی، فردی که شاکی است باید به دادسرا مراجعه کرده و با طرح شکایت، درخواست تعقیب مرتکب یا مرتکبین را داشته باشد.

در رابطه با مدارک و ادله اثبات روابط نامشروع می‌توان به اسکرین شات از صفحه‌های چت، پرینت تماس‌های تلفنی و پیامکی افراد استناد کرد. البته با توجه به این موضوع که این داده‌ها جزو داده‌های شخصی افراد بوده و دسترسی به آن‌ها با دستور مقام قضایی امکان‌پذیر خواهد بود. نکته دیگری که بدانید آن است که این مدارک به تنهایی کافی نیستند و ضروری است که ادله دیگری موجود باشد.

اثبات روابط نامشروع بعد از چند‌سال

مجازات جرم روابط نامشروع جزو مجازات‌های تعزیری درجه شش قرار دارد. بنابراین با گذشت ۵ سال از تاریخ ارتکاب جرم یا آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی و نیز گذشت ۷ سال از زمان قطعیت یافتن حکم، اگر پیگیری و مجازات انجام نشود، مشمول مرور زمان شده و مجازات لغو می‌شود.

اثبات روابط نامشروع بعد از چند‌سال

سخن آخر

جرم رابطه نامشروع از جمله جرایم بسیار مهمی است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است. اثبات روابط نامشروع یکی از مهم‌ترین کارهایی است که فرد شاکی باید انجام دهد وگرنه مجرم مجازات نمی‌شود. البته باتوجه به اینکه این جرم یک جرم تعزیری درجه ۶ است، بعد از گذشت چند سال، مجرم مجازات نمی‌شود.

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    4 مهر 1402 در 6:43 ب.ظ

    سپاس از مطالب ارزشمندتان

    پاسخ

  2. عباس

    23 مهر 1402 در 6:47 ق.ظ

    تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید 🙏👌👌🙏🙏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…