سریع ترین راه طلاق از طرف زن چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قانون ایران حق طلاق با مرد بوده و به همین دلیل زنان بسیار سؤال می‌کنند که راه‌های طلاق از طرف زن چیست و چگونه می‌توانند در کمترین زمان از همسر خود جدا شوند؟
سریع ترین راه طلاق از طرف زن

سریع ترین راه طلاق از طرف زن از جمله موضوعاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. دراین‌رابطه باید بگوییم که پروسه طلاق از سمت قانون حمایت از خانواده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که زوجین از تصمیم طلاق خود صرف‌نظر کرده و باگذشت، محبت و درک متقابل به زندگی مشترک خود ادامه دهند. همراه دلتامگ باشید تا ببینیم همچنین موضوعی امکان دارد؟ همراه دلتامگ باشید.

انواع طلاق

در ابتدا و قبل از آن که بخواهیم سریع‌ترین راه طلاق از طرف زن را برایتان توضیح دهیم باید بگوییم که طبق قانون مدنی و قانون حمایت خانواده انواع طلاق شامل دو مورد رجعی و بائن است.

طلاق بائن

طبق قانون حمایت از خانواده، طلاق بائن یکی از انواع طلاق بوده که مرد در این نوع طلاق و در مدت عده زن، حق رجوع به وی را ندارد. مرد اگر در مدت‌زمان عده، از طلاق پشیمان شود، برای رجوع مجدد به همسر خود، باید بعد از اتمام مدت عده، مجدداً با آن زن ازدواج کند.

طلاق بائن دارای انواع مختلفی نظیر طلاق خلع، طلاق مبارات، طلاق دختر باکره، سه‌طلاقه، طلاق زن صغیره و طلاق زن یائسه می‌شود.

طلاق رجعی

طلاق رجعی نیز یکی دیگر از انواع طلاق بوده که در قانون به آن اشاره شده است و در این نوع طلاق، مرد در مدت‌زمان عده، حق رجوع به همسر خود را دارد و برای اینکه زوجین مجدداً به یکدیگر رجوع کنند، نیازی به ازدواج و عقد نکاح مجدد ندارند.

طلاق توافقی

طلاق توافقی سریع ترین راه طلاق از طرف زن و حتی مرد  است. زوجین با مراجعه به مرکز مشاوره خانواده و دریافت صدور گواهی عدم امکان سازش از مرکز مشاوره و ارائه آن گواهی به دادگاه خانواده، می‌توانند برای جدایی و طلاق اقدام کنند. در طلاق توافقی به تعیین داور برای زوجین و ارائه نظر داوران به دادگاه خانواده نیازی نیست.

در طلاق توافقی همچنین زوجین بر سر موارد حقوقی نظیر مهریه، نفقه، حضانت فرزندان به توافق می‌رسند. به همین سبب طلاق توافقی بهترین راه طلاق زن و شوهر به شمار می‌رود. بعد از توضیح در مورد انواع طلاق‌ها به سراغ سریع ترین راه طلاق از طرف زن و از طرف مرد می‌رویم.

انواع طلاق

سریع‌ترین راه طلاق از طرف مرد

همان‌طور که بیان کردیم طبق قانون ایران و موازین شرعی حق طلاق با مرد بوده و هر زمان که بخواهد حق درخواست طلاق همسر خود را می‌تواند به دادگاه خانواده ارائه دهد.

مطلب پیشنهادی:  زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

اما پروسه طلاق از طرف مرد بر طبق قانون خانواده، زمان بر بوده و باید فرآیند طلاق در زمان مشخصی که قانون گذار مشخص کرده، تمام شود. در طلاق از طرف مرد، مرد باید بر طبق قوانین شرعی و قانون حمایت از خانواده، تمام حق و حقوق زن را که شامل مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و غیره را پرداخت کند تا دادگاه حکم به طلاق زن بدهد.

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد، برخلاف درخواست طلاق از طرف مرد، زن باید دلایل محکمه‌پسند و قانونی به دادگاه خانواده ارائه کرده تا بتواند در نهایت حکم بگیرد.

بنابراین زن بر اساس مواردی نظیر عدم پرداخت نفقه توسط شوهر، عسروحرج زن، داشتن وکالت در طلاق یا یکی از شروط 12گانه ضمن عقد ازدواج، می‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد؛ بنابراین دررابطه‌با سریع‌ترین راه طلاق از طرف زن باید بگوییم که در حالت عادی طلاق از طرف زن زمان‌بر و مستلزم ارائه دلایل محکمه‌پسند است مگر اینکه با همسر خود توافقی قصد جداشدن بگیرند.

بر طبق ماده 1130 قانون مدنی موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

  • ترک‌کردن زندگی خانوادگی توسط مرد حداقل به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  • اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.
  • محکومیت قطعی مرد به حبس به مدت پنج سال یا بیشتر.
  • ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر مرد که عرفاً باتوجه‌به وضعیت زوجه قابل‌تحمل نباشد.
  • ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی، ساری یا هر عارضه‌ صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…