زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در یک دهه اخیر یکی از موضوعات بسیار چالشی، اجازه خروج از کشور از شوهر است. طبق قانون زنان برای خروج از کشور احتیاج به اجازه شوهر دارند مگر در شرایطی خاص.
اجازه‌ خروج از کشور

در سال‌های گذشته ممنوعیت خروج بسیاری از ورزشکاران، هنرمندان و سایر زنان مستقل و شاغل و اجازه‌ خروج از کشور از شوهران جنجال‌آفرین شده است. طبق قانون، اگر زن مجبور به خروج از کشور بوده و شوهرش این اجازه را به وی ندهد، وی می‌تواند از دادستان محل زندگی خود اجازه خروج از کشور را دریافت کند. البته دریافت این مجوز نیازمند هماهنگی‌هایی هم هست و معمولاً ظرف مدت سه روز انجام می‌شود. همراه دلتامگ باشید تا به شما بگوییم در چه شرایطی زنان نیازی به اجازه شوهر برای خروج از کشور ندارند.

زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

همان‌طور که در ابتدا بیان کردیم، زنان برای خروج از کشور احتیاج به اجازه همسرانشان دارند؛ اما قانون استثنائاتی هم در این باره در نظر گرفته است.

یکی از مواردی که طبق آن اجازه خروج از کشور برای زنان لازم نیست زمانی است که زنان ایرانی با مردی خارجی ازدواج کرده باشند. در این شرایط این زنان هنوز تابعیت ایرانی دارند، به همین جهت نیازی به پیروی از این قانون ندارند و وجود شوهر برای اجازه خروج از کشور درباره آن‌ها موضوعیت ندارد.

همچنین اگر شوهر ایرانی و ساکن خارج از کشور باشد، زن نیازی به اجازه‌ خروج از کشور او ندارد.

مورد بعدی آن است که اگر زن قبل از ازدواج گذرنامه دریافت کرده باشد، تا زمان اعتبار آن نیازی به اجازه‌ خروج از کشور از همسر خود نداشته؛ اما اگر بخواهد همان گذرنامه را تمدید کند، اجازه‌ شوهر لازم و ضروری است. البته هرگز نباید فراموش کنید که این قوانین مربوط به نکاح دائم است و در ازدواج موقت، نیازی به اجازه خروج از کشور نیست.

زنان در چه صورتی نیازی به اجازه‌ خروج از کشور ندارند؟

قانون همچنین این امکان را فراهم کرده است که زن بتواند با اثبات مأموریت شغلی خود، نیاز به صله‌رحم (دیدار خانواده) و انجام سفرهای زیارتی از کشور خارج شود؛ بنابراین دراین‌رابطه باید بگوییم که در این موارد نیازی به اجازه خروج از کشور از سمت همسر نیست.

مطلب پیشنهادی:  مستمری افراد بازنشسته بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد؟

همچنین از جمله مهم‌ترین مواردی که زنان احتیاج به اجازه خروج از کشور ندارند زمانی است که زن هنگام عقد شروط ضمن عقد را به نفع خود دریافت کرده باشد. شروط ضمن عقد مجموعه‌ای از شرط‌ها است که بسیاری از محدودیت‌های زنان را با توافق شوهر از بین می‌برد و مدیریت این موارد را به خود زن می‌سپارد. گرفتن حق طلاق و اجازه خروج از کشور از جمله این شروط هستند.

نحوه گرفتن اجازه خروج از کشور افراد بالای ۱۸ سال

به‌طورکلی اگر افراد به دلایل مختلف ممنوع‌الخروج نباشند، تنها در دو صورت ممکن است با محدودیت خروج از کشور روبه‌رو باشند. زنان متأهل تنها در صورتی می‌توانند از کشور خارج شوند که اجازه‌ خروج از کشور شوهر را داشته و پسران بالای ۱۸ سال هم تنها در صورتی این امکان را دارند که مشمول خدمت سربازی نباشند.

نحوه گرفتن اجازه خروج از کشور افراد بالای ۱۸ سال

در بخش قبل درباره‌ زنان متأهل توضیح دادیم، اما مردان بالای ۱۸ سال مشمول خدمت سربازی (چه مجرد و چه متأهل) می‌توانند با استفاده از معافیت تحصیلی و گروگذاشتن وثیقه از کشور خارج شوند.

دراین‌رابطه باید بگوییم که مردان نیازی به دریافت اجازه از هیچ شخصی ندارند؛ اما اگر مشمول خدمت سربازی باشند باید با استفاده از یکی از راه‌های جایگزین (معافیت تحصیلی یا غیره) مشمولیت خود را حل کنند.

غیر از موارد ممنوع‌الخروجی و با فاکتور گرفتن دو مورد بالا، محدودیت دیگری برای افراد وجود ندارد. حتی نکته مهمی که باید آن است که زنان مجرد بالای ۱۸ سال نیز می‌توانند بدون کسب اجازه خروج از کشور از پدر یا جد پدری، گذرنامه دریافت کرده و از کشور خارج شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …