کاپادوکیا، سرزمینی باستانی که قبل از مرگ باید به آن سفر کرد!

2
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترکیه کشوری است که در آن می‌توانید مناظر بی‌نظیر و چشم‌نوازی را ببینید که به شکلی حیرت‌انگیز و خاص هستند که شما را مبهوت می‌کنند. کاپادوکیا دقیقا یکی از همین مکان‌هاست.
کاپادوکیا

آسمانی صاف و آبی را تصور کنید که مملو از بالن‌های رنگارنگ است یا دشتی وسیع و گسترده که کوه‌هایی همچون کله‌قند از آن سر برآورده‌اند. خانه‌های باستانی و شهری را تصور کنید که درون صخره‌های سنگی کنده‌شده‌اند! همه این‌ها ویژگی‌های کاپادوکیا ترکیه است که چند سالی است به بهشتی برای گردشگران و ماجراجویان تبدیل‌شده است. همراه دلتامگ با این منطقه عجیب بیشتر آشنا شوید.

کاپادوکیا کجاست؟

از گذشته‌های دور سرزمینی پهناور در آسیای کوچک یا ترکیه کنونی وجود داشته که آن را بانام کاپادوکیه یا کاپادوسیه می‌شناختند. در متون کهن نام این منطقه هاسپادوجا به معنای جای اسب‌های زیبا بوده است. کاپادوکیه در زمان باستان سرزمینی در میانه آناتولی بود و امروزه توسط شهرهای نوشهیر، نیغده، آکسرای، کرشهیر و قیصریه احاطه شده است.

چرا کاپادوکیا ترکیه در دنیا آن‌قدر شهرت یافته است؟

کاپادوکیه یکی از چند شهر باستانی سنگی جهان است که جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد. در بخشی به نام گورمه این منطقه می‌توان آسمانی مملو از بالن‌های رنگارنگ را مشاهده کرد که باعث شهرت جهانی روستا شده است. از طرفی بخش عظیمی از شهرت این منطقه مدیون درین کویو است که درواقع یکی از مشهورترین و عجیب‌ترین شهرهای زیرزمینی دنیاست.

در اواخر عصر برنز این منطقه مرکز قلمرو هیتی‌ها بوده که قلعه‌های مستحکمی در این منطقه ساختند. پس از فروپاشی حکومت هیتی‌ها از قلعه‌های سخت و سنگی آن‌ها برای نگهداری برده‌های خارجی استفاده می‌شده است!

کاپادوکیه در شب

جاهای دیدنی کاپادوکیه

از آنجایی که این منطقه یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی دنیاست دارای جاذبه‌های بی‌شماری است. علاوه بر این‌ها این منطقه یکی از عجیب‌ترین نقاط دنیاست که شکل صخره‌های سنگی آن و کوه‌های کله‌قندی‌اش همه را متعجب ساخته است.

دره سرخ

در میان دو روستای گورمه و کاوسین دره‌ای وجود دارد که رنگ صخره‌های آن صورتی، زرد و نارنجی است! درون این صخره‌های رنگی خانه‌ها و کلیساهای سنگی ساخته‌شده که قدمت آن‌ها به دوره بیزانس می‌رسد.

شهر زیرزمینی کایماکلی

کامایکلی تنها شهر زیرزمینی این منطقه نیست؛ اما مشهورترین آن‌هاست که قدمت آن‌هم به دوران بیزانس برمی‌گردد.

موزه فضای باز زلو

این موزه در ابتدا و در قرن نهم به‌عنوان صومعه کاربرد داشته است؛ اما در سال ۱۹۵۲ به‌ دلیل فرسایش و خطر سقوط، این روستا ممنوعه اعلام شد. در حال حاضر در این موزه، دو کلیسا برای بازدید وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:  20 سلفی خطرناک دنیا که تاکنون ثبت شده است!

روستای گورمه

بسیاری از گردشگران عقیده دارند این روستا زیباترین روستای جهان است که بر فراز آن بالن‌های رنگارنگ به پرواز درآمده است.

روستای گورمه

موزه مو

یکی از عجیب‌ترین چیزهایی که ممکن است در این منطقه ببینید موزه‌ای در غاری درست زیر یک مغازه سفالگری است که حداقل بیش از 16 هزار نمونه مو از خانم‌های در سراسر جهان آنجا جمع شده است! می‌گویند صاحب این مغازه عاشق زنی بوده که به هنگام وداع از او خواهش می‌کند یادگاری به او بدهد و معشوق نیز دسته‌ای از موهایش را می‌دهد و سفالگر آن دسته مو را در مغازه‌اش آویزان می‌کند و پس از آن هر گردشگری که گذارش به اینجا می‌افتد، دسته‌ای از موهایش را به یادگار می‌گذارد!

فاصله کاپادوکیا تا استانبول

فاصله کاپادوکیا از استانبول حدود 730 کیلومتر و فاصله وان از کاپادوکیا 996 کیلومتر است.

چگونه از استانبول به کاپادوکیا برویم؟

اگر با هواپیما می‌روید می‌توانید به فرودگاه کایسری رفته و از آنجا با تاکسی‌ مستقیم به شهر باستانی کاپادوکیه بروید که تنها 80 کیلومتر از فرودگاه فاصله دارد. یا به فرودگاه نوشهیر رفته و از آنجا مسیری 40 کیلومتری را با تاکسی طی کنید. با اتوبوس نیز می‌توانید از استانبول مستقیم به ترمینال نوشهیر بروید.

هتل های لوکس کاپادوکیا

سخن پایانی

کاپادوکیا ترکیه یکی از عجیب‌ترین مکان‌های روی زمین است که در میان گردشگران و جهانگردان محبوبیت بسیار بالایی دارد. تقریبا هر چیزی که در این منطقه وجود دارد منحصر به همین نقطه زمین است و هیچ کجای دیگر دنیا چنین چیزهایی را نخواهید دید. غیر از کاپادوکیا، گوبکلی تپه ترکیه نیز یکی از خاص‌‌ترین مکان‌های دیدنی ترکیه است که به باور خیلی‌ها دروازه ورود به جهان موازی است!

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    14 آذر 1402 در 4:46 ق.ظ

    جالب،دیدنی،جاذبه

    پاسخ

    • زینب پروانه

      14 آذر 1402 در 8:51 ق.ظ

      ممنون از نگاهتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…