میزان نفقه زنان در سال جدید چقدر است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زمانی که عقد دائم بین زن و مردی جاری می‌شود، زوج موظف به پرداخت نفقه همسر خود است در غیر این صورت عواقب قانونی برای وی در نظر گرفته شده است.
میزان نفقه زنان

میزان نفقه زنان از جمله موضوعاتی است که هر سال تغییر کرده و افراد نیز در پی آگاهی از میزان تعیین شده در سال جدید هستند. لازم به ذکر است که شرط تعلق نفقه به زن تمکین عام و خاص او از شوهر است. همراه دلتامگ باشید.

میزان نفقه زنان در سال جدید

یکی از موضوعاتی که در عقد نکاح برای زوجین به‌خصوص هنگام اختلاف به وجود می‌آید، این موضوع است که مبلغ و میزان نفقه زنان در سال ۱۴۰۲ چقدر است و بر اساس آن حداقل و حداکثر میزان نفقه امسال چگونه خواهد بود؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که چون نرخ تورم در ایران هر ساله تغییر می‌کند، تعیین مبلغ نفقه از این عامل تأثیر می‌پذیرد؛ بنابراین نمی‌توان نرخ ثابتی دراین‌خصوص مطرح کرد. همچنین قانون‌گذار صرفاً مصادیق نفقه زن را در قانون گفته و در خصوص اینکه نفقه زن چقدر است، ساکت است.

طبق ماده 1107 قانون مدنی نفقه شامل همه نیاز های متعارف و متناسب با وضعیت زن است. بنابراین این مبلغ از هر زن با زن دیگر متفاوت بوده و نمی‌توان یک مبلغ ثابت برای همه زنان در نظر گرفت. به عنوان مثال میزان نفقه یک خانم با مدرک لیسانس با خانم دیگر با مدرک دیپلم، برابر نیست و شرایط و وضعیت آن ها در نظر گرفته می‌شود و بعد مبلغ نفقه مشخص می‌گردد.

میزان نفقه زنان در سال جدید 

بنابراین، مبلغی که برای حداقل و حداکثر میزان نفقه زنان تعیین می‌شود، به‌گونه‌ای نیست که برای همه زنان یکسان باشد؛ بلکه نیازهای مادی اقشار مختلف از بانوان دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر است و همچنین شان و وضعیت خانوادگی آن‌ها نیز متفاوت است.

به همین جهت است که اصولاً، امکان تعیین مبلغ و میزان دقیق و نرخ ثابت نفقه زوجه برای سال ۱۴۰۲، نه‌تنها دشوار بوده، بلکه عملاً نامقدور است.

مطلب پیشنهادی:  چگونه مشاورین املاک مجاز را شناسایی کنیم؟

نحوه تعیین نفقه زن

در بالا ذکر کردیم که ازآنجایی‌که میزان نفقه زنان طبق عواملی مثل وضعیت نفقه گیرنده تعیین می‌شود، نرخ ثابت و یکسانی ندارد. به همین جهت موضوع مهم و ضروری دیگری که در تعیین میزان نفقه زن باید بررسی شود، این است که نحوه تعیین نفقه زن در سال 1402 به چه شکل خواهد بود؟

در حالت کلی در این مورد باید بگوییم که اگر زوجین دررابطه‌با تعیین میزان نفقه و حداقل و حداکثر نفقه زن در سال ۱۴۰۲ ‌، توافق قبلی داشته باشند همین مبلغ ملاک و معیار پرداخت بین آن‌ها خواهد بود و طبق مبلغ مذکور نیز عمل می‌شود.

نحوه تعیین نفقه زن

در غیر این صورت چون تعیین مبلغ و حداقل و حداکثر نفقه زن در سال 1402 امری تخصصی و کارشناسانه است باید تعیین میزان نفقه زنان در سال ۱۴۰۲​ را به کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه ارجاع داد.

کارشناس نفقه بعد از واریز هزینه کارشناسی نفقه کار خود را آغاز کرده و برای تعیین مبلغ نفقه و حداقل و حداکثر آن تمامی شرایط و عوامل، مثل سن‌وسال، جایگاه خانوادگی، میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی و شغلی زوجه و سایر عوامل تأثیرگذار را بررسی می‌کند.

بعدازاین مراحل باتوجه‌به تمامی این موارد، مبلغ نهایی را تعیین کرده و به طرفین اعلام می‌نماید. در نهایت قاضی با درنظرگرفتن مبلغ اعلامی کارشناس، اقدام به صدور رأی مقتضی کرده و پس از آن شوهر مکلف به پرداخت مبلغ تعیین شده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…