شرایط مطالبه نفقه زنان بیوه بعد از فوت همسر

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از تکالیف شرعی و عرفی که مرد بر عهده دارد، پرداخت نفقه به همسر خود است. این نفقه مانند دینی است که به گردن مرد قرار داشته و اگر به آن عمل نکند، ضمانت اجرای قانونی دارد.
شرایط مطالبه نفقه زنان بیوه

یکی از سوالاتی که از ما بسیار پرسیده می‌شود آن است که شرایط مطالبه نفقه زنان بیوه چیست؟ زیرا شرط تعلق نفقه به زن این است که او از همسر خود تمکین عام و خاص کند به همین دلیل باعث می‌شود که این سوال پرسیده شود که آیا بعد از فوت همسر، با وجود عدم امکان تمکین، به زن، نفقه تعلق می گیرد؟ همراه دلتامگ باشید.

شرایط مطالبه نفقه زنان بیوه

طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی: “در عقد دائم، نفقه زن، بر عهده شوهر است.” بنابراین زمانی که به موجب عقد دائم زن و مردی به زوجیت یک‌دیگر در می‌آیند، مرد ملزم به پرداخت نفقه به همسر خودش می‌شود. سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا بعد از فوت شوهر نیز همچنان زن مستحق دریافت نفقه است؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید به قانون مدنی مراجعه کرد. در سال ۱۳۸۱ قانون‌گذار با اطلاح برخی از مواد قانونی در خصوص نفقه زنی که شوهرش مرده یعنی شرایط مطالبه نفقه زنان بیوه تعیین تکلیف کرده است. ماده ۱۱۱۰ اصلاحی قانون مدنی، شرایط مطالبه نفقه زنان بیوه بعد از فوت شوهر را تحت شرایطی جایز می‌داند.

شرایط پرداخت نفقه زنان بیوه

“در ایام عده وفات، مخارج زندگی زوجه، عندالمطالبه، از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (درصورت عدم پرداخت)، تامین می‌ گردد.” از شرایط مطالبه نفقه زنان بیوه این است که اولا زنی که شوهرش مرده در عده وفات که مدت آن 4 ماه و دو روز است& باشد. ثانیا اقارب و نزدیکان متوفی مثل فرزندان او از پرداخت نفقه زن بیوه که در عده وفات است خودداری کنند.

البته ذکر این موضوع ضروری است که چنانچه زنی که شوهرش فوت شده است در گذشته از همسر خود تمکین عام و خاص کرده است ولی شوهر از پرداخت نفقه او خودداری کرده باشد بعد از فوت همسر نیز می‌تواند نسبت به شکایت صدور حکم بر محاسبه و پرداخت نفقه عقب افتاده، البته به طرفیت وراث، اقدام کرده و از دادگاه بخواهد، در خصوص این خواسته، اقدام به صدور رای نماید.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم و کلیدی در مورد شارژ ساختمان

دادگاه بعد از بررسی ادله اثبات دعوای وجود تمکین زن از مرد، در زمان حیات وی و ترک انفاق شوهری که فوت شده در ایام حیات اقدام به صدور رای مقتضی در این خصوص خواهد نمود.

همچنین نکته مهم آن است که هم در نفقه عده وفات و هم در نفقه معوقه ایام زوجیت، زوجیت زن و مرد باید بر اساس عقد دائم باشد، مگر اینکه در عقد موقت، بر پرداخت نفقه، شرط شده یا بر آن، توافقی صورت گرفته باشد.

شرایط پرداخت نفقه زنان بیوه

میزان نفقه زن بعد از فوت شوهر

برای مطالبه نفقه زن بیوه نرخ و مبلغ مشخصی بیان نشده است زیرا این امر کاملا تابع نیازهای زن، شان خانوادگی او و وضعیت تحصیلی وی و … است. بنابراین باید توسط کارشناس دادگستری و بعد از بررسی موارد موثر در میزان نفقه مشخص شود. بنابراین امکان محاسبه آنلاین آن به نرخ روز نیز، وجود نخواهد داشت.

میزان نفقه زن بعد از فوت شوهر

حالا در صورتی که زنی که شوهرش مرده با نزدیکان مرد که پرداخت نفقه را برعiده دارند، به توافق برسند، مبلغ مورد توافق به عنوان نفقه در عده وفات به زن داده می‌شود. در غیر این صورت زن باید اقدام به طرح دعوای مطالبه نفقه با جلب نظر کارشناس کرده تا کارشناس میزان نفقه وی را تعیین کند و قاضی بر اساس این نظر، حکم نهایی را صادر نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…