4 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر

0
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر با مشکل کمبود فشار آب در بعضی از شیرهای خانه مواجه هستید، این مطلب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.
شیر اهرمی

یکی از معضلاتی که بسیاری از ما هنگام شستن ظرف و یا دوش گرفتن با آن مواجه می‌شویم، کم شدن ناگهانی فشار آب خصوصا در شیرهای اهرمی است؛ قطعاتی که در این مدل شیرها به کار رفته است نسبت به مدل‌های قدیمی، در برابر رسوبات آب، بسیار حساس هستند و به سرعت دچار گرفتگی می‌شوند؛ در نتیجه گرفتگی شیر آب می‌تواند علت کم بودن فشار آب گرم باشد؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم رفع افت فشار آب در این مدل شیرها را با یکدیگر بررسی کنیم تا خودتان به راحتی بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

علت کم شدن فشار آب در شیر اهرمی چیست؟

در شیرهای اهرمی، علت اصلی افت فشار آب می‌تواند رسوبات آب گرمکن و یا قطعات شیر از قبیل پرلاتور، توری شیر پیسوار، توری کارتریج و یا سردوش باشد. در چنین شرایطی خودتان به راحتی می‌توانید رفع گرفتگی شیر آب را انجام دهید؛ اگر تجربه‌ای در تعمیر شیرآلات ندارید، در ادامه علت کم شدن فشار آب در قسمت‌های مختلف را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد تا در هنگام مشکل بتوانید آن را برطرف کنید.

علت کم شدن فشار آب در شیر اهرمی

کم شدن فشار آب به صورت تدریجی

اگر فشار آب به صورت تدریجی کم شود، مهم‌ترین علت آن می‌تواند فشار آب منطقه و یا ساختمان باشد که در این  صورت باید لوله‌های ساحتمان را بررسی کنید چرا که ممکن است دچار نشتی و یا شکستگی شده باشند.

کم شدن فشار آب در برخی از شیرهای منزل

این مشکل بیشتر در مناطقی رخ خواهد داد که میزان سختی آب بالا باشد؛ در این صورت شما می‌توانید با رسوب‌گیری شیر مشکل را برطرف کنید؛ اما برای آنکه بدانید مشکل افت فشار آب دقیقا مربوط به کدام قسمت شیر آب است، لازم است به موارد زیر دقت کنید.

رسوب گرفتگی پرلاتور

مهم‌ترین علت کم شدن آب در این مدل شیرها در ابتدا می‌تواند مربوط به رسوب گرفتگی پرلاتور باشد؛ این قسمت از شیر به دلیل ساختار توری مانند خود و تماس دائمی با جریان آب، دچار رسوب گرفتگی می‌شود؛ در چنین شرایطی برای رفع گرفتگی لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

در ابتدا با دست یا به کمک آچار، پرلاتور را باز کرده و قسمت توری مانند را تمیز کنید؛ در بسیاری از موارد ممکن است رسوب گرفتگی زیاد مانع از باز شدن پرلاتور شود که می‌توانید مقداری سرکه سفید و آب را در کیسه‌ای ریخته و به مدت چند ساعت به دور سرشیر ببندید. سپس با مسواک و یا حوله رسوبات اطراف پرلاتور را تمیز کنید تا باز کردن پرلاتور با سهولت انجام گیرد.

کم شدن فشار آب در اثر رسوب گرفتگی توری کارتریج شیر اهرمی

توری کارتریج یکی از بخش‌های مهم در قسمت داخلی شیر است که در تماس دائمی با آب قرار دارد؛ این قطعه از شیر وظیفه قطع و وصل و تنظیم دما و فشار آب را بر عهده دارد؛ برای رسوب گیری شیر اهرمی در این قسمت به روش زیر عمل کنید؛

مطلب پیشنهادی:  طرز تهیه باقلوا عربی بدون فر + ویدئو

در ابتدا لازم است که جریان آب را در ساختمان قطع کنید؛ سپس پولکی آبی و قرمز که نشان دهنده آب سرد و گرم است را از جای خود بیرون بیاورید تا پیچ مغزی دسته نمایان شود و بعد با آچار پیچ دسته را باز کرده و آن را از جای خود خارج کنید؛ در این مرحله کاور یا همان قالپاق را  از جای خود برداشته و مهره کارتریج را با آچار فرانسه باز کنید؛ در نهایت کارتریج را از جای خود خارج کنید و رسوب توری کف آن را به نرمی تمیز کنید.

رسوب گرفتگی توری کارتریج شیر اهرمی

 گرفتگی توری شیر پیسوار در شیر اهرمی

شیر پیسوار قطعه دیگی در شیر اهرمی است که وظیفه قطع و وصل جریان آب را بر عهده دارد؛ این شیر برای موقعی تعبیه شده که شما دسترسی به فلکه اصلی آب ندارید و با این شیر می‌توانید جریان آب را قطع و یا وصل کنید؛ در این شیر یک توری قرار دارد که مانند فیلتر عمل کرده به همین دلیل دچار رسوب گرفتگی می‌شود؛ در این روش می‌توانید شیر را باز کرده، توری را خارج کنید و با فشار آب داخل آن را تمیز کرده و مجدد در جا خود ببندید.

شیر اهرمی

 رسوب گرفتگی سر دوش شیر حمام

سردوش قطعه مهمی است که فشار شیر آب حمام را کنترل می‌کند؛ یکی از مهم‌ترین دلایل افت فشار در شیر اهرمی می‌تواند تجمع رسوبات در قسمت داخلی و بیرونی دوش باشد؛ در مدل‌هایی که مجاری خروج آب از جنس پلاستیک است، به راحتی می‌توانید با یک مسواک رسوبات را پاک کنید.

در صورتی که مشکل کمبود آب با این روش برطرف نشد، لازم است که با استفاده از سرکه سردوش را تمیز کنید؛ برای اینکار در ابتدا مقداری سرکه و آب را با یکدیگر مخلوط کنید، سپس محلول را درون یک کیسه ریخته و آن را سر دوش ببندید و بعد از نیم ساعت آن را باز کرده و دوش را به کمک مسواک تمیز کنید؛ در نهایت خواهید دید مشکل کم شدن آب در شیر اهرمی به راحتی برطرف شده است. اگر به این دسته از مطالب خانه‌داری علاقه دارید، از بین بردن لکه روغن روی لباس با 4 ماده خانگی را در این مطلب مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…