قانون جدید مستمری بگیران دختر

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعاتی که بسیار چالش‌برانگیز بوده، دریافت مستمری پدر بعد از فوت است. سوالات متعددی پیرامون این موضوع مطرح شده است که ما به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.
مستمری بگیران دختر

از جمله اشخاصی که از حقوق بازنشستگی برخوردار است، دختر است. نکته‌ای که لازم است بدانید آن است که مستمری بگیران دختر باید به آن توجه داشته باشند آن است که میزان سهم آن‌ها از حقوق پدر در قانون تامین اجتماتعی و قانون استخدام کشوری متفاوت است و شرایط دریافت این حقوق با تصویب قانون جدید مستمری بگیران، دچار تغییرات قابل توجهی شده است.

قانون جدید مستمری بگیران دختر

تا قبل از تصویب قانون جدید مستمری بگیران دختر مثل میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت شده شرایط این سهم در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری دارای تفاوت اساسی و تعیین‌کننده‌ای بود.

با این توضیح که در قانون تامین اجتماعی فرزند دختر ۱۸ سالگی حق استفاده از حقوق پدر خود را داشت و بعد از این سن، سهم دختر از حقوق پدر فوت شده تنها در صورتی به وی تعلق می‌گیرد که به تحصیل اشتغال داشته یا به علت بیماری یا نقص عضو، قادر به کار کردن نباشد.

اما در قانون استخدام کشوری پرداخت حقوق بازنشستگی پدر به فرزند دختر، تا سن ۲۰ سالگی و مشروط به عدم ازدواج دختر امکان‌پذیر بوده و بعد از آن نیز تنها در صورت نداشتن شوهر و اشتغال به تحصیل ممکن بود. همچنین فرزند دختر تا ۲۵ سالگی حق دریافت حقوق پدر فوت شده خود را داشت. لازم به ذکر است که دریافت بازنشستگی بازنشستگان کشوری توسط وراث آن‌ها از جمله دختر خانواده بدون محدودیت سنی بود.

سرانجام قانون جدید مستمری بگیران دختر به این اختلافات پایان داده و شرایط یکسانی را برای سهم دختر از حقوق پدر فوت شده در رابطه با فرزندان بازنشستگان تامین اجتماعی و خدمات کشوری، مقرر کرده است.

مطلب پیشنهادی:  علت اصلی طلاق در ایران مشخص شد

قانون جدید مستمری بگیران دختر

لازم به ذکر است که قانون جدید مستمری بگیران دختر، همان قانون حمایت خانواده جدید بوده که در سال 1391 به تصویب رسیده و در ماده 48 خود، به توضیح شرایط سهم دختر از حقوق پدر فوت شده خود می‌پردازد.

مطابق قانون جدید مستمری بگیران دختر این فرد بدون محدودیت سنی، از حقوق پدر فوت شده خود، بهره‌مند شده و تنها در دو حالت حقوق او قطع خواهد شد که این دو حالت، عبارتند از: داشتن شوهر و اشتغال وی.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون جدید مستمری بگیران، فرزند پسر تا 20 سالگی، حق استفاده از حقوق بازنشستگی پدر را داشته و بعد از این سن، استفاده وی از حقوق پدر، صرفا در صورتی ممکن است که اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته یا معلول از کار افتاده نیازمند باشد.

قطع مستمری دختر از حقوق پدر فوت شده

قطع مستمری دختر از حقوق پدر فوت شده

در حال حاضر طبق قانون جدید مستمری بگران دختر موارد قطع مستمری این فرد برای فرزندان دختر مشمولین قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری مانند یکدیگر است.

  • فرزند دختر، شوهر داشته باشد. بنابراین، در صورتی که فرزند دختر، پس از ازدواج، از شوهر خود جدا شده و در نتیجه، فاقد شوهر باشد، حق بهره‌مندی از حقوق پدر فوت شده خود را خواهد داشت.
  • فرزند دختر دارای شغل باشد. نتیجه این موضوع این است که اگر دختری که به دلیل اشتغال، مستمری وی قطع شده، شغلی نداشته باشد، می‌تواند از حقوق پدر فوت شده خود استفاده نماید.

یک نظر

  1. ناشناس

    12 بهمن 1402 در 11:59 ق.ظ

    پس اگه قراره بهحقوق پدر به فرزند داده بشه پس چقدر حقوق برای زن میمونه زن با یه حقوق مستمری شوهر چکار

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …