شرایط دریافت حقوق بازنشستگی زنان خانه دار

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات مهمی که بسیاری از افراد پیرامون آن سوال می‌کنند موضوعات مربوط به حقوق بازنشستگی و جزئیات آن است.
شرایط دریافت حقوق بازنشستگی زنان خانه دار

حقوق بازنشستگی زنان خانه دار از جمله موضوعات چالش‌برانگیز است که نسبت به آن سؤالات زیادی پرسیده می‌شود. معاون سابق بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی بیان کرده است که علاوه بر سایر مشاغل، زنان خانه‌دار نیز باید خود را بیمه کرده، چراکه دارای شغل سنگینی هستند. همراه دلتامگ باشید تا به این موضوع بپردازیم.

حقوق بازنشستگی زنان خانه دار 

در ابتدا باید بگوییم که این حقوق در واقع فاکتورها و نحوه محاسبه مخصوص به خودش را دارد. مستمری ماهیانه‌ای که بعد از واریز و پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی توسط زنان خانه‌دار در یک بازه زمانی چند ساله و به طور مرتب و با رسیدن به سن بازنشستگی موردنظر سازمان تأمین اجتماعی به زنان پرداخت شده و در مواردی نیز قابل‌انتقال به همسر و فرزندان آن زن است.

شرایط برقراری حقوق بازنشستگی زنان خانه‌دار ۱۴۰۲

حالا سؤال مهم آن است که شرایط برقراری حقوق بازنشستگی زنان خانه دار ۱۴۰۲ چیست؟ این سؤالی است که بیشتر زنان خانه‌داری که اقدام به دادن حق بیمه زنان خانه‌دار تأمین اجتماعی کرده‌اند، مطرح می‌کنند.

در شرایطی که بیمه شده زن 55 سال تمام سن و حداقل 20 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه دارد؛ در شرایطی که بیمه شدن زن، 45 سال تمام سن و حداقل 30 سال کامل، سابقه پرداخت حق بیمه دارد؛ در شرایطی که بیمه شده زن، 35 سال کامل، سابقه پرداخت حق بیمه دارد، بدون شرط سنی، می‌تواند، اقدام به درخواست بازنشستگی و برقرای مستمری بازنشستگی کند.

بنابراین، در این شرایط بدیهی است حقوق بازنشستگی زنان خانه‌دار، تابع سال‌های واریز حق بیمه بوده و در برخی از موارد، به علت کم‌بودن سال‌های واریز حق بیمه، صرفاً حقوق ده یا 20 روز از یک ماه 30 روزه را دریافت می‌کنند.

شرایط برقراری حقوق بازنشستگی زنان خانه‌دار ۱۴۰۲

نحوه محاسبه میزان حقوق بازنشستگی زنان خانه دار در سال 1402

برای محاسبه میزان حقوق بازنشستگی زنان خانه دار در سال 1402، باید متوسط دستمزد بیمه شده، در تعداد سال هایی که وی حق بیمه پرداخت کرده، ضرب شده و در نهایت تقسیم بر عدد 30 می‌گردد.

مطلب پیشنهادی:  اقدامات حقوقی مهم پس از فروش ملک

برای اینکه بتوان اقدام به محاسبه متوسط دستمزد بیمه شده کرد، باید حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه را، ظرف دو سال آخر پرداخت حق بیمه، با یکدیگر، جمع نمود و آن را بر 24 تقسیم کرد.

بنابراین با توجه به اینکه درصد حق بیمه واریزی، توسط زنان خانه دار، همچنین، تعداد سال‌هایی که اقدام به واریزی حق بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار نموده‌اند، متفاوت است و نمی‌توان مبلغ مشخص و یکسانی را در پاسخ به این پرسش که میزان حقوق بازنشستگی زنان خانه دار در سال 1402 چقدر است، ذکر نمود. شایان ذکر است، محاسبه میزان حقوق بازنشستگی زنان خانه دار، با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی نیز میسر است. با این توضیح که:

متقاضی باید، آدرس سایت خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی es.tamin.ir را در مرورگر خود، جست‌وجو نموده تا به صفحه‌ای هدایت شود و از منوی مستمری بگیران، گزینه بازنشستگی سپس گزینه نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی را انتخاب کند.

نحوه انتقال حقوق بازنشستگی زنان خانه دار به همسر آن ها چگونه است؟

نحوه انتقال حقوق بازنشستگی زنان خانه دار به همسر آن‌ها چگونه است؟

نحوه انتقال حقوق بازنشستگی زنان خانه دار به همسر آن‌ها بعد از فوت زن در صورت واجد شرایط بودن شوهر از دو طریق مراجعه حضوری به شعب سازمان تامین اجتماعی با ثبت درخواست در سایت es.tamin.ir انجام می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 528

یک نظر

  1. ناشناس

    8 آذر 1402 در 2:08 ب.ظ

    خوب عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…