آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه یکی از حقوق مهم زن در عقد نکاح است. به محض این عقد زن مالک مهریه شده و مرد موظف است این حق را بپردازد.
مهریه زن خیانتکار

یکی از سوالاتی که به کرار از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا مهریه زن خیانتکار پرداخت می‌شود؟ ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به شما بگوییم مهریه چیست و در چه شرایطی به زن پرداخت شده و در چه شرایطی زن محروم از مهریه می‌شود.

حق مهریه زن

طبق ماده 1082 قانون مدنی ” به مجرد عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. ”  به عبارت دیگر طبق این ماده به محض اینکه عقد نکاح به طور صحیحی واقع شد، زن مالک مهریه می‌شود.

حالا درصورتی‌که مهریه زن عین معین مثل خانه، زمین یا… باشد، می‌تواند در آن تصرف کند. اگر اراده کند می‌تواند اقدام به مطالبه مهریه کرده و درصورتی‌که بخواهد می‌تواند حتی مهریه‌اش را به همسرش ببخشد.

بر همین اساس می‌توان گفت که مهریه حق زن بوده و هر نوع تصرفی می‌تواند در آن بکند و این تصرفات همه صحیح و قانونی است؛ اما درصورتی‌که زن به مرد خیانت کند سؤالی که برای بیشتر آقایان مطرح می‌شود آن است که چرا اگر زن خیانت کند، باز هم مهریه به او تعلق‌گرفته و مرد موظف به پرداخت مهریه زن خیانتکار است. در ادامه به امکان دادن مهریه زن خیانتکار را بررسی می‌کنیم.

حق مهریه زن

مهریه زن خیانتکار

باتوجه‌به ماده و مطالب ذکر شده در بالا، اکنون قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟ تکلیف مهریه در صورت خیانت از طرف زن چیست؟ آیا مرد در صورت خیانت زن باز هم مکلف به پرداخت مهریه به اوست؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که باتوجه‌به مواد مختلف قانونی باید گفت که حق مهریه به‌موجب عقد ازدواج به زن تعلق‌گرفته و او مالک مهریه می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  اقرارنامه فروش ملک چیست؟

بنابراین علی‌رغم خیانت این زن یا برقراری رابطه نامشروع از جانب زن که جرم است، باز هم وی وظیفه پرداخت حقوق زن را دارد.

اما نکته مهمی که دراین‌خصوص باید بدانید آن است که مرد دراین‌رابطه می‌تواند علیه زن شکایت کیفری کند، حق مهریه زن کماکان پابرجاست و درصورتی‌که زن مهریه‌اش را مطالبه نماید، مرد مکلف است که آن را به زن بپردازد و عدم تعلق مهریه به زن در صورت خیانت یکی از باورهای غلط حقوقی است.

در واقع خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از سوی زن سبب ازبین‌رفتن حق مهریه زن نخواهد شد؛ چرا که مالکیت زن بر مهریه در زمان عقد نکاح محقق شده و مرد مکلف به پرداخت مهریه زن شده است؛ اما درصورتی‌که مرد نسبت به خیانت زن آگاه شود و خواهان طلاق توافقی با زن (طلاق به‌خاطر خیانت) باشد، در این حالت زوجین می‌توانند شرط قرار دهند که به‌ازای عدم شکایت مرد از زن به دلیل خیانت، زن نیز مهریه خود را به مرد ببخشد.

 چرا به زنی که خیانت کرده مهریه تعلق می‌گیرد؟

چرا به زنی که خیانت کرده مهریه تعلق می‌گیرد؟

تعلق و گرفتن مهریه زن به‌واسطه عقد نکاح صورت می‌گیرد و به موارد بعد از عقد مرتبط نمی‌شود. بنا به همین دلیل حتی در صورت خیانت، مهریه به زن تعلق‌گرفته و مرد موظف به پرداخت آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…