این غار 70 میلیون ساله ایران، زنده است و نفس می‌کشد!

3
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که سفر به غارهای عجیب و غریب را دوست دارند؟ می‌دانید یکی از عجیب‌ ترین غارهای جهان در ایران قرار دارد؟ تابه‌حال نام غار نخجیر، غاری که نفس می‌کشد، به گوش شما خورده است؟
غار نخجیر

غارها این حفره‌های عجیب در دل زمین همیشه مکان‌های پر رمز و راز برای گردشگران بوده‌اند. غارنوردان شاید شجاع‌ترین انسان‌های روی زمین باشند که برای کشف راز و رمزهای این مکان‌های ترسناک و وهم‌انگیز دل به دریا می‌زنند و پستوهای تاریک این حفره‌ها را می‌کاوند. در میان عجیب ترین غارهای جهان، غار نخجیر یکی از شگفت‌انگیزترین آن‌هاست که زنده است و نفس می‌کشد! همراه دلتامگ با این غار استثنایی آشنا شوید.

غار نخجیر کجاست؟

در استان مرکزی وقتی می‌خواهید از دلیجان به نراق بروید، در میانه راه تابلویی می‌بینید که شما را به سمت یکی از اعجاب‌انگیزترین غارهای دنیا هدایت می‌کند. این غار در منطقه‌ای به نام چال نخجیر و در دامنه کوهی به نام تخت واقع شده به همین دلیل به غار نخجیر شهرت یافته است. هرچند در گذشته مردم این غار را با نام غار هوهو می‌شناختند. چال نخجیر حدود هشت کیلومتر از شهرستان دلیجان فاصله دارد، پس برای رفتن به آنجا کافی است تنها ده دقیقه به سمت شرق دلیجان رانندگی کنید. وقتی به فاصله 3 کیلومتری جاده دلیجان به نراق رسیدید با تابلوهایی که شما را به سمت غار هدایت می‌کنند، مواجه خواهید شد.

غار چال نخجیر

غار نخجیر دلیجان

از کشف این غار زمان زیادی نمی‌گذرد. در زمستان سال 1366 وقتی این منطقه از کمبود آب رنج می‌برد، مهندسانی که به دنبال حفر چاه در مکانی مناسب برای یافتن آب بودند، این غار را کشف کردند. 600 متر ابتدای ورودی غار دارای سقفی بلند به ارتفاع 8 متر است که در نوع خود بی‌نظیر است. پس از طی این 600 متر دو راهی در مقابل شما قرار می‌گیرد که هر کدام به سویی می‌رود.

تابه‌حال حدود 1200 متر از این غار با ایمن‌سازی و کف‌سازی مناسب برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی شده است. جالب است بدانید که این غار یک غار سه طبقه‌ای است که دو طبقه آن به‌راحتی قابل دسترسی؛ اما دسترسی به طبقه سوم حتی برای غارنوردان هم دشوار است. نکته جالب‌تر دیگر این است که ظاهرا در انتهای غار دریاچه‌ای بزرگ و زیبا وجود دارد که حتی امکان قایق‌سواری در آن نیز هست؛ اما دسترسی به آن سخت است.

تقریبا در تمام غار می‌توان رسوبات آهکی‌ای را مشاهده که باعث شکل‌گیری استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های زیبا و منحصربه‌فردی شده‌اند که در سایر غارهای ایران قابل مشاهده نیست. این رسوبات گاهی شکل‌های عجیب و غریب به خود می‌گیرند تا جایی که برخی روی آن‌ها اسامی حیوان‌ها و پدیده‌های مختلف را گذاشته‌اند.

مطلب پیشنهادی:  از بین بردن لکه روغن روی لباس با 4 ماده خانگی

مسیر عبور غار هوهو

چرا می‌گویند غار نخجیر زنده است و نفس می‌کشد؟

این یک استعاره جالب است که به یک پدیده زمین‌شناسی اختصاص داده‌اند. این غار چند ویژگی عجیب دارد که باعث تمایز آن از سایر غارهای جهان به‌خصوص غارهای ایران شده است.

  • ستون‌های رسوبی و نهشته‌های این غار با سایر غارهای ایران به جهت حجم و بزرگی متفاوت‌اند. برخی از این رسوبات ظاهری کاج مانند دارند.
  • تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از ویژگی‌های این غار است. هوای درون غار در تابستان خنک و در زمستان گرم است و بازدیدکنندگان هیچ‌گاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند. حتی در اعماق غار نیز با کمبود اکسیژن مواجه نخواهید شد.
  • از دیگر ویژگی‌های مهم غار، زنده‌بودن آن است، به اگر جایی از آن تخریب شود یا ترک بخورد در طول سال‌های متمادی ترمیم خواهد شد.
  • با توجه به‌قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به‌راحتی قادر به بازدید این محل هستند.
  • این غار قدمتی بالغ بر 70 میلیون سال دارد.

غارنوردی

سخن پایانی

به یاد داشته باشید بازدید از این غار نیاز به وسایل خاصی دارد. مثلا کفش مناسب و لباس مناسب همراه خود داشته باشید. فاصله این غار از تهران حدود 300 کیلومتر است پس اگر از تهران حرکت می‌کنید حدود 4 تا 5 ساعت در راه خواهید بود. برای حفظ و نگهداری این اثر شگفت‌انگیز از دست‌زدن و تخریب نهشته‌ها و ستون‌های رسوبی خودداری کنید. سیاعت بازدید از غار نخجیر ده صبح تا پنج بعد از ظهر است.

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    27 آبان 1402 در 8:58 ب.ظ

    بسیار زیبا ، کاش قدر بدانیم و شکر گذار باشیم ،،،

    پاسخ

    • زینب پروانه

      28 آبان 1402 در 8:43 ق.ظ

      کاش …

      پاسخ

  2. ناشناس

    11 آذر 1402 در 6:47 ق.ظ

    واااای عالی بود💋💋💋💋💋😘😘😘😍😍😍

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

روز شیراز | در جشن روز شیراز چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

شیراز یکی از کلان‌شهرهای زیبای ایران است که به فرهنگ و تاریخ غنی و طبیعت باطراوتش شهرت دار…