ارث پدربزرگ در چه شرایطی به نوه می‌رسد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در حقوق ما اموال افراد بعد فوت به وراث آن‌ها به ارث می‌سد. حالا یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می‌شود آن است که ارث پدربزرگ در شرایطی به نوه می‌رسد؟
ارث پدربزرگ

ارث پدربزرگ از جمله موضوعاتی است که در قانون بیان شده است. طبق قانون یکی از خویشاوندان نسبی که بعد از فوت فرد ممکن است زنده بوده و در قید حیات باشد، همچنین مسئله ارث‌بردن او مطرح می‌گردد، نوه است؛ بنابراین ممکن است که این سؤال مطرح شود که آیا نوه پدربزرگ و مادربزرگ ارث می‌برد یا خیر؟ همراه دلتامگ باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

طبقات ارث

طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، خویشاوندان نسبی یعنی افرادی که به دلیل خون و تولد، با متوفی رابطه خویشاوندی دارند، از او ارث می‌برند، به سه‌طبقه تقسیم می‌شوند که بر اساس میزان نزدیکی و دوری به متوفی از وی ارث می‌برند.

  • طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان و فرزندان متوفی، هر چه‌قدر که پایین روند.
  • طبقه دوم: اجداد و برادران و خواهران متوفی و فرزندان آنها.
  • طبقه سوم: عموها، عمه‌ها، خاله‌ها و دایی‌های متوفی و فرزندان آنها.

ارث پدربزرگ در چه شرایطی به نوه می‌رسد؟

ارث پدربزرگ بعد از فوت پدر یا مادر به طور مطلق به نوه آن‌ها منتقل نشده و برای این انتقال لازم است که شرایطی وجود داشته باشد.

ارث پدربزرگ در چه شرایطی به نوه می‌رسد؟

شرایط عمومی ارث‌بردن نوه از پدربزرگ

  • اولین شرط برای اینکه نوه از ارث پدربزرگ بهره‌مند شود آن است که پدربزرگ فوت کرده باشد. زیرا در حقوق کشور ما ارث صرفاً با فوت فرد محقق می‌شود.
  • دومین مورد آن است که نوه، به‌عنوان وارث باید در لحظه فوت اجداد خود زنده باشد.
  • به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که نوه، پدربزرگ یا مادربزرگ خود را به طور عمدی به قتل رسانده یا اینکه پدربزرگ و مادربزرگ، مسلمان بوده، اما نوه، کافر باشد، نوه از اجداد خود ارث نخواهد برد.
  • و در نهایت یکی دیگر از مهم‌ترین موارد و شرایط آن است که نوه محروم از ارث نباشد. در واقع موانع ارث وجود نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال زمانی که نوه، پدربزرگ خود را به طور عمدی به قتل رسانده باشد یا اینکه پدربزرگ مسلمان بوده؛ اما نوه کافر باشد، نوه از اجداد خود ارث نخواهد برد.
مطلب پیشنهادی:  نکات مهم طلاق از طرف زن طبق قانون ایران

شرایط اختصاصی ارث‌بردن نوه از پدربزرگ 

شرایط اختصاصی ارث‌بردن نوه از پدربزرگ همانند شرایط عمومی آن در قانون مدنی بیان شده است. طبق قانون برای اینکه ارثیه پدربزرگ بعد از فوت پدر یا مادر به نوه‌ها برسد، لازم است شرایط زیر را داشته باشد:

  • اولین مورد از شرایط اختصاصی از ارث پدربزرگ آن است که فرزند مستقیمی برای آن‌ها وجود نداشته و فرزند یا فرزندان مستقیم آنها، در قید حیات نباشند.  به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که پدربزرگ یا مادربزرگ فوت کرده و در لحظه فوت آنها، دختر آنها در قید باشد، حتی درصورتی‌که تعداد نوه‌های پسری آنها، 20 نفر هم باشد، هیچ یک از نوه‌ها از اجداد ارث نمی‌برند.
  • به‌علاوه، اگر فردی فوت کرده و یک فرزند فرزند (نوه) داشته باشد، فرزند فرزند فرزند(نتیجه) ارث پدربزرگ را نخواهد برد.

آیا نوه دختری از پدر بزرگ ارث می برد

آیا نوه دختری از پدر بزرگ ارث می برد

در قانون مدنی نوه به طور مطلق به‌عنوان وارث طبقه دوم معرفی شده و قیدی از جهت پسری بودن یا دختری بودن او در قانون بیان نشده است. بنابراین نوه دختری از پدربزرگ ارث برده و نوه پسری نمی‌تواند مانع از ارث‌بردن وی باشد.

البته لازم به ذکر است که برای ارث‌بردن نوه دختری از جد مادری، یک شرط ضروری باید وجود داشته باشد و آن شرط این است که پدربزرگ خود دارای فرزند مستقیم نباشد. بنابراین، اگر پدربزرگ، دارای فرزند دختر یا پسر باشد، نوبت به ارث‌بردن نوه نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…