رپورتاژآگهی

کامل ترین چک لیست تمیزکاری منزل + ترفندها و نکات طلایی!

1
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا می‌دانستید با تکنیک گوجه‌ای یا پومودور سریع‌تر می‌توانید کارهای نظافت منزل را انجام دهید؟
نظافت منزل

برای انجام همه کارهای نظافت با این تکنیک، در ابتدا نیاز به تهیه چک لیست تمیزکاری منزل دارید. باتوجه‌به تکنیک پومودور، بهتر است پس از ۲۵ دقیقه کار، ۵ دقیقه استراحت برای خود در نظر بگیرید.

با دنبال کردن یک چک لیست تمیزکاری منزل کامل و استفاده از ترفندها و نکات طلایی، این کار به شدت ساده‌تر و بهتر از قبل، انجام خواهد شد؛ به همین دلیل در ادامه این مطلب، لیست کاملی از مراحل تمیزکاری بخش‌های مختلف منزل را برای شما آماده کرده‌ایم.

چک لیست نظافت آشپزخانه برای عملکرد سریع

اولین فضایی که به‌سرعت کثیف می‌شود و نیاز به تمیزکاری با رعایت بهداشت دارد، آشپزخانه است. به‌خصوص اگر جزو افرادی هستید که برای تهیه وعده‌های غذایی در خانه آشپزی می‌کنید، استفاده از چک لیست تمیزکاری آشپزخانه زیر به شما کمک خواهد کرد.

  1. گذاشتن ظروف تمیز ماشین ظرفشویی یا سینک درون کابینت‌ها
  2. دور انداختن مواد غذایی منقضی‌شده
  3. شستن ظروف کثیف بعد از هر وعده غذایی
  4. تمیز کردن سینک ظرف‌شویی
  5. دستمال‌کشی کابینت‌ها، کمد‌ها و سطوح
  6. تمیز کردن یخچال
  7. تمیز کردن اجاق‌گاز و فر
  8. مرتب کردن ظروف درون کابینت‌ها
  9. تمیز کردن ظروف دکوری و وسایل روی کانتر آشپزخانه
  10. دستمال‌کشی و تمیزکاری ظروف ادویه
  11. پاک‌کردن لوازم برقی مورداستفاده مانند غذاساز یا پلوپز
  12. جارو و طی‌کشی کف آشپزخانه

قبل از طی‌کشی کف آشپزخانه، آشغال‌های ریز و گردوغبار را با جاروبرقی جمع کنید. یادتان باشد که کیسه جاروبرقی هر چند وقت یک‌بار نیاز به خالی شدن دارد تا گردوغبار وارد فیلتر نشود. درصورت ورود خاک به فیلتر و خرابی جاروبرقی، می‌توانید از تعمیر آنلاین کمک بگیرید. این مجموعه خدمات تعمیر جاروبرقی در تهران را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

نظافت منزل

نکاتی که در لیست تمیزکاری آشپزخانه باید رعایت شوند

با رعایت یک‌سری از نکته‌ها، نظافت کاری آشپزخانه بهتر انجام می‌شود. تمیزکاری بعضی از قسمت‌ها و سطوح را فراموش نکنید و آلودگی را از همه نقاط آشپزخانه بزدایید. در ادامه، نکات لازم برای تمیزکاری آشپزخانه را می‌خوانید.

  • در لیست تمیزکاری منزل، نظافت پنجره‌های آشپزخانه را هر ماه یکبار قرار دهید.
  • پرده‌های آشپزخانه را حداقل یک بار در ماه بشویید. چراکه به دلیل وجود روغن و بوی مواد غذایی، بیشتر از سایر پرده‌های منزل کثیف می‌شوند.
  • از ترکیب چندین ماده شوینده بهداشتی با یکدیگر خودداری کنید؛ با این کار، بخارات سمی و مضری تولید می‌شوند که برای سلامتی و تنفس بسیار خطرناک هستند.
  • برای پاک‌کردن لوازم برقی، به سراغ شیر آب و شستشو نروید! ورود آب به قطعات داخلی بسیاری از لوازم برقی مانند غذاساز، پلوپز یا تستر باعث خرابی آن‌ها می‌شود. مایع چندمنظوره را روی دستمال بریزید و سپس این وسایل را تمیز کنید.
  • از دستمال‌کشی سیم وسایل برقی درون آشپزخانه و تمیز کردن کلید و پریز برق، غافل نشوید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن یخچال از شوینده‌های طبیعی مانند سرکه، جوش شیرین و آبلیمو استفاده کنید. مواد شوینده شیمیایی مانند وایتکس بوی نامطبوعی درون یخچال به‌جا می‌گذارند.

چک لیست نظافت حمام و از بین بردن میکروب‌ها

نظافت سرویس‌های بهداشتی برای سلامتی افراد خانواده، جلوگیری از انتشار میکروب‌ها و بوی نامطبوع در خانه بسیار اهمیت دارد. بسته به تعداد افراد خانواده و سبک زندگی، می‌توانید روزانه یا هفتگی نظافت حمام و سرویس‌های بهداشتی را انجام دهید. چک لیست تمیزکاری سرویس بهداشتی منزل به شرح زیر است:

  1. شستن و ضدعفونی کردن توالت، روشویی و وان
  2. پاک کردن آینه و سطوح کابینت‌های درون سرویس‌ها
  3. خالی کردن سطل‌های درون حمام و سرویس بهداشتی
  4. مرتب کردن صابون‌ها، مسواک‌ها و سایر وسایل بهداشتی در دستشویی و حمام

یکی از وسایلی که به تمیزکاری سرعت می‌بخشد، بخارشوی است. به دلیل حرارت بالا و بخار آب داغ، این دستگاه هرازگاهی دچار خرابی می‌شود؛ بنابراین به خدمات تعمیر بخارشوی نیاز خواهید داشت. برای رفع خرابی این دستگاه از مجموعه‌های معتبر کمک بگیرید.

مراحل نظافت اتاق نشیمن و نکات مهم آن

فضای نشیمن، اولین مکان ورود شما یا مهمان به خانه است و تمیزی این فضا، بسیار اهمیت دارد. با استفاده از چک لیست تمیزکاری منزل زیر، به کارها سرعت ببخشید و فضایی مرتب و تمیز برای دورهمی‌های خانوادگی داشته باشید.

  1. جمع آوری وسایل روی مبل و زمین و قرار‌دادن آن‌ها در مکان اصلی
  2. شستن و تعویض پوشش‌های مبلمان
  3. دستمال‌کشی دیوارها و پریزهای برق
  4. پاک‌کردن پنجره‌ها، آینه‌ها، تابلوها و هرآنچه روی دیوارها قرار دارند
  5. تمیز کردن میز و مبلمان
  6. مرتب‌کردن وسایل روی میز عسلی یا میز جلوی مبل
  7. جارو‌کشی با جاروبرقی و شستشوی کف با طی
مطلب پیشنهادی:  آیا روغن زیتون پوست را تیره می‌کند؟

اگر هنگام نظافت با جاروبرقی،‌ با مشکل کاهش مکش، روشن نشدن دستگاه یا استشمام بوی سوختگی مواجه شدید، بایستی برای تعمیر آن اقدام کنید. مجموعه تعمیر آنلاین، خدمات تعمیر جاروبرقی پارس خزر یا هر برند دیگر را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

نظافت منزل

لیست نظافت اتاق خواب‌ها برای گردش بهتر انرژی

نظافت و تمیزکاری اتاق خواب، برای گردش انرژی چی در تفکر فنگ‌شویی لازم و ضروری است. زمان معینی از روز را به تمیزکاری اتاق‌ها تخصیص دهید تا از انباشت لباس‌ها و وسایل در این فضا جلوگیری کنید. در چک لیست تمیزکاری منزل برای اتاق خواب‌ها، این کارها را بنویسید.

  1. جمع کردن اتاق از لوازم اضافه و مرتب کردن شلوغی
  2. جمع کردن لباس‌ها و مرتب‌چیدن آن‌ها در کشوها و کمد
  3. جارو کردن و طی کشیدن کفپوش
  4. دستمال‌کشی دیوارها و پریزها
  5. تمیز کردن پنجره‌ها و آیینه
  6. شستن ملافه‌ها و پرده‌ها یک بار در ماه
  7. تعویض پتو و ملافه‌ها

همیشه جارو کردن و طی‌کشی اتاق‌ها را در مرحله آخر تمیزکاری اتاق انجام دهید. پس از انجام‌دادن کارهای بالا و دستمال‌کشی وسایل، درون کشوها را هم مرتب کنید. وسایل را درون ارگانایزر قرار دهید تا از بی‌نظمی جلوگیری شود.

نکات تمیزکاری اتاق‌ها در منزل بدون اتلاف وقت

یکی از فضاهایی که نیاز به تمیزکاری دارند، اتاق‌ها هستند. نظافت و مرتب‌کردن اتاق‌ها، زمان بسیاری از وقت تمیزکاری خانه را به خود اختصاص می‌دهند. برای مرتب کردن اتاق‌ها، لیست زیر را دنبال کنید.

  • نظافت اتاق‌های شخصی را به عهده همان شخص بگذارید.
  • تمیزکاری را از فضاهای بالا به سمت پایین انجام دهید.
  • دستمال‌کشی و گردگیری میز و کف اتاق خواب را هر روز یا دو روز یک بار انجام دهید.
  • لباس‌های کثیف را جمع‌آوری کنید و بشویید.
  • از تمیز‌کردن دریچه‌های کولر یا شوفاژ غافل نشوید.
  • در فصول سرد، دریچه‌های کولر را ببندید تا از ورود آلاینده‌ها و گردوغبار به این فضا، جلوگیری کنید.
  • برای مرتب‌کردن لباس‌ها درون کشوها می‌توانید از ارگانیزرها استفاده کنید.
  • ملافه‌ها و روبالشی‌ها به دلیل تماس مستقیم با پوست، زود کثیف می‌شوند. بهتر است این پارچه‌ها را هر ماه یک بار با مایع لباسشویی حاوی نرم‌کننده بشویید.

بیشتر زمان نظافت اتاق، به مرتب کردن لباس‌ها درون کشوها و کمدها می‌گذرد. بهتر است از شستن لباس‌های کثیف درون سبد رخت‌چرک‌ها غافل نشوید.

چک لیست نظافت برای بخش‌های دیگر خانه

نظافت راهروها، پله‌ها و هر فضای دیگری که باقی مانده است را نیز در لیست تمیزکاری منزل قرار دهید. معمولا این فضاها فقط نیاز به جاروکشی، طی‌کشی و دستمال کشیدن دارند. پس از تمیز‌کردن این فضاها، شستن طی، جارو و دستمال‌ها را انجام دهید.

برای تمیزکاری و نظافت منزل از وسایل برقی بسیاری استفاده می‌کنیم. اگر وسایلی مانند ماشین لباسشویی یا جاروبرقی خراب شده باشند، نظافت سخت‌تر می‌شود. همیشه تعمیر وسایل منزل، یکی از سخت‌ترین کارها بوده است؛ چراکه پیدا کردن یک تعمیرکار مطمئن با قیمت مناسب یا بردن وسایل به بیرون برای تعمیر، کار دشواری است. برای این مواقع، تعمیر آنلاین را پیشنهاد می‌دهیم.

با تعمیر آنلاین نگران خرابی وسایل برقی نباشید

داشتن چک لیست تمیزکاری منزل باعث می‌شود تا کارها سریع‌تر انجام شوند؛ به‌همین دلیل در این مقاله‌، همه کارهای ضروری برای نظافت منزل لازم را بررسی کردیم. نظافت خانه را از آشپزخانه شروع کنید و سپس به سراغ هال و نشیمن و درنهایت، اتاق‌خواب‌ها بروید. در تمیزکاری خانه مسلما به وسایل برقی مختلفی نیاز خواهید داشت؛ بنابراین اگر وسیله‌ای خراب شد، سریعا برای تعمیر آن اقدام کنید.

تعمیر نکردن وسایل خراب، باعث به تعویق افتادن کارهای نظافت خانه می‌شود. برای تعمیر وسایل برقی موردنیاز نظافت، آن‌ها را به تعمیر آنلاین بسپارید. برای ثبت سفارش تعمیر وارد سایت tamironline.com شوید و مستقیما درخواست خود را ثبت کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    24 آبان 1402 در 4:00 ب.ظ

    عالی بود ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…