۷ ویژگی که نشان می‌دهد شما نابغه هستید

3
8
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افراد نابغه یک سری ویژگی رفتاری خاص دارند که آن‌ها را از سایر افراد متمایز می‌کند. از میان آن‌ها می‌توانیم به ریسک پذیری بالا، داشتن تفکر انتزاعی و سازگار شدن با شرایط اشاره کنیم.
ویژگی‌های رفتاری افراد نابغه

روش‌های متنوعی برای تعیین میزان هوش وجود دارد و تست‌هایی برای سنجش هوش انسان طراحی شده است. اما ما در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم به ویژگی‌های رفتاری افراد نابغه و بسیار باهوش اشاره کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

۷ ویژگی افراد نابغه از نظر روانشناسان

افراد نابغه رفتارهایی دارند که آن‌ها را از میان دیگران متمایز می‌کند. شاید تصور کنید که این افراد کمتر در جمع‌ها حاضر می‌شوند و کمی نگاه از بالا به پایین دارند. این ویژگی می‌تواند هم درست باشد و هم غلط. از این نظر که به ویژگی شخصیتی افراد مربوط است. اگر فرد درونگرا باشد، نمی‌تواند زمان زیادی را با دیگران سپری کند. اما افراد باهوش زیادی هستند که روابط اجتماعی قدرتمند و زیادی دارند. در ادامه با ۷ ویژگی افراد باهوش از نظر روانشناسان آشنا می‌شوید.

خود را با شرایط وفق می‌دهند

افراد بسیار باهوش، درک درستی از شرایط دارند و سعی می‌کنند خود را با محیط تطبیق دهند. این افراد شاخک‌های بسیار تیز و ظریفی دارند و به خوبی تغییرات را احساس می‌کنند؛ اما از آن طرف به نحوی سعی می‌کنند که این تغییرات، روی سبک زندگی آن‌ها تاثیر زیادی نداشته باشد.

افراد نابغه خود را با شرایط تطبیق می‌دهند

خلاقیت بالایی دارند

ذهن افراد نابغه مدام در حال فعالیت است و برای هر کاری ایده‌های ناب و جذابی ارائه می‌کنند. داشتن خلاقیت و انجام دادن کارها به شیوه‌های متفاوت نشان می‌دهد که شما از هوش بسیار بالایی برخوردار هستید.

شنونده خوبی هستند

افراد بسیار باهوش مدام در حال گرفتن اطلاعات از محیط اطراف هستند. ذهن این افراد شنیده‌ها را به دقت تجزیه و تحلیل می‌کند. این افراد کمتر میان حرف دیگران می‌پرند و صحبت آن‌ها را قطع می‌کنند. به جای آن در زمان مناسب نکات بسیار جذابی را ارائه می‌دهند و دیگران را به تحسین وا می‌دارند.

افراد نابغه شنونده‌های خوبی هستند

سرگرمی‌های منحصر به فرد دارند

افراد نابغه کمتر از دیگران دچار کسالت و بی‌حوصلگی می‌شوند. چرا که درون آن‌ها جهانی برای جستجو و تحقیق وجود دارد. بر خلاف تصور عموم، این افراد به بازی و سرگرمی علاقه بسیاری دارند. اما بازی‌هایی را ترجیح می‌دهند که به کشف و جستجو نیاز داشته باشند. انواع بازی‌های رایانه‌ای اکتشافی برای این افراد بسیار جذاب هستند.

مطلب پیشنهادی:  احمقانه‌ترین اختراعات بشر!

بیشتر ریسک می‌کنند

خطر کردن را در گذشته نشانه بی عقلی و خامی در نظر می‌گرفتند. در حالی که افراد باهوش بیشتر اهل ریسک کردن هستند. این افراد از هر نوع چالشی استقبال می‌کنند و به دنبال پیدا کردن موقعیت‌های بهتر خود را به آب و آتش می‌زنند. به کلام دیگر، افراد شجاع‌تری هستند و احساس مسئولیت بیشتری دارند.

افراد نابغه بیشتر از دیگران خطر می‌کنند

احساسات خود را کنترل می‌کنند

افراد نابغه کمتر دیگران را در جریان احساسات خود قرار می‌دهند. در شرایط بحرانی که دچار ترس می‌شوند، حالتی تدافعی به خود می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند شما متوجه ترس آن‌ها شوید. قدرت کنترل خشم، عصبانیت و سایر احساسات منفی نیز از جمله ویژگی‌های خوب افراد باهوش است. البته احساسات مثبت این افراد هم چندان قابل مشاهده نیست و نمی‌توانند آنطور که باید علاقه خود را نسبت به دیگران ابراز کنند.

تفکر انتزاعی دارند

داشتن تفکر انتزاعی یکی دیگر از نشانه‌های هوش بالا است. به این معنی که مفاهیم و مشکلات را به شکل دیگری می‌بینند و تحلیل می‌کنند. همیشه نگاهی پر از تردید و جستجوگری نسبت به محیط اطراف دارند و به راحتی هر موضوعی را نمی‌پذیرند. شاید به همین دلیل اغلب احساس تنهایی می‌کنند و توسط دیگران درک نمی‌شوند.

افراد نابغه تفکر انتزاعی دارند

سخن پایانی

نابغه‌ها دنیای خاص و ویژه‌ای دارند. این تصور که افراد بسیار باهوش، تمام عمر خود را در خلوت و در میان کوه کتاب سر می‌کنند چندان درست نیست. دنیای امروز در دست افرادی اداره می‌شود که از قدرت هوش خود برای ساختن ارتباطات بهتر و مواجهه با چالش‌های زندگی استفاده می‌کنند. این افراد درک درستی از شرایط دارند و خود را با پیچیدگی‌های زندگی سازگار می‌کنند.

3 دیدگاه

  1. مسعود ندری

    23 آبان 1402 در 10:12 ب.ظ

    البته یک مورد از قلم افتاد،افراد نابغه احتمالا معمولا خوش شانس هستند

    پاسخ

    • غریبه

      25 آبان 1402 در 0:46 ق.ظ

      همه ی ویژگی های منو گفت اما چ فایده، والدینی داشتم بی اهمیت که هیچ زمینه ای برای پرورش هوشم نکردند، فقط ازم خواستن ازدواج کنم همین، حیف از من حیف از استعدادهایی که دود شد و رفت……

      پاسخ

  2. ناشناس

    25 آبان 1402 در 3:11 ب.ظ

    خداروشکرمن یه نابغه ام😅

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…