در سن پترزبورگ روسیه یک ماه شب را به چشم نمی‌بینید!

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به پدیده‌های رازآلود و اسرارآمیز علاقه دارید؟ در دنیا اتفاقات عجیب زیادی رخ می‌دهد که باعث حیرت بشر شده است. نمونه این پدیده‌های عجیب و اسرارآمیز شب های سفید روسیه است!
شب های سفید روسیه

این جمله معروف را شنیده‌اید؟ آسمان همه‌جا یک‌رنگ است؟ این جمله تنها در حد یک حرف است! خیر آسمان همه‌جا یک‌رنگ نیست! آسمان بعضی جاها رنگارنگ است و شفق قطبی به زیبایی هرچه تمام‌تر آن را نقاشی می‌کند! اما فقط این پدیده جذاب سحرآمیز نیست که آسمان بعضی جاها را متفاوت می‌کند. پدیده دیگری به نام شب های سفید روسیه وجود دارد که باعث تغییر رنگ آسمان بعضی شهرهای این کشور می‌شود. همراه دلتامگ با این پدیده عجیب و رازآلود آشنا شوید.

شب های سفید چیست؟

هرسال وقتی فصل تابستان تازه از راه می‌رسد، یعنی از تاریخ یازدهم ژوئن تا دو جولای میلادی پدیده‌ای عجیب در روسیه اتفاق می‌افتد که به آن شب های سفید روسیه می‌گویند. درست است که این پدیده در برخی از شهرهای روسیه قابل مشاهده است؛ ولی زیباترین و خاص‌ترین چشم‌انداز آن را تنها در سن‌پترزبورگ می‌توان دید.

شب های روشن روسیه

علت شب های سفید روسیه

این پدیده سحرآمیز که از گذشته در میان مردم روسیه جایگاه خاصی داشته و باعث می‌شد مردم این شب‌ها را مقدس بشمارند و افسانه‌های بسیاری درباره آن خلق کنند، توضیح علمی بسیار ساده‌ای دارد. پدیده شب های سفید سن پترزبورگ زمانی رخ می‌دهد که خورشید در فاصله نزدیک‌تری به زمین نسبت به قبل قرار می‌گیرد.

این نزدیکی باعث می‌شود که نور خورشید بیشتر از ماه به زمین بتابد و این‌گونه روشنایی بر تاریکی چیره شده و شب برای چند وقتی از سرزمین پهناور روسیه رخت برمی‌بندد. اگر بخواهیم از نظر علمی این پدیده را توضیح دهیم، دلیل رخ‌دادن شب های سفید گسترده‌تر شدن مدار عرضی غروب و طلوع خورشید است. این موضوع منجر به ثبات خورشید در جایگاه اولیه خود می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  انواع بالیاژ مو دخترانه و زنانه

شب های سفید سن پترزبورگ

تاریخ دقیق شب های سفید روسیه

پدیده‌های این‌گونه که تنها در آسمان قابل مشاهده هستند همیشه برای مردم جذاب بوده‌اند. تفاوت شب های سفید با شفق قطبی در این است که شفق قطبی را در بیشتر ایام سال می‌توانید در قطب شمال یا جنوب مشاهده کنید؛ اما فرصت شما برای دیدن شب های سفید بسیار اندک است درحالی‌که سالی یکبار این اتفاق می‌افتد. این پدیده جادویی را می‌توانید از 21 خرداد تا 11 تیر در آسمان روسیه به تماشا بنشینید.

جشن شب های سفید

سخن پایانی

در هنگام رخ‌دادن شب های سفید روسیه در این کشور جشنواره‌هایی به‌خصوص در سن پترزبورگ برگزار می‌شود که در نوع خود بهترین هستند. موزه آرمیتاژ و کاخ پترهوف مکان‌های معروفی هستند که در مجاورت آن‌ها این جشن‌ها برپا می‌شوند. نکته جالب درباره این شب‌ها آن است که در طی برپایی جشن‌ها تمام فروشگاه‌ها و مراکز خرید به‌صورت 24 ساعته باز هستند و به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند. نکته جالب دیگر این است شهر سن پترزبورگ در این شب‌ها حسابی از کاهش مصرف برق به دلیل روشن بودن هوا و خاموش شدن برق مصرفی اکثر چراغ برق‌ها و خانه‌ها، لذت می‌برد!

تعداد کلمات مطلب: 450

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    24 آبان 1402 در 2:34 ب.ظ

    همه پست ها عالی ولی برای ذخیره کردن دادن لینک کافی نیست

    پاسخ

    • زینب پروانه

      24 آبان 1402 در 4:32 ب.ظ

      ممنون از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …