نکات مهم در اجاره که هر مستاجر و صاحبخانه‌ای باید بداند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه بحث اجاره یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باعث اختلافات فراوانی در دادگاه‌ها می‌شود.
نکات مهم در اجاره

نکات مهم در اجاره وجود دارد که افراد باید پیرامون آن اطلاع داشته باشند. این نکات حقوقی را هم مستأجران و هم صاحبخانه‌ها (موجر) باید از آن اطلاع پیدا کنند. امروزه باتوجه‌به گران‌شدن مسکن بیشتر افراد به دنبال اجاره‌کردن خانه هستند؛ بنابراین باید پیرامون نکات مهم در قرارداد اجاره اطلاعات کافی داشته باشند. همراه دلتامگ باشید تا به این نکات بسیار مهم بپردازیم.

نکات مهم در اجاره

  • یکی از نکات مهم در اجاره خانه آن است که حتماً باید مدت اجاره معین باشد در غیر این صورت مدت اجاره یک سال خواهد بود. مدت اجاره از روی شروع خواهد شد که بین موجر و مستاجر توافق حاصل شود و اگر در عقد اجاره ابتدای مدت آن ذکر نشود، از زمان انعقاد قرارداد محسوب می‌شود.
  • نکته دوم آن است که در قرارداد اجاره لازم نیست موجر مالک آن ملک موردنظر و عین مستاجره بوده؛ ولی باید مالک منافع آن باشد؛ بنابراین اگر الف خانه‌ای را از دیگری اجاره کند، چون مالک منافع آن ملک است، قادر به انتقال منافع در مدت اجاره به دیگری خواهد بود مگر آنکه در قرارداد اجاره خلاف آن شرط شده باشد.
  • اگر بعد از قرارداد اجاره مشخص شود که عین اجاره یا همان ملک معیوب است، مستأجر حق فسخ دارد. البته اگر صاحبخانه رفع عیب کند، به‌نحوی‌که به مستأجر ضرری وارد نشود، مستأجر حق فسخ نخواهد داشت. اگر عیب در مدت استفاده از مورد اجاره حادث گردد، مستأجر نسبت به بقیه مدت اجاره حق فسخ خواهد داشت.

نکات مهم در اجاره که هر مستاجر و صاحبخانه‌ای باید بداند

  • صاحبخانه نمی‌تواند در مدت اجاره در عین مستاجره تغییراتی دهد مه با استفاده مستأجر در تعارض باشد و در واقع مستأجر در آن مدت نتواند از آن ملک استفاده کافی را ببرد. حالا اگر مورد اجاره نیاز به تعمیراتی داشته باشد که تأخیرکردن در آن باعث ضرر به موجر شود، مستأجر نمی‌تواند مانع از آن تعمیرات شود حتی اگر این امر مانع استفاده او از مورد اجاره شود. در این حالت مستأجر می‌تواند از حق فسخ استفاده کند.
  • تعمیرات و کلیه مخارجی که در مورد اجاره برای امکان بهره‌برداری از آن لازم و ضروری است بر عهده مالک آن خواهد بود مگر آنکه در اجاره‌نامه خلاف این موضوع قید شده باشد. همچنین پرداخت هزینه‌های مربوط به اسباب و لوازمی که برای استفاده از مورد اجاره ضروری است بر عهده مالک است؛ مانند نصب آب‌گرم‌کن یا شوفاژ و این مورد نیز یکی دگیر از نکات مهم در اجاره  است.
  • حالا یکی دیگر از نکات مهم در اجاره آن است که اگر مستأجر خارج از حدود متعارف از مورد اجاره استفاده کند، موجر نمی‌تواند مانع او از این کار شود. به‌عنوان‌مثال به‌جای استفاده و مصارف خانگی از برق، مصرف صنعتی از برق داشته باشد.
  • مستأجر باید در زمان‌های تعیین شده در قرارداد، اجاره‌بها را پرداخت کرده و در مقابل از موجر رسید دریافت کند.
  • اگر مستأجر از ملک در غیر موردی که در اجاره‌نامه آمده استفاده کند، صاحبخانه حق فسخ اجاره را دارد. به‌عنوان‌مثال در قرارداد اجاره آمده که این مکان برای استفاده مسکونی به اجاره داده؛ ولی مستأجر از آن استفاده تجاری کند.
مطلب پیشنهادی:  آیا پشت بام آپارتمان در اختیار آخرین طبقه است؟

اجاره

  • عقد اجاره به‌محض پایان مدت اجاره، تمام شده و اگر بعد از پایان مدت اجاره مستأجر آن را در تصرف خود نگه دارد باید به موجر اجاره بهایی که معادل اجاره‌بهای مکانی که شبیه آن مکان است، بپردازد حتى اگر از آن استفاده نکند.
  • و یکی دیگر از نکات مهم در اجاره آن است که عقد اجاره با فوت موجر یا مستأجر باطلنیست؛ اما اگر  موجر تنها تا زمان حیات خود مالک منافع مورد اجاره باشد با فوت او اجارد باطل خواهد شد.
  • یکی از نکات مهم در اجاره  که خیلی از افراد آن را نمی‌دانند این موضوع است که اگر مستأجر ملک را به فرد دیگر اجاره دهد، اجاره باطل یا فسخ نمی‌شود مگر آنکه موجر در قرارداد اجاره برای خود به هنگام تحقق این امر حق فسخ را شرط کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…