نکات حقوقی فسخ قرارداد اجاره خانه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
منظور از فسخ قرارداد اجاره این است که قبل از رسیدن موعد مقرر برای پایان قرارداد هر دو طرف قرارداد یا یکی از طرفین خواهان فسخ و انحلال قرارداد می‌شوند. اما قوانین مربوط به این مورد حقوقی چه می‌گوید؟
فسخ قرارداد اجاره خانه‌

فسخ قرارداد اجاره خانه‌ یکی از موضوعاتی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به آمار افراد زیادی در طول سال اقدام‌ به فسخ قرارداد خانه می‌نمایند. در گزارش دلتا مگ قصد داریم در این مورد توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم.

فسخ اجاره‌نامه یعنی یکی از طرفین قرارداد، موجر یا مستاجر و یا هر دو طرف تصمیم بگیرند که پیش از موعد مقرر شده در قرارداد با دلایل موجه و رعایت قانون به قرارداد پایان دهند.

قانون برای جلوگیری از هرج و مرج قوانینی را برای فسخ قرارداد تعیین کرده است، به این ترتیب هر کدام ار طرفین قرارداد باید با رعایت چارچوب قانونی اقدام به فسخ قرارداد کند.

فسخ قرارداد اجاره خانه‌ به چه شکل است؟

برخی افراد تصور می‌کنند که هرگاه قرارداد اجاره خانه منعقد شد طرفین دیگر نمی‌توانند آن را فسخ کنند و می‌بایست تا پایان مدت قید شده در اجاره نامه صبر کنند، اما در این مورد باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است و‌ در قانون کشور ما شرایطی تعیین شده است‌ که طبق آن موجر و مستاجر می‌توانند قرارداد اجاره خانه را فسخ کنند.

فسخ قرارداد اجاره خانه‌ به چه شکل است؟

فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

  • اگر خانه شرایطی که قبل از عقد قرارداد گفته شده است را نداشته باشد، مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره خانه را فسخ کند.
  • در حین عقد قرارداد اجاره خانه طرفین می‌توانند مدت‌زمانی را تعیین کنند و در آن مدت زمان به یکدیگر حق فسخ بدهند که در این مدت مستاجر می‌تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید.
  • اگر خانه عیب و ایرادی داشته باشد که قابل تعمیر نبوده و یا اینکه بتوان آن را تعمیر کرد و موجر با وجود اینکه قول انجام‌این‌کار را داده است از انجام آن‌امتناع کند، مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.
مطلب پیشنهادی:  نگاهی به قیمت مسکن در مناطق 13 و 14

فسخ قرارداد اجاره توسط موجر

موجر صاحبخانه است، اما وقتی خانه به رهن و اجاره مستاجر در می‌آید، جز در مواردی که قانون تعیین کرده، نمی‌تواند اقدام به فسخ اجاره‌نامه کند.

در قرارداد اجاره ذکر می‌شود که اجاره‌بها باید ماهیانه توسط مستاجر پرداخت شود، مستاجر هم وظیفه دارد اجاره‌بهای توافقی که در اجاره‌نامه قید شده است، در موعد مقرر به مالک یا موجر پرداخت کند.

در صورتی که مستاجر به تعهد خود عمل نکند و در پرداخت اجاره به مالک بدحسابی کند، در این صورت اگر در اجاره‌نامه حق فسخ در صورت عدم پرداخت اجاره‌بها ذکر شده باشد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را به دلیل عمل نکردن به شروط قرارداد، دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب حقوقی «اصلاح اشتباه تایپی در سند رسمی چگونه انجام می‌شود؟» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…