دریاچه اوان، بکرترین دریاچه ایران در دل الموت

5
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال به منطقه الموت سفر کرده‌اید؟ از زیبایی‌های الموت چه می‌دانید؟ فکر می‌کنید این منطقه کوهستانی خوش آب‌وهوا چه جاذبه‌های دارید؟ دریاچه اوان در این منطقه را دیده‌اید؟ با ما در این مقاله همراه باشید.
دریاچه اوان

منطقه الموت قزوین یکی از سرسبزترین و زیباترین مناطق ایران است که در میانه آن دریاچه‌ای فیروزه رنگ و بی‌نظیر آرام گرفته است. دریاچه اوان یکی از زیباترین و بکرترین دریاچه‌های ایران است که همچون نگینی درخشان در منطقه الموت می‌درخشد. همراه دلتامگ سفری به این دریاچه زیبای چشم‌نواز داشته باشید.

دریاچه اوان الموت قزوین

در استان قزوین شهری به نام رودبار الموت وجود دارد. در مسیر و در نزدیکی یکی از روستاهای این شهر به نام دهستان معلم کلایه دریاچه‌ای بکر و تماشایی قرار گرفته که آن را با نام دریاچه اوان می‌شناسند.

چهار روستای، اوان، ورین، زواردشت و زر آباد در اطراف این دریاچه قرار گرفته‌اند. لابد از خودتان می‌پرسید پس چرا نام آن را اوان گذاشته‌اند؟ در واقع اوان به معنای وان پز از آب و محل گردآمدن آب است. مساحت این دریاچه به بیش از هفتاد هزار مترمربع می‌رسد و عمیق‌ترین قسمت آن حدود شش متر است.

جالب است بدانید که به این دریاچه کوچک زیبا هیچ رودی وارد نمی‌شود و چشمه‌های کف دریاچه باعث شکل‌گیری دریاچه‌ای به این زیبایی شده‌اند. گاهی نیز آب باران به پرآب‌تر شدن آن کمک می‌کند. تنها رود کوچکی که از این دریاچه سرچشمه می‌گیرد مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

این دریاچه در نیمه شمالی الموت، در دامنه کوه خشچال، در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوين و در میان چهار روستای اوان، ورین، زوار دشت و زر آباد استان قزوین قرار دارد. شاید با این‌گونه آدرس دادن کمی گیج شده باشید؛ اما نگران نباشید، مسیر دسترسی به این دریاچه را به شما خواهیم گفت.

تفریحات دریاچه اوان

مسیر دریاچه اوان

به اتوبان تهران قزوین بروید، در ورودی قزوین و در محل میدانی که قزوینی‌ها به آن غریب‌کش می‌گویند، به سمت راستتان بپیچید و تابلوی الموت را دنبال کنید. مسیر قزوین به الموت خود یک مسیر بسیار جذاب و فریبنده است که زیبایی‌های آن هر گردشگری را شگفت‌زده خواهد کرد. هرچند این مسیر کوهستانی، صعب‌‍العبور با گردنه‌های خطرناک است؛ اما بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

مطلب پیشنهادی:  جزیره خدایان، جادویی‌ترین مکان روی زمین

سه ساعت بعد از عبور از رجایی دشت به یک دوراهی خواهید رسید. یک مسیر به سمت الموت و دیگری به سمت این دریاچه می‌رود. پس از طی هشت کیلومتر و گذشتن از روستای سرسبز زر آباد، گردنه آخر را که رد کنید دریاچه اوان پیش رویتان قرار خواهد گرفت. فاصله تهران تا دریاچه اوان حدود 215 کیلومتر است.

اقامتگاه دریاچه اوان

اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری در منطقه الموت وجود دارد که می‌توانید یک شب به‌راحتی در آن‌ها اقامت کنید. در روستاهایی مانند زر آباد و ورین نیز اقامتگاه‌های خوبی وجود دارد. با این وجود می‌توانید با خودتان چادر برده و شب را در چادر و درست در کنار دریاچه بگذرانید؛ اما به‌خاطر داشته باشید که در فصل‌های سرد سال دما گاهی تا منفی 20 درجه سانتی‌گراد هم پایین می‌آید.

اقامت در دریاچه اوان

سخن پایانی

دریاچه اوان یکی از بکرترین دریاچه‌های ایران است که در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد. در این دریاچه برای لذت بیشتر گردشگران امکانات و تفریحات متنوعی در نظر گرفته شده است. با این وجود صید و شکار در اطراف این دریاچه محافظت شده ممنوع است. شناکردن هم به دلیل رسوبات کف دریاچه و خطرناک بودن آن ممنوع است. پرنده‌نگری، صید ورزشی، اسکی روی یخ، قایقرانی، کوه‌پیمایی و عکاسی از بهترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این دریاچه انجام دهید. اگر به دریاچه اوان سفر کردید می‌توانید به روستای مرگ یکی از زیباترین روستاهای الموت هم سفری داشته باشید و از زیبایی‌های این روستای جذاب نیز بهره‌مند شوید.

5 دیدگاه

  1. ناشناس

    14 آبان 1402 در 1:03 ب.ظ

    عالی بود 🙏🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

  2. ناشناس

    15 آبان 1402 در 1:20 ب.ظ

    خیلی عالیه

    پاسخ

  3. پری

    15 آبان 1402 در 10:42 ب.ظ

    چقدر زیباست

    پاسخ

  4. ناشناس

    18 آبان 1402 در 7:52 ب.ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

  5. ناشناس

    18 آبان 1402 در 7:53 ب.ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…