طبیعت این روستای الموت بی‌نظیر است

4
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایران ما سرزمین شگفتی‌ها و مکان‌‎های عجیب و بسیار زیباست که نظیر آن‌ها را در هیچ کجای دیگر دنیا نخواهید دید. همچنین در ایران مناطق اسرارآمیز با رازهای سربه‌مهر بسیاری وجود دارد که روستای مرگ تنها یکی از آن‌هاست.
روستای مرگ

شاید برای خیلی‌ها شنیدن نام روستای مرگ دلهره‌آور و ترسناک باشد؛ اما ساکنین این روستا خودشان ترسی از زندگی در این روستای عجیب و پر رمز و راز ندارند. اگر جرئت رفتن و نزدیک شدن به این روستای عجیب و غریب را ندارید، می‌توانید همراه دلتامگ سفری مجازی به این روستا داشته باشید.

روستای مرگ قزوین

مرگ واژه‌ای است که به‌کاربردن آن برای خیلی‌ها تلخ است. بسیاری نام این واژه را با اکراه به کار می‌برند. مرگ یادآور تلخ‌ترین اتفاقی است که هر فرد در زندگی خود تجربه می‌کند؛ اما چرا عده‌ای این نام را برای مکانی که در آن زندگی می‌کنند برگزیده‌اند، رازی است که ما در ادامه مطلب فاش خواهیم کرد.

در حقیقت روستای مرگ نام روستای عجیب در الموت قزوین است. احتمالا شما هم تابه‌حال نام قلعه الموت را شنیده‌اید. در واقع کمتر کسی نام پرآوازه قلعه الموت قزوین و داستان‌های شیرین و جذاب آن را درباره حسن صباح و یارانش نشنیده است.

جاذبه‌های الموت

الموت کجاست؟

الموت قزوین منطقه‌ای در شمال شرقی شهرستان قزوین است که در میان رشته‌کوه‌های البرز از جنوب مازندران و گیلان شروع می‌شود و تا رودبار و طالقان ادامه دارد. اگر می‌خواهید به دیدن این روستا بروید می‌تواند از جاهای دیدنی مازندران شروع کنید. این منطقه خود به دو بخش الموت غربی و الموت شرقی تقسیم می‌شود و بیشتر شهرت آن به‌خاطر وجود دو قلعه باستانی و مشهور الموت و لمبسر است. در این منطقه روستاهای زیبا و جذاب بسیاری وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها یعنی روستای مرگ به دلیل نام عجیبش چند سالی است بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

خیلی‌ها اولین‌بار با شنیدن نام روستای مرگ تصور می‌کنند که این روستا مکانی عجیب، خطرناک و ترسناک است؛ اما در حقیقت این روستا سرسبزترین روستای قزوین است. داستان این روستا از این ‌قرار است که مردم نام آن را اشتباه تلفظ می‌کنند.  در واقع نام آن “روستای مِرگ” است که به ‌اشتباه مَرگ تلفظ می‌شود.

دره الموت در قزوین

مرگ زیباترین روستای الموت

این روستا در یکی از سرسبزترین نقاط ایران قرار گرفته است که با داشتن بیدهای بلند، باغ‌های فراوان میوه، چشمه‌‌های پرآب و زلال و شکل خانه‌های عجیبش که روی‌هم چیده شده‌اند به زیباترین روستای الموت تبدیل شده است.

مطلب پیشنهادی:  راهکارهای خانگی برای از بین بردن لک های پوستی

جاهای دیدنی روستای مرگ قزوین

از آنجایی که این روستا در نزدیکی گردنه قسطین لار واقع شده و در دامنه رشته‌کوه‌های سر به فلک کشیده البرز قرار گرفته است، دارای جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی است. قله‌های باستانی نزدیک به این روستا همیشه پوشیده از برف و مه هستند و یکی از بی‌نظیرترین مکان‌ها برای کوهنوردی محسوب می‌شوند. همچنین دریاچه زیبای الموت در نزدیکی این روستا واقع شده که مکانی بسیار بکر و دلپذیر است.

خانه های روستای الموت

خانه‌های عجیب روستا که روی‌هم چیده شده و حالتی پلکانی دارند برای هر گردشگری جذاب و دیدنی محسوب می‌شوند. همچنین بیدهای بلند و باغ‌های سرسبز پر میوه این روستا در میان مردم زبانزد و مشهور است. باد با وزش دائمی خود در میان ابرها و مه و پیچیدنش در لابه‌لای شاخ‌وبرگ درختان تصویری رویایی در ذهن هر بیننده‌ای خلق می‌کند که از یاد رفتنی نیست.

در پنج کیلومتری این روستا نیز چشمه‌ پرآب و زلالی که به سمت دره الموت روان است، قرار گرفته است. در میان جنگل‌های انبوهی که این روستای زیبا را دربرگرفته‌اند، حیات‌وحش منحصربه‌فردی وجود دارد که آن هم برای گردشگران جذاب است. عقاب، خرس، سیاه‌گوش، کرکس و انواع شاهین از جمله پرندگان و حیواناتی هستند که در این منطقه دیده می‌شوند.

مسیر روستای مرگ

سخن پایانی

روستای مرگ، روستای عجیب در الموت قزوین است که سفر به آن بدون شک یکی از دلپذیرترین سفرهای زندگی شما خواهد بود. بهترین زمان سفر به الموت و دیدن این روستای زیبا و رویایی از اواخر فروردین که همه‌جا لباس سبز بر تن می‌کند تا اواخر آبان است که طبیعت لباس رنگارنگ پاییزی به تن دارد. اگر دنبال یک مقصد رویایی برای یک سفر یک روزه می‌گردید این روستا که در 35 کیلومتری جاده قزوین معلم کلایه واقع شده، می‌تواند ایده‌آل‌ترین مقصد برای شما باشد.

4 دیدگاه

  1. رضا

    4 آبان 1402 در 8:30 ق.ظ

    با سلام .اسم روستا مرگ با کسره میم می باشد یعنی Merg هست نه Marg در تابلو نیز کسره داشته که پاک شده است.بخاطر همین اسم الان اسم آن به مرد آباد تغییر کرده است .
    در ضمن بخشی از تصاویر شما مربوط به دریاچه اوان الموت است.

    پاسخ

    • زینب پروانه

      6 آبان 1402 در 8:56 ق.ظ

      ممنونم از حسن نظرو راهنمایی شما، ولی در متن هم اشاره کردیم که اسم روستا کسره داشته و اشتباه تلفظ میشه

      پاسخ

  2. ناشناس

    4 آبان 1402 در 12:57 ب.ظ

    بله

    پاسخ

  3. ناشناس

    6 آبان 1402 در 5:39 ق.ظ

    اسم روستا به نام روستایی برگ بنامید که دیگران از تلفظ آن وحشت نکنند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…