مراحل عبور از شکست عشقی را بشناسید

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
به عقیده بسیاری از روانشناسان، عبور از غم جدایی و شکست عشقی ۳ مرحله دارد که در این مطلب به شرح آن‌ها می‌پردازیم.
مراحل عبور از شکست عشقی

جدایی هیچ گاه آسان نیست. حتی اگر رابطه‌ای برای مدت‌ها سرد شده باشد، باز هم جدایی سخت و چالش‌برانگیز است. بعد از جدایی احساساتی سراغ ما می‌آید که برخی از آن‌ها ممکن است تا مدت‌ها همراه ما باشند. با برداشتن چند قدم کوچک می‌توانید شکست عشقی را به خوبی پشت سر بگذارید و در آینده رابطه سالم و پایداری را تجربه کنید. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

گام اول برای عبور از شکست عشقی: ابراز احساسات

اولین قدمی که در جهت بهبود برمی‌دارید، نشان دادن احساسات است. سوگواری بعد از شکست عشقی فراز و فرودهای زیادی دارد و شما ممکن است احساساتی مانند غم و خشم را در زمان‌های مختلف تجربه کنید. در این مرحله باید احساسات خود را عمیقاً بشناسید. شکست عاطفی، مراحل احساسی متفاوتی را با خود به همراه می‌آورد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پذیرش (به ویژه درست بعد از اتمام رابطه)
  • تسکین
  • شوکه شدن
  • انکار
  • غم و اندوه
  • احساس طرد شدن
  • درد
  • احساس خیانت
  • ترس
  • شرم

احساسات خود را ابراز کنید

گام دوم: برداشتن قدم‌های کوچک در جهت بهبود

کار کردن روی احساسات بعد از جدایی، اولین قدمی است که باید در جهت بهبود بردارید. هر چقدر هم که در ابتدا دشوار به نظر برسد، باید اقدامات زیر را برای اطمینان از امنیت عاطفی، ذهنی و جسمی خود، بلافاصله بعد از شکست عشقی انجام دهید.

خود را دوباره پیدا کنید

بودن در یک رابطه عشقی طولانی مدت، گاهی باعث می‌شود که خود را فراموش کنید. ممکن است تمرکز روی نقاط مثبت رابطه در ابتدا دشوار باشد. اما به مرور می‌توانید این شکست را به عنوان نوعی فرصت برای خودکاوی در نظر بگیرید.

آیا در طول رابطه فعالیتی بوده که از خود دریغ کرده باشید؟ برای مثال می‌توانید به یک مکان زیبا سفر کنید یا مهارت‌های جدید یاد بگیرید.

از یک مشاور کمک بگیرید

طی کردن جلسات روانشناسی یا روانکاوی به شما کمک می‌کند که زودتر احساسات خود را درک کنید و با آن‌ها کنار بیایید. روانشناسی را پیدا کنید که در زمینه رابطه و ازدواج تخصص داشته باشد و بتواند شما را برای داشتن یک رابطه سالم و ازدواج موفق در آینده راهنمایی کند.

از یک مشاور کمک بگیرید

نظم زندگی خود را بازیابی کنید

شکست عشقی در زندگی مشترک، باعث می‌شود که افراد به فضای انفرادی خود برگردند. استرس و فشار احساسی ناشی از جدایی، در صورت داشتن فرزند دشوارتر می‌شود.

همچنین ممکن است از نظر مالی مشکلاتی را بعد از جدایی تجربه کنید. در این شرایط از دریافت کمک نترسید. دریافت کمک موقتی از خانواده و دوستان هیچ اشکالی ندارد.

مطلب پیشنهادی:  ۷ نشانه بارز خیانت مرد به زن

از نظر اجتماعی فعال بمانید

اندوه ناشی از شکست عشقی ممکن است شما را منزوی کند. کمک گرفتن از یک دوست یا بودن در جمع دوستان صمیمی در این شرایط به روند بهبود شما کمک می‌کند. سعی کنید در این زمان حساس خود را منزوی نکنید.

افراد نزدیک شما نه تنها می‌توانند به شما کمک کنند، بلکه نشان می‌دهند که شما همچنان لایق عشق و حمایت هستید. مطالعات روانشناسی نشان داده است که روابط اجتماعی باعث کاهش ریسک ابتلا به افسردگی و افزایش طول عمر می‌شود.

گام سوم: طی کردن روند بهبود با صبر و شکیبایی

داشتن صبر و شکیبایی برای عبور از مراحل مختلف زندگی و شکست‌ها لازم است. روند بازیابی روحیه بعد از جدایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برای عبور از شکست عشقی صبور باشید

سلامت روان شما

غم و اندوه یک فرآیند است و نمی‌توانیم مدت زمان معینی برای عبور از آن در نظر بگیریم. ممکن است شما بعد از جدایی به سوگواری بیشتری نیاز داشته باشید.

باید برای پردازش زندگی جدید به خود فرصت بدهید. با حفظ روابط اجتماعی و انجام برخی از فعالیت‌ها برای حفظ سلامت روان، بهتر دوران سوگ پس از شکست عشقی را پشت سر می‌گذارید.

بازیابی اعتماد از دست رفته

بسته به شرایط جدایی، ممکن است با مشکل بی‌ اعتمادی به دیگران درگیر باشید. بدون بازیابی اعتماد از دست رفته، نمی‌توانید در آینده رابطه سالمی برقرار کنید.

بازیابی اعتماد امری زمان‌بر است. پیشنهاد ما این است که حتما به یک روانشناس مراجعه کنید تا راهکارهای سودمندی در این زمینه به شما ارائه دهد.

تکنیک‌های خود مراقبتی

مراقبت از خود همیشه اهمیت بسیاری دارد. به ویژه در دوران جدایی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با صرف زمان برای خودمراقبتی می‌توانید یک رابطه سالم با خود برقرار کنید که روی روابط شما در آینده تاثیر بسیاری دارد.

تکنیک‌های خودمراقبتی را انجام دهید

سخن پایانی

اتمام رابطه عاطفی چه یک طرفه باشد و چه توافقی، فرآیند ساده‌ای نیست. در طول دوران استرس زیاد و ناراحتی باید به خاطر داشته باشید که این یک مرحله از زندگی شما است و در نهایت از آن عبور می‌کنید.

اگر می‌بینید عبور از تجربه شکست عشقی برای شما به قدری طولانی و سخت شده است که توانایی انجام امور روزمره را ندارید، حتما باید با یک روانشناس مشورت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

برای درمان قطعی میگرن این 3 ویتامین‌ را بخورید

درمان قطعی میگرن به شما کمک می‌کند تا با خلاص شدن از سردردهای عذاب آور به زندگی عادی خود ب…