خواص به لیمو، معجزه‌ای برای سلامت جسم و روان

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به لیمو خواص زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن آرامش اعصاب است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با خواص به لیمو آشنا کنیم.

دمنوش به لیمو یک چای گیاهی از آمریکای جنوبی با رایحه مرکبات است. این بوته چای آفتاب زیادی را دوست دارد و امروزه به جز شیلی و پرو در سایر نقاط جهان نیز کشت می شود. آب به لیمو شیرین است و می تواند به سلامت و آرامش شما در نواحی مختلف کمک کند.
در این مقاله از دلتا مگ تصمیم گرفتیم تا به خواص به لیمو بپردازیم تا بتوانید به راحتی با یک فنجان دمنوش از فواید به لیمو لذت ببرید و حال و هوای بهتری به شما بدهد.

به لیمو چیست؟

همانطور که گفتیم به لیمو گیاهی آفتاب دوست است که برگ های خشک آن را به صورت چای می نوشند. بافت این گیاه حاوی مقدار کمی روغن است که به همین دلیل بوی لیمو از بینی خارج می شود. این رایحه لیمو است که می تواند اثرات آرام بخش خود را ارائه دهد و با تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی، خلق و خوی شما را بهبود بخشد. می توان گفت آرامش یکی از مهم ترین ویژگی های به لیمو است.
برگ به لیمو از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و تاثیر مثبتی بر سلامت جسمانی دارد. ترپنوئیدها، روغن های فرار، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک برخی از مواد مغذی موجود در لیمو هستند که به بهبود سلامت کلی بدن کمک می کنند. تقریبا همه در مورد خواص به لیمو برای اعصاب می دانند، اما خواص به لیمو چیزی فراتر از آرامش اعصاب است. در زیر به سه خاصیت اصلی این میوه می‌پردازیم.

 کاهش التهاب از خواص به لیمو

دمنوش به لیمو با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می تواند به طور موثری التهاب و التهاب را کاهش دهد. عوامل بیماری زا باعث افزایش سلولیت می شوند. در مطالعه ای که بر روی 30 داوطلب مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده ثانویه انجام شد، مشخص شد که پس از 28 روز نوشیدن چای لیمو، اثرات این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یافت. مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از مکمل های به لیمو از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و آسیب عضلانی را در مردان کاهش می دهد.

مطلب پیشنهادی:  چرا زمین به دور خود می‌چرخد؟

 سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان های موجود در به لیمو دقیقاً مشابه آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز است، با این تفاوت که طعم تلخی ندارند.
سم زدایی یک فرآیند مداوم و ضروری است که بدن را سالم نگه می دارد و با از بین بردن رادیکال های آزاد سیستم ایمنی را تقویت می کند. یکی از خواص لیمو تقویت این فرآیندها در بدن است. این چای سرشار از آنتی اکسیدان های قوی به نام ترکیبات فنولیک است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد، بدن را سالم نگه می دارد و سیستم ایمنی را تقویت می کند. همچنین لیمونن موجود دربع  لیمو، کبد را پاکسازی می کند، بنابراین برای بهره مندی از خواص به لیمو برای کبد، حتماً هر از چند گاهی چای آن را مصرف کنید.

خواص به لیمو

بهبود عملکرد مفاصل

مطالعات قبلی نشان داده است که رابطه مستقیمی بین خواص به لیمو و بهبود عملکرد مفاصل وجود دارد. مطالعه ای بر روی 45 فرد مبتلا به مشکلات مفصلی انجام شد و در طول مطالعه علاوه بر مصرف مکمل های اسید چرب امگا 3، از عصاره به لیمو نیز استفاده کردند.
این افراد بعد از 3 هفته مشکلات کمتری دارند و حرکت مفاصل برایشان راحت تر است.

سخن آخر

در این مطلب سه خاصیت اصلی از خواص به لیمو را برای شما گفتیم. امیدواریم که این دمنوش فوق‌العاده را تهیه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

2 دیدگاه

  1. مریم تقوایی

    30 مهر 1402 در 8:44 ق.ظ

    روم نمیشه بگم اما باور کنید همیشه فکر میکردم به لیمو چه نوع لیمویی است خیلی مایلم بدونم لطفا شرح بدین به لیمو رو خنده داره اما باور بفرمایید حقیقت میگم میشه الان جواب بگیرم خواهش منو رد نکنید به خدا خوب نمیدونم ممنونم و منتظر .جواب کجا میتونم بگیرم میشه لطفا ارسال بفرمایید لطفا.

    پاسخ

    • فائزه امیری

      30 مهر 1402 در 9:07 ق.ظ

      به لیمو یک نوع گیاه است که در مناطق گرمسیر رشد می‌کند و شما می‌توانید آن را از عطاری تهیه کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…