معرفی 5 دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
دمنوش های گیاهی علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین داده و کاهش می‌دهد. استنشاق بخار این نوشیدنی‌ها به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید و با علائم بیماری راحت‌تر کنار بیایید.

زمانی که سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش داغ می‌تواند یک حرکت عاقلانه باشد. این نوشیدنی‌ها بیماری را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند برخی از علائم آن از جمله گلودرد و احتقان بینی را تسکین دهند و بدن را هیدراته نگه دارند. اگر می‌خواهید در مورد بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر بدانید، این مقاله از دلتا مگ را از دست ندهید.

 دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که معمولاً در عرض 1-2 هفته پس از ظهور اولین علائم بهبود می‌یابد. اگر این بیماری را دارید، ممکن است علائمی مانند احتقان بینی، آبریزش بینی، سردرد، گلودرد، سرفه، عطسه و درد عضلانی را تجربه کنید. آنفولانزا یکی دیگر از بیماری‌های ویروسی است که شیوع آن به ویژه در فصول سرد سال افزایش می‌یابد. این بیماری ممکن است در ابتدا شبیه سرماخوردگی باشد، اما به تدریج می‌تواند علائم دیگری مانند اسهال و استفراغ را ایجاد کند.

بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که نوشیدن مایعات گرم به رقیق شدن مخاط و رفع گرفتگی بینی و همچنین تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند. این دمنوش ها برخی از بهترین نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بنوشید:

 چای زنجبیل

چای زنجبیل یک نوشیدنی تند و معطر است که از ریشه زنجبیل تازه یا خشک تهیه می‌شود. تحقیقات زیادی در مورد فواید زنجبیل وجود ندارد، اما می‌توانید از آن برای کاهش علائم و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید. به گفته دانشمندان، هنگام ابتلا به این بیماری‌ها، بدن ملتهب می‌شود و دمنوش زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند این عارضه را درمان کند. چندین مطالعه همچنین نشان داده اند که زنجبیل به درمان گلودرد، تسکین عفونت گلو و کاهش احتقان بینی کمک می‌کند.

چای زنجبیل برای حالت تهوع نیز مفید است. اگر استفراغ یا حالت تهوع دارید، چای زنجبیل انتخاب خوبی برای شماست. طبق تحقیقات، مواد موثره موجود در زنجبیل از جمله شوگول، حالت تهوع و استفراغ را برطرف می‌کند.

درمان سرماخوردگی و انفولانزا

 دمنوش نعناع

وقتی از بهترین چای برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا صحبت می‌کنیم، باید به چای نعناع نیز اشاره کنیم. زیرا این گیاه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بسیاری از مردم بر این باورند که منتول موجود در نعناع احتقان سینوسی را تسکین می‌دهد و تنفس را آسان می‌کند.

 چای اکالیپتوس

از اکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توان چای نیز درست کرد، زیرا برگ‌های این گیاه به تسکین علائم بیماری کمک می‌کند. اکالیپتوس حاوی ترکیبی به نام سینئول است که معمولاً به عنوان طعم دهنده در قطره‌های سرفه و داروها استفاده می‌شود. سینول نه تنها طعم لذیذی دارد، بلکه به دلیل خواص ضدالتهابی، علائم تنفسی را نیز بهبود می‌بخشد. یک مطالعه نشان داد که مصرف سینئول به مدت چهار روز می‌تواند علائم برونشیت حاد را کاهش دهد.

مطلب پیشنهادی:  آیا تناسخ واقعا وجود دارد؟

  چای بابونه

اگر به دنبال دمنوش با طبع سرد هستید می‌توانید از چای بابونه استفاده کنید. گروهی از محققان بر این باورند که چای بابونه به تقویت سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سریع‌تر عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که استفاده از چای بابونه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

 چای سبز

چای سبز به دلیل فواید سلامتی آن در سراسر جهان مشهور است. بسیاری از مطالعات پزشکی نشان داده اند که چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند تا پاتوژن‌ها و عفونت‌های مختلف را از بین ببرد. در مورد چای سبز، محققان به این نتیجه رسیده اند که این نوشیدنی از عملکرد سیستم ایمنی حمایت می‌کند و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم دارد.

در یک مطالعه، محققان اثرات چای سبز را بر روی افراد مبتلا به سرفه و گرفتگی صدا پس از جراحی بای پس عروق کرونر بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که چای سبز خس خس سینه را سرکوب نمی‌کند، اما گلیکوپروتئین‌ها و کاتچین های موجود در آن باعث کاهش سرفه می‌شود.

با این حال، باید تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر چای سبز بر روی سینه انجام شود. این نوشیدنی ممکن است توانایی بدن را برای مبارزه با بیماری افزایش دهد، اما به طور قطع مشخص نیست که آیا می‌تواند مدت سرماخوردگی را کوتاه کند یا خیر.

اگر می‌خواهید از چای سبز برای کنترل علائم سرماخوردگی استفاده کنید، به یاد داشته باشید که این نوشیدنی حاوی کافئین است، بنابراین نباید آن را درست قبل از خواب بنوشید. بهتر است مقاله بهترین زمان نوشیدن چای سبز را بخوانید.

درمان سرماخوردگی

 سخن آخر

برای شیرین کردن دمنوش ها می‌توانید از عسل استفاده کنید. عسل سرفه را سرکوب می‌کند و حتی ممکن است برای کودکان بالای یک سال مبتلا به عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی مناسب باشد. با این حال، کودکان زیر یک سال نباید از آن استفاده کنند؛ زیرا حاوی نوعی باکتری به نام کلستریدیوم است که باعث بوتولیسم در نوزادان می‌شود. در این متن 5 دمنوش برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا معرفی کردیم، آیا شما هم دمنوش دیگری می‌شناسید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…