آیا تناسخ واقعا وجود دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین موضوعاتی که بشر سال‌ها با آن دست به گریبان بوده و برای اثبات وجود داشتن یا نداشتن بسیار تلاش کرده، موضوع تناسخ یا تولد دوباره است.
تولد دوباره

به نظر شما تناسخ وجود دارد؟ فکر می‌کنید پس از مرگ می‌توان دوباره در یک بدن جدید متولد شد؟ فکر می‌کنید تولد دوباره برای جسمی که از بین رفته امکان‌پذیر است؟ دلتامگ در این مقاله به سراغ یک موضوع جذاب و هیجان‌انگیز رفته است، با ما همراه باشید.

معنی تناسخ چیست؟

تناسخ یا رنسانس یا تولد دوباره، ایده‌ای در مفهوم مذهبی و فلسفی است که بیان می‌کند روح یا ذهن انسان پس از مرگ، دوباره در یک بدن جدید متولد می‌شود. در هر دین و مذهبی این مفهوم به شکل‌های مختلف تفسیر و شرح داده شده است.

در واقع تمامی ادیان معتقدند عنصر اصلی وجود انسان، همان روح و ذهن اوست که پس از مرگ جسم نیز از بین نمی‌رود؛ اما برخی از ادیان معتقدند که این روح می‌تواند پس از مرگ جسم در یک بدن فانی دیگر حتی در دوره‌های زمانی مختلف دوباره متولد شود! برخی معتقدند که چرخه زندگی بی‌پایان است و تولد دوباره، بارها برای روح اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید که دوباره متولد شدن در اروپا به معنای رنسانس است به همین دلیل بخشی از تاریخ اروپا که در آن این قاره جانی دوباره گرفت را دوره رنسانس اروپا نام نهادند.

معنی تناسخ چیست؟

کدام ادیان به تولد دوباره اعتقاد دارند؟

هندوها، بودایی‌ها، جینیسم‌ها و حتی برخی از مذاهب مختلف اسلامی به رنسانس روح و ذهن انسان اعتقاد دارند. یونانیان باستان این موضوع را یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی بشر می‌دانستند. این درحالی‌که نظریه‌های هرکدام از این ادیان درباره موضوع رنسانس انسانی متفاوت از دیگری است.

کدام ادیان به تولد دوباره اعتقاد دارند؟

تولد دوباره در قرآن و اسلام

در کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن، این موضوع به شدت نفی شده است. همان‌گونه که در آیه‌های قرآنی اشاره شده که ناگهان در صور دمیده می‌شود و مردگان به ناگهان زنده می‌شوند درحالی‌که تا قبل از آن در قبرهای خود خوابیده بودند.

مطلب پیشنهادی:  چرا مردان عاشق زنان زیرک می‌شوند؟

با این وجود در میان برخی از اهل حقان مفهومی به نام دونادون یا دون به دون وجود دارد که بسیار شبیه دیدگاه رنسانس انسانی است و به حلول دوباره روح اشاره دارد. هرچند برخی از علما معتقدند این مفهوم همان رجعت است و با تناسخ بسیار متفاوت است.

تولد دوباره در قرآن و اسلام

آیا تولد دوباره واقعا وجود دارد؟

در حقیقت هیچ سند محکم و معتبری وجود ندارد که این موضوع رد یا تایید کند. با این وجود بارها انسان‌هایی دیده شده‌اند که بدون اطلاع از زندگی یک شخص دیگر، تمام زندگی او را بازگو کرده‌اند. هنوز هم اشخاصی در دنیا وجود دارند که ادعا می‌کنند قبلا در یک بدن دیگر زندگی کرده‌اند و حتی از بدن دیگرشان خاطراتی دارند که کاملا مطابق با حقیقت است بدون اینکه آن فرد را بشناسند یا در زندگی واقعی او را دیده باشند. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا تولد دوباره امری واقعی است یا تنها زاده ذهن بشر است؟ هوش مصنوعی که این روزها جنجال‌های زیادی به پا کرده شاید روزی بتواند این موضوع را هم برای بشر حل کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…