دکوراسیون آشپزخانه کوچک با ۶ ایده کاربردی + ویدئو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با انجام راهکارهای ساده‌ای می‌توانیم یک آشپزخانه کوچک کاربردی و زیبا طراحی کنیم.

آشپزخانه‌ آپارتمان‌های امروزی، عموماً کوچک هستند و فضای کافی برای قرار دادن وسایل ندارند. اما با رعایت چند نکته دردکوراسیون داخلی، می‌توانید از فضای آشپزخانه کوچک خود به بهترین شکل استفاده کنید. اگر کنجکاو هستید که این نکات را بدانید، تا پایان این مطلب از دلتامگ همراه ما باشید.

ایده‌های دکوراسیون آشپزخانه کوچک

آشپزخانه باید از نظر زیبایی و عملکرد کامل باشد. تصور عموم بر این است که آشپزخانه‌های کوچک امکانات کمتری را در خود جای می‌دهند. در حالی که با انجام چند راهکار ساده، می‌توانید آشپزخانه کاربردی و زیبایی داشته باشید.

۱ـ استفاده از قفسه‌های باز به جای کابینت

لازم نیست تمام قفسه‌ها درب داشته باشند. می‌توانید با استفاده از قفسه‌های باز، فضای آشپزخانه کوچک خود را بهینه‌سازی کنید. قفسه‌های باز در معرض دید هستند و باید منظم و مرتب به نظر برسند. اگر آشپزخانه شما کوچک است، باید به فکر حفظ نظم و ترتیب آن باشید.

استفاده از قفسه‌های باز به جای کابینت

۲ـ قفسه‌بندی مناسب کابینت‌ها

اگر کابینت‌ها به خوبی قفسه‌بندی شوند، دیگر لازم نیست تعداد زیادی کابینت داشته باشیم. کابینت‌های پایینی را می‌توانید با قفسه‌بندی مناسب بهینه‌سازی کنید. در صورتی که امکان قفسه‌بندی وجود ندارد، می‌توانید با استفاده از نظم‌دهنده‌ها این کار را انجام دهید.

۳ـ طراحی آشپزخانه بدون اپن

در گذشته آشپزخانه مدرن برای خانه‌های ایرانی چندان مورد پسند نبود و عده بسیاری با آن مخالف بودند. اما امروزه می‌بینیم که در آشپزخانه‌های کوچک، حتی کانتر یا به اصطلاح اپن آشپزخانه هم برداشته شده است. با این راهکار فضای شما بازتر می‌شود و می‌توانید یک آشپزخانه کوچک ایرانی شیک داشته باشید.

۴ـ انتخاب کابینت شیشه‌ای

کابینت شیشه‌ای انتخابی بسیار لوکس و زیبا است. شیشه به خاطر شفافیت، فضا را روشن‌تر و بزرگتر نشان می‌دهد. از آنجایی که تمام وسایل داخل کابینت در معرض دید هستند، باید به فکر نظم‌دهی داخل قفسه‌ها باشید.

۵ـ استفاده از طراحی مدولار

طراحی مدولار، نوعی طراحی منعطف است که اجزای موجود در فضا قابلیت تبدیل عملکرد یا پنهان شدن در مواقع دلخواه را دارند. برای مثال با استفاده مبلمان چندمنظوره و میزهای تاشو می‌توانیم فضای بیشتری در آشپزخانه داشته باشیم. دکور آشپزخانه ساده و عملکردی با استفاده از میزهای تاشو، پاسخ‌گوی تمام نیازهای ما در خانه است.

می‌توانید آشپزخانه‌ای بدون اپن داشته باشید و به جای آن یک میز تاشو روی دیوار نصب کنید. به این ترتیب در مواقع دلخواه، فضایی برای صرف صبحانه یا شام دارید. یا این که اپن آشپزخانه شما قابلیت تبدیل به یک میز بزرگ را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  با انواع موکت خانه‌ای لوکس داشته باشید

نمونه‌های جالبی از طراحی مدولار وجود دارد که در آن میز کار آشپزخانه از روی کانتر کنار می‌رود و داخل آن سینک ظرفشویی یا جای ذخیره‌سازی تعبیه شده است.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک مدولار

۶ـ استفاده بهینه از نور طبیعی روز

فضاهای روشن  و پرنور، بزرگتر به نظر می‌رسند. برای همین در حد امکان سعی کنید که نور را به درون آشپزخانه راه بدهید. نور طبیعی روز فواید زیادی برای سلامتی جسم و روان ما دارد.

می‌توانید پرده‌های آشپزخانه کوچک را از نوع کرکره‌ای یا حریر انتخاب کنید که قابلیت عبور نور به آسانی وجود داشته باشد.

نکات عملکردی دکور آشپزخانه ساده کوچک

  • عرض آشپزخانه باید به حدی باشد که وقتی یک نفر در حال آشپزی است، نفر دیگر به راحتی از کنار او بگذرد. این شاید در آشپزخانه‌های کوچک بیش از حد ایده‌آل باشد. اما تا حد امکان باید گشایش فضا را در نظر داشته باشیم.
  • لوازم آشپزخانه در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند. در آشپزخانه‌های کوچک بهتر است اندازه‌های کوچک آن‌ها را قرار دهید. برای مثال لازم نیست حتماً یخچال ساید بزرگ در آشپزخانه کوچک شما وجود داشته باشد.
  • پنجره آشپزخانه را کور نکنید. اگر نور درجه دوم، یعنی از پاسیو دریافت می‌کنید، حتماً با راهکارهای معمارانه سعی کنید فضا روشن‌تر دیده شود. برای مثال می‌توانید از کابینت رنگ روشن یا شیشه‌ای استفاده کنید.

سخن پایانی

در خانه‌های کوچک همیشه دغدغه کمبود جا داریم و در نهایت از خیر بسیاری از وسایل می‌گذریم. اما اگر دکور آشپزخانه کاربردی و مطابق اصول انجام شود، دیگر با مشکل کمبود جا مواجه نمی‌شویم.

آشپزخانه کوچک باید جنبه عملکردی بالایی داشته باشد. از تمام فضا باید برای قرار دادن کابینت و قفسه استفاده کنیم و در کنار آن دقت کنیم که فواصل استاندارد در فضا وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

5 مدل کابینت مدرن جدید که آشپزخانه شما را لاکچری می‌کند!

در بحث دکوراسیون داخلی خانه، آشپزخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به نوعی قلب تپند…